Вступ до педагогічної професії - Мешко Г.M. - Тести і методики для самопізнання

1. Оберіть один із запропонованих варіантів відповіді або вкажіть свій. Відповідь обгрунтуйте.

Учителька перехопила записку з карикатурою на себе і підписом-коментарем.

Як вчинити їй у цій ситуації:

а) демонстративно порвати записку і викинути;

б) показати записку класу і висловити своє невдоволення;

в) показати записку класові і попросити учнів висловити своє ставлення до неї;

г) похвалити автора за художню майстерність, але поспівчувати його низьким успіхам у навчанні;

ґ) основне - з'ясувати, хто автор записки, а вже "управа" на нього знайдеться;

д) замислитися: а чи немає у власній зовнішності і поведінці чогось карикатурного, що провокує такі записки;

е) поставитись до цього з почуттям гумору: "Чудово! Але ніс у мене не такий, а довший, вуха - більші і взагалі...";

є) ваш варіант відповіді?

Чи може гумор допомогти педагогу в складній ситуації?

2. Оберіть один із запропонованих варіантів відповіді або вкажіть свій. Відповідь обгрунтуйте.

У класі немолода вчителька - "стара діва". Вітаючи її зі святом, учень спеціально бажає їй щастя в особистому житті.

Як педагогу реагувати на цю безтактність учня:

а) стримано подякувати і продовжити урок;

б) відповісти з усмішкою: "Ну що ж, допомагайте, адже ви - моє особисте щастя!";

в) скромно відповісти: "Це побажання для мене не найактуальніше. Я і так щаслива ...";

г) суворо запитати: "Сергію, ти про що? Ти думаєш, що говориш?!";

ґ) іронічно запитати: "Це всі побажання з твого арсеналу вітань?";

д) ваш варіант відповіді?

3. Оберіть один із запропонованих варіантів відповіді або вкажіть свій. Відповідь обгрунтуйте.

Учитель виявив, що учень колекціонує його словесні "перли". Як бути:

а) суворо сказати: "Ну, літописець, вставай, ідемо до директора!";

б) якщо це робиться у спеціальному записнику, забрати його і викликати батьків;

в) весело запитати: "Коли будеш закінчувати школу, залишиш мені копію на пам'ять?";

г) зробити вигляд, що нічого не помітив, але надалі уважно стежити за своєю мовою;

ґ) час від часу навмисне говорити дурниці, постійно запитуючи: "Петренко, ти встиг записати?";

д) для початку запитати: "Для чого ти це робиш?";

е) суворо сказати: "Тобі що, немає чим зайнятися на уроці? Йди до дошки відповідати";

є) зробити вигляд, що нічого не помітив, але пізніше "зловити" учня на незнанні, демонстративно покаравши його негативною оцінкою;

ж) ваш варіант відповіді?

Тести і методики для самопізнання

1. Тест "Чи комунікабельні ви?" (за В. Ряховським). Інструкція. На кожне із 16 запитань відповідайте "так", "інколи" або "ні".

Текст питальника

1. Вам призначено звичайну ділову зустріч. Чи вибиває вас із колії її очікування?

2. Чи не відкладаєте ви візит до лікаря до того часу, поки неможливо буде терпіти біль?

3. Чи викликає у вас ніяковість і незручність доручення виступити з доповіддю, повідомленням, інформацією на зборах, нараді чи іншому заході?

4. Вам пропонують поїхати у відрядження в місто, у якому ви ніколи не були. Чи докладете ви максимум зусиль, щоб уникнути цієї поїздки?

5. Чи любите ви ділитися своїми переживаннями із ким-небудь?

6. Чи дратує вас, коли незнайома людина на вулиці звертається до вас із проханням (показати дорогу, сказати, котра година, тощо)?

7. Чи вірите ви, що існує проблема батьків і дітей і що людям різних поколінь важко розуміти одне одного?

8. Чи посоромитеся ви нагадати знайомому, що він забув віддати вам гроші, які позичив місяць тому?

9. У ресторані чи їдальні вам подали неякісну страву - чи промовчите ви, лише розсерджено відсунувши тарілку?

10. Залишившись наодинці з людиною, ви не вступите з нею у розмову і відчуватимете незручність, якщо вона заговорить першою?

11. На вас наводить жах довга черга, де б вона не була (у магазині, бібліотеці, касі кінотеатру). Ви швидше відмовитеся від свого наміру, ніж станете у хвіст черги?

12. Чи боїтеся ви брати участь у комісії з розгляду конфліктних ситуацій?

13. У вас є власні індивідуальні критерії оцінювання літературних героїв, творів мистецтва, культури, і ніяких "чужих" думок щодо цього ви не приймаєте. Це так?

14. Почувши десь у кулуарах помилкові висловлювання з добре відомого вам питання, чи промовчите ви і не станете сперечатися?

15. Чи викликає у вас прикрість чиєсь прохання допомогти розібратися в службовому питанні або навчальній темі?

16. Вам легше висловити свої погляди в письмовій чи усній формі?

Опрацювання результатів. За кожну відповідь "так" зарахуйте собі 2 бали, "інколи" - 1 бал, "ні" - 0 балів. Результати порівняйте з ключем;

- ЗО-32 бали. Ви некомунікабельні, і це ваша біда, оскільки від неї найбільше страждаєте ви самі. Вашим близьким також нелегко. На вас важко покластися у справі, яка потребує групових зусиль. Спробуйте бути більш комунікабельним, контролюйте себе;

- 25-29 балів. Ви замкнені, небалакучі, надаєте перевагу самотності, і тому у вас мало друзів. Думки про те, щоб змінити роботу, або необхідність нових контактів змушують вас панікувати і надовго виводять із рівноваги. Ви знаєте цю особливість свого характеру і буваєте незадоволені собою. Однак ви не можете змінити ці особливості характеру, хоча трапляються хвилини, коли ви буваєте комунікабельними. Потрібно тільки захотіти;

- 19-24 бали. Ви досить комунікабельні й у новій ситуації почуваєтеся достатньо впевнено. Нові проблеми вас не лякають. Однак із новими людьми ви сходитеся обережно; у суперечках і дискусіях берете участь неохоче. У ваших висловлюваннях інколи надто багато сарказму, без причини на те. Ці вади можна виправити.

-14-18 балів. Ваша комунікабельність у нормі. Ви із задоволенням слухаєте цікавого співбесідника; достатньо^ терплячі у спілкуванні з іншими; обстоюєте свої погляди без запальності. Без неприємних переживань ідете на зустріч із новими людьми. У той самий час не любите гамірливих компаній; екстравагантні вчинки і багатослів'я викликають у вас роздратування;

- 9-13 балів. Ви достатньо комунікабельні (часом навіть занадто). Любите висловлюватися з різних приводів, викликаючи роздратування в оточення. Легко знайомитесь із новими людьми. Любите бути в центрі уваги; нікому не відмовляєте у проханнях, хоч не завжди можете їх виконати. Інколи вибухаєте гнівом, але швидко заспокоюєтеся. Вам не вистачає посидючості, терпіння і відваги при зіткненні із серйозними проблемами, хоча за бажання ви можете змусити себе не відступати;

- 4-8 балів. Про вас говорять - "щира, відверта душа". Комунікабельність б'є з вас ключем; ви завжди в курсі всіх справ. Любите брати участь у дискусіях, хоча серйозні теми можуть викликати у вас "мігрень" і "хандру". Із легкістю берете слово з будь-якого приводу, навіть якщо маєте про предмет розмови поверхове уявлення. Усюди почуваєтеся "у своїй тарілці". Беретеся за будь-яку справу, хоча не завжди можете успішно довести її до завершення. З цієї причини керівники і колеги ставляться до вас із деякою обережністю і сумнівами. Поміркуйте над цим;

- менше 3 балів. Ваша комунікабельність має хворобливий характер. Ви говіркі, багатослівні, втручаєтеся у справи, які вас не стосуються. Беретеся дискутувати щодо проблем, у яких абсолютно не компетентні. Часто стаєте причиною різноманітних конфліктів у вашому оточенні. Ви запальні, часто ображаєтеся і буваєте необ'єктивні. Серйозна робота не для вас. Людям і на роботі, і вдома важко з вами. Вам потрібно попрацювати над собою і своїм характером! Насамперед виховуйте у собі терплячість і стриманість, повагу до людей; подумайте про своє здоров'я - такий стиль життя негативно позначається на ньому.

2. Тест "Наскільки ви товариська людина?".

Інструкція. У разі позитивної відповіді ставте знак "+", негативної - знак "-". Після того як дасте відповіді на всі питання, звірте збіги знаків ваших відповідей Із дешифратором і визначте коефіцієнт товариськості К за формулою:

К - С/п,

де С - кількість збігів; п ~ 20 (кількість запитань у питальнику).

Текст питальника

1. Чи багато у вас друзів, із якими ви постійно спілкуєтеся?

2. Чи надовго ображаєтеся на друзів?

3. Чи є у вас прагнення до налагодження нових контактів із різними людьми?

4. Чи приємніше вам проводити час за книгами або іншими заняттями, ніж із людьми?

5. Чи легко вам налагоджувати контакти з людьми, які старші за вас?

6. Чи важко вам у новому середовищі?

7. Чи легко вам спілкуватися з незнайомими людьми?

8. Чи важко вам освоюватися в новому колективі?

9. Чи прагнете ви за сприятливих умов познайомитися і поспілкуватися з новою людиною?

10. Чи дратують вас люди, які оточують, і чи хочеться вам побути на самоті?

11. Чи подобається вам постійно перебувати серед людей?

12. Чи відчуваєте ви труднощі, ніяковість, коли доводиться виявляти ініціативу, щоб познайомитися з новою людиною?

13. Чи любите ви брати участь у колективних заходах?

14. Чи правда, що ви почуваєтеся невпевнено серед малознайомих людей?

15. Чи вважаєте ви, що вам легко буде внести пожвавлення у малознайомій для вас обстановці?

16. Чи прагнете ви обмежити коло своїх знайомих?

17. Чи почуваєтеся невимушено в незнайомому колективі?

18. Чи правда, що ви недостатньо впевнені і спокійні, коли доводиться говорити що-небудь великій групі людей?

19. Чи правда, що у вас багато друзів?

20. Чи часто ви ніяковієте під час спілкування з малознайомими людьми?

Опрацювання результатів. Дешифратор: питання № 1, 3, 5, 7,9,11,13,15,17,19 мають знак "+", інші - "-".

Ключ:

- К = ОД-0,45, У вас низький рівень спілкування;

- К - 0,46-0,55. Рівень спілкування нижче середнього;

- К ~ 0,56-0,65. Середній рівень спілкування;

- К - 0,66-0,75. Високий рівень спілкування;

- К - 0,76-1,00. Достатньо високий рівень спілкування.

3. Тест "Діагностика рівня конфліктності особистості".

Інструкція. На кожне із запитань оберіть та обведіть кружечком у бланку один із трьох запропонованих варіантів відповідей.

Текст питальника

1. Чи характерне для вас прагнення домінувати:

а) ні;

б) інколи;

в) так?

2. У вашому колективі є люди, які вас побоюються, а можливо, ненавидять:

а) так;

б) важко відповісти;

в) ні?

3. Хто ви більшою мірою:

а) миротворець;

б) принциповий;

в) винахідливий?

4. Як часто вам доводиться виступати з критичними зауваженнями:

а) часто;

б) періодично;

в) рідко?

5. Які пріоритети ви оберете, якщо очолите новий колектив:

а) розроблю програму роботи колективу на рік і переконаю колектив у її доцільності;

б) вивчу, хто є хто, і налагоджу контакти з лідерами;

в) частіше радитимуся з людьми?

6. У якому стані ви перебуваєте в разі невдачі:

а) песимізм;

б) поганий настрій;

в) образа на себе?

7. Чи характерне для вас прагнення обстоювати традиції вашого колективу і дотримуватися їх:

а)так;

б) швидше так;

в) ні?

8. Ви належите до людей, які готові почути гірку правду про себе:

а) так;

б) швидше так;

в) ні?

9. Які якості ви намагаєтеся викоренити в собі:

а) дратівливість;

б) образливість;

в) нетерпимість до критики на свою адресу?

10. Хто ви більшою мірою:

а) незалежний;

б) лідер;

в) генератор ідей?

11. Якою людиною вважають вас друзі:

а) екстравагантною;

б) оптимістом;

в) наполегливою?

12. Із чим вам найчастіше доводилося боротися:

а) несправедливістю;

б) бюрократизмом;

в) егоїзмом?

13. Що для вас найхарактерніше:

а) недооцінювання своїх здібностей;

б) об'єктивне оцінювання своїх здібностей;

в) переоцінювання власних здібностей?

14. Що найчастіше штовхає вас на міжособистісний конфлікт:

а) надмірна ініціативність;

б) надмірна критичність;'

в) надмірна прямолінійність? Опрацювання результатів. Підрахуйте кількість

набраних вами балів, використовуючи табл. 5.

Таблиця 5

Варіант відповіді

Кількість балів за запитаннями

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

А

1

3

1

3

3

2

3

3

2

со

2

3

2

1

Б

2

2

3

2

2

3

2

2

1

1

І

2

1

2

В

1

2

1

1

1

1

1

3

2

3

1

3

3

Інтерпретація результатів. Вона здійснюється за такою шкалою:

- 14-17 балів. Дуже низький рівень конфліктності;

- 18-20 балів. Низький рівень конфліктності;

- 21-23 бали. Рівень конфліктності нижче середнього;

- 24-26 балів. Рівень конфліктності дещо нижче середнього;

- 27-29 балів. Середній рівень конфліктності;

- ЗО-32 бали. Рівень конфліктності дещо вищий середнього;

- 33-35 балів. Рівень конфліктності вище середнього;

- 36-38 балів. Високий рівень конфліктності;

- 39-42 бали. Дуже високий рівень конфліктності. Результати досліджень науковців, життєвий досвід

свідчать, що конфліктній особистості властиві такі риси:

- прагнення будь-якою ціною бути першим;

- надмірна принциповість, яка підштовхує до ворожих дій і вчинків;

- необгрунтована критика інших людей;

- часте переважання поганого настрою;

- консерватизм мислення, поглядів, переконань;

- безцеремонне втручання в особисте життя інших;

- прагнення до незалежності, яке переростає у прагнення робити "все, що хочу";

- надмірна прямолінійність у судженнях;

- несправедливе оцінювання вчинків і дій інших, приниження значення і ролі іншої людини;

- виявлення ініціативи там, де не просять.

4. Тест "Оцінювання власної поведінки в конфліктній ситуації".

Інструкція. Спробуйте щиро відповісти на запитання: "Як ви зазвичай поводитеся в конфліктній ситуації чи суперечці?". Якщо вам властивий певний стиль поведінки, поставте визначену кількість балів у відповідну графу у бланку відповідей: часто - 3 бали, час від часу - 2 бали, рідко - 1 бал.

Текст питальника

Як часто в суперечці чи конфліктній ситуації ви:

1) погрожуєте або б'єтеся;

2) намагаєтеся прийняти погляди супротивника і рахуєтеся з ними, як зі своїми;

3) шукаєте компроміси;

4) допускаєте, що не мали рації, навіть якщо не можете повірити в це остаточно;

5) уникаєте супротивника;

6) бажаєте будь-що домогтися своїх цілей;

7) намагаєтеся з'ясувати, з чим згодні, а з чим - категорично ні;

8) ідете на компроміс;

9) здаєтеся;

10) змінюєте тему;

11) наполегливо повторюєте одну й ту саму думку, поки не домагаєтеся свого;

12) намагаєтеся визначити джерело конфлікту, зрозуміти, із чого все почалося;

13) дещо поступаєтеся і спонукаєте тим самим іншу сторону до поступок;

14) пропонуєте примирення;

15) намагаєтеся перевести все на жарт?

Опрацювання результатів. Знайдіть суму поставлених балів, за кожним типом використовуючи табл. 6. Знайдіть найбільше число і визначте свій стиль поведінки у конфліктній ситуації.

Таблиця 6

Тип 1

1

6

11

Тип 2

2

7

12

Тип 3

3

8

13

Тип 4

4

9

14

Тип 5

5

10

15

Тип 1. "Жорсткий тип розв'язання конфліктів і суперечок". Люди з таким типом у конфлікті до останнього обстоюють власний погляд, захищаючи свою позицію. У суперечці будь-що прагнуть виграти. Це тип людини, яка переконана, що завжди має рацію.

Тип 2. "Демократичний стиль". Люди з таким типом поводження дотримуються думки, що домовитися можна завжди, було б тільки бажання сторін. Під час суперечки намагаються запропонувати альтернативу, шукають рішення, які задовольнили б сторони.

Тип 3. "Компромісний стиль". Люди, яким властивий цей стиль, схильні до пошуку рішень, що ґрунтуються на взаємних поступках. Під час суперечки намагаються не загострювати ситуації, пропонують послаблення взаємних вимог, готові до часткового задоволення своїх інтересів і закликають до цього свого супротивника.

Тип 4. "М'який стиль". Свого супротивника люди з таким стилем поводження дивують власною добротою: охоче пристають до позиції супротивника, відмовляючись від особистої.

Тип 5. "Уникливий стиль". Люди цього стилю діють за принципом: найголовніше - вчасно піти. Завжди намагаються не загострювати ситуації і не доводити конфлікт до відкритого зіткнення.

5. Тест "Чи вмієте ви слухати?".

Інструкція. Укажіть варіант, який найбільшою мірою відповідає вашій думці у кожній із наведених нижче позицій.

Текст питальника

1. Яка мета бесіди чи розмови:

а) краще познайомитися зі співрозмовником;

б) висловити свій погляд із певного питання;

в) поділитись думками та обговорити їх?

2. Чи ставлять ваші діти або діти ваших друзів такі запитання: "Де сплять хмаринки?", "Чи була бабуся маленькою?" та ін.:

а) часто;

б) ніколи;

в) інколи?

3. Чи доводилося вам зранку, збираючись на роботу, наспівувати:

а) так, завжди одну й ту саму пісню;

б) так, зазвичай різні пісні;

в) ні, ніколи?

4. Чи ставите ви запитання доповідачеві наприкінці зборів:

а) так, завжди є про що запитати;

б) інколи, коли не погоджуєтеся з викладеними поглядами;

в) ніколи, оскільки не вірите, що одне запитання може змінити ваші погляди?

5. Після розмови з другом або колегою чи змінювали ви свій погляд із певної проблеми:

а) так, дуже часто;

б) інколи;

в) ніколи?

6. Коли розмовляєте з ким-небудь, то:

а) частіше говорите ви;

б) частіше говорить ваш співрозмовник;

в) ви говорите приблизно однаково?

7. За однієї ціни, що ви купите:

а) книжку;

б) DVD-диск;

в) квиток у кіно?

8. Що ви подумаєте, якщо колега захоче поділитися з вами своїми проблемами, які вас не стосуються:

а) втратите цінний час;

б) тепер матимете на нього вплив;

в) слід йому допомогти?

9. Яка з трьох фраз найбільше вам підходить:

а) тільки спеціаліст може висловлювати думки з цих проблем;

б) кожен може говорити про все, якщо вміє добре висловлювати свою думку;

в) спеціалісти не завжди хороші оратори, щоб переконливо говорити про свої досягнення?

10. Якщо в розмові ви чогось не зрозумієте, то:

а) зупините співрозмовника і попросите його знову пояснити сказане;

б) відзначите собі незрозумілі місця, щоб запитати про них наприкінці розмови;

в) вам завжди все зрозуміло?

11. Чи можете ви повторити повідомлення чи пісню, почуті вранці по радіо:

а) так, завжди;

б) так, але необхідний час, щоб пригадати;

в) ні?

12. В естрадного співака ви цінуєте насамперед:

а) голос;

б) зовнішній вигляд;

в) поведінку на сцені.

13. Відвідування концерту для вас:

а) подія, яка приносить задоволення;

б) світський захід;

в) задоволення, якщо виконують пісні ваших улюблених композиторів.

14. Коли ви долучаєтеся до розмови в гостях, де окрім вас ще 5-6 осіб, то найчастіше:

а) ніхто не слухає вас;

б) усі замовкають, щоб слухати вас;

в) ви взагалі уникаєте втручання в розмову?

15. Ви в курсі подій суспільного життя завдяки:

а) перегляду телепередач;

б) прослуховуванню радіопередач;

в) читанню газет.

Опрацювання результатів. Підрахуйте за допомогою табл. 7 набрану вами кількість балів і оцініть своє уміння слухати співбесідника.

Таблиця 7

Номер запитання

Бали за відповіді

а

б

в

1

2

1

3

2

3

1

2

3

2

3

1

4

2

3

1

5

2

3

1

6

1

2

3

7

3

1

2

8

1

2

3

9

1

2

3

10

3

3

1

11

3

2

1

12

3

1

2

13

3

1

2

14

2

3

1

15

3

3

1

Шкала для інтерпретації результатів:

- 15-25 балів. Вам важко слухати свого співбесідника. Ви або навіть не уявляєте, яку користь можете отримати для себе з розмови і збагатити свої знання, або просто забуваєте про це;

- 25-35 балів. Ви - посередній слухач. Для вас бесіда - не головне джерело інформації і не основа спілкування. Вам потрібно подолати психологічний бар'єр між собою і співбесідником. Уважно прислухайтеся до того, що вам говорять, вислуховуйте навіть зауваження, оскільки вам необхідно слухати значно більше, ніж ви це робите;

- 35-40 балів. Вам властива рідкісна якість - уміти слухати і добре говорити. Вести розмову для вас - задоволення. Ваші співрозмовники завжди можуть почерпнути з розмови з вами щось корисне. Ви вмієте розуміти становище інших людей, що є важливим у спілкуванні.

6. Педагогічний тест на визначення стратегії розв'язання конфліктних ситуацій учителем. У зазначених ситуаціях назвіть:

а) найприйнятніше для вас рішення;

б) найефективніше, на ваш погляд, рішення.

Для кожної ситуації наведено перелік варіантів розв'язання, із яких обирається рішення, що відповідає пунктам а і б. Запишіть номер ситуації і номери двох обраних вами рішень: перше, що відповідає пункту а, друге - пункту б. Наприклад, якщо в ситуації 1 найприйнятнішим для вас є рішення 4, а найефективнішим - 3, варто записати так: "1. а) 4; б) З".

Ситуація 1. Учитель після дзвоника заходить до класу. Там шум і загальне пожвавлення. На вчителя уваги не звертають. Як почати урок?

Варіанти рішень:

1. Підвищивши голос, привітатися з класом, закликати до тиші і порядку.

2. Мовчки стояти перед класом, очікуючи тиші.

3. Чимось здивувати клас і в такий спосіб привернути до себе увагу (почати співати, декламувати вірші тощо).

4. Постукати журналом (ручкою, указкою, книжкою тощо) по столу, закликаючи до порядку.

5. Не заходити до класу, відчинити двері й дочекатися тиші.

6. Почати урок із захоплюючої історії.

7. Почати урок із письмового опитування.

8. Попросити всіх підвестися і сказати, що стоятимуть доти, доки не вгамуються.

9. Мовчки почати записувати на дошці нову тему або незвичне за формою завдання для учнів.

Ситуація 2. Учень (учитель знає хто) починає скрипіти партою (стільцем), стукати, видавати якісь звуки тощо. Учитель робить йому усне зауваження. Учень обурюється, каже, що це не він і через якийсь час починає робити те саме. Як вчинити вчителю?

Варіанти рішень:

1. Вигнати з класу.

2. Написати зауваження в щоденник чи документ, який його заміняє.

3. Викликати до дошки.

4. Узяти щоденник учня, але зауваження не записувати.

5. Дати учню індивідуальне завдання на картці.

6. Посміятися над цим учнем, позаяк він не знайшов іншого способу привернути до себе увагу.

7. Не зважати на сторонні звуки.

8. Запропонувати цьому учневі певне доручення (принести крейду, намочити ганчірку, стерти з дошки тощо).

Ситуація 3. На початку уроку в класі шум і хтось стукає по парті. Учитель не знає, хто це робить. Варіанти рішень:

1. Припинити урок і чекати тиші.

2. Спробувати з'ясувати, хто заважає вести урок.

3. Вийти з класу.

4. Зібрати щоденники в усіх учнів і записати зауваження.

5. Запропонувати класу важке або цікаве для них завдання.

6. Дати класу самостійну чи контрольну роботу.

7. Не зважати на сторонній шум і продовжувати працювати.

8. Попросити припинити акомпанувати, бо це ускладнює пояснення нового матеріалу.

Ситуація 4. Учитель одержує від учня записку із освідченням у коханні. Як він має відреагувати? Варіанти рішень:

1. Розірвати її і про це не говорити.

2. Залишити учня після уроку і сказати, що йому зарано думати про кохання, тим паче до старшого за віком і статусом.

3. Зустрітися поза школою і пояснити неможливість таких взаємин.

4. Викликати батьків учня і поговорити з ними.

5. Порадити учню перейти в інший клас, школу.

6. Проігнорувати записку.

7. В особистій бесіді сказати учню про найщиріше ставлення до нього, запропонувати цікаву спільну справу, що стосується предмета чи позакласного заходу.

8. Перетворити ситуацію на жарт.

9. В особистій бесіді відверто висловити повагу до учня і наголосити на відсутності аналогічних почуттів у відповідь.

Ситуація 5. Учень успішно відповів біля дошки і отримав високу оцінку. Однак потім учитель знайшов у нього шпаргалку. Як вчинити вчителю?

Варіанти рішень:

1. Забрати шпаргалку і виправити оцінку.

2. Зробити вигляд, що не помітив шпаргалки.

3. Присоромити, але оцінки не змінювати.

4. Похвалити за добре підготовлену шпаргалку.

5. Зазначити, що не врахує цієї оцінки під час підбиття підсумків семестру (року), але запропонувати її довести.

6. Пошкодувати, що не помітив шпаргалки, але оцінки не змінювати.

7. Пошкодувати, що учень не міг самостійно, без шпаргалки добре відповісти.

Ситуація 6. Учитель недавно в цьому класі. Але вже кілька уроків поспіль йому дошкуляв Олег С. Після пояснення нового матеріалу Олег одразу підняв руку і поставив якесь питання. Учитель йому відповів, але школяр не зрозумів. Учитель знову пояснив, і знову Олег його не зрозумів. Відтак учитель запропонував Олегу прийти до нього після уроків, але той не прийшов. Наступного дня все повторилося. Що робити вчителю?

Варіанти рішень:

1. Викликати батьків і обговорити з ними проблему засвоєння навчального матеріалу їхнім сином.

2. Після того як Олег черговий раз знехтував додатковими заняттями, викликати його на уроці з метою з'ясування рівня його знань і спробувати оцінити їх.

3. Пожартувати, що Олегові, мабуть, дуже до вподоби голос учителя, тому він просить кілька разів повторювати одне й те саме.

4. Ігнорувати запитання учня.

5. Здивуватися нетямущості Олега.

6. Поцікавитися, чи є в інших учнів питання. Кому не зрозуміло - тих запросити на додаткові заняття, після чого продовжити урок. У будь-якому разі з'ясувати причину проблеми й спробувати розв'язати її в якийсь конкретний спосіб.

7. Випередити питання Олега таким зауваженням: oЧи є питання в кого-небудь, крім Олега С? Якщо Олегові щось незрозуміло, то я чекаю його в такий-то час і в такому-то кабінеті".

Ситуація 7. Учень буквально закидав учителя запитаннями, намагаючись спіймати його на незнанні чи обмеженій ерудиції. На якесь питання вчитель не може відповісти відразу. Що йому робити?

Варіанти рішень:

1. Не відповідати на запитання учня.

2. Пообіцяти повернутися до цього запитання на наступному занятті.

3. Зізнатися, що не може відповісти на запитання і поміркує над ним.

4. Запропонувати всьому класу відповісти на це запитання й розібрати його на наступному уроці.

5. Вилаяти учня за те, що ставить запитання не за темою, і не відповідати на нього.

6. Спробувати жартома уникнути необхідності відповідати, але на наступному уроці неодмінно до цього повернутися.

7. Похвалити учня за добре запитання й пообіцяти обговорити його, коли буде час.

Ситуація 8. Учитель записує нову тему на дошці. У цей час невідомо звідки на його столі з'явилося кошеня. Клас заспокоїти неможливо. Якою має бути реакція вчителя?

Варіанти рішень:

1. Здивуватися; обуритися з цього приводу і попросити терміново забрати кошеня.

2. Спробувати з'ясувати, чиє кошеня.

3. Не проводити уроку доти, доки кошеня не заберуть із класу.

4. Самому винести кошеня за двері.

5. Здивуватися, як кошеня потрапило на стіл, і запропонувати кому-небудь з учнів віднести його додому.

6. Захопитися милим кошеням, пошкодувати, що через складність навчального матеріалу не можна приділити йому належної уваги й попросити учня, який бажає мати тварину в себе вдома, забрати кошеня.

7. Не звертати на кошеня уваги, а учням запропонувати самостійну роботу на оцінку.

Ситуація 9. Учитель підвівся зі стільця і підійшов до дошки, щоб записати тему уроку. У класі почувся стриманий сміх. З'ясувалося, що на костюмі вчителя залишився відбиток від малюнка, спеціально зробленого крейдою на спинці стільця. Як має відреагувати вчитель?

Варіанти рішень:

1. Обуритися, образитися і вийти з класу.

2. Посміятися разом з усіма над своєю незграбністю й неуважністю.

3. Проігнорувати сміх і спокійно продовжити урок до дзвоника.

4. Сказати учням, що ви такого не очікували від них.

5. Попросити кого-небудь з учнів допомогти почистити костюм і продовжити урок.

6. Вилаяти учнів за цей вчинок, образитися, але урок закінчити.

Ситуація 10. Учитель хотів зафіксувати на дошці тему уроку, але виявилося, що крейда не пише. Як з'ясувалося, замість крейди у нього в руках був пофарбований дерев'яний брусок. Що робити вчителю?

Варіанти рішень:

1. Обуритися й відмовитися записувати на дошці тему, а диктувати її.

2. Почати з'ясовувати, хто це зробив.

3. Пожартувати з учнями і попросити кого-небудь принести крейду.

4. Ніяк не відреагувати на те, що сталося, а за деякий час запросити когось із учнів записати щось на дошці.

5. Замість пояснення нового матеріалу провести письмове опитування за попередньою темою.

6. Не акцентувати уваги на ситуації й запропонувати принести інший шматок крейди.

Ситуація 11. Учитель пояснює спосіб розв'язання складної задачі, але щойно він відвернувся, як один із учнів починає жестами передражнювати його. Як вчинити вчителю?

Варіанти рішень:

1. Вигнати порушника з класу.

2. Зробити йому зауваження.

3. Порадити влаштуватися на роботу в цирк.

4. Викликати учня до дошки або дати йому індивідуальне завдання на оцінку.

5. Відвернути увагу класу від порушника цікавим завданням або інформацією.

6. Посміятися разом з усіма, відзначивши неординарні театральні здібності учня, дати можливість усім трохи розслабитися, потім перейти до роботи.

Ситуація 12. Учитель зайшов до класу. Учні вітають його, піднявши ноги на парти. Якою має бути реакція вчителя?

Варіанти рішень:

1. Обуритися.

2. Здивуватися.

3. Наказати всім забрати ноги з парт.

4. Проігнорувати вчинок учнів і вести урок.

5. Самому виставити на вчительський стіл ноги і вести урок, аж доки учням не доведеться щось записувати. Тоді запропонувати їм сісти, забрати ноги з парт, якщо вони почуваються незручно.

6. Увійти в клас і голосно скомандувати: "Струнко", відтак запропонувати бажаючим почати урок.

Ситуація 13. На уроці два учні за партою бурхливо з'ясовують стосунки й у запалі не помічають, що вже привернули увагу половини класу. Як вчинити вчителеві?

Варіанти рішень:

1. Записати обом зауваження.

2. Викликати до дошки одного з них.

3. Вигнати обох із класу.

4. Усно попередити.

5. Спробувати розібратися, у чому справа, знайти винного.

6. Пересадити одного з них за іншу парту.

7. Дати кожному з них індивідуальне завдання.

8. Відвернути від них увагу класу цікавою історією чи завданням.

9. Викликати обох до дошки й запропонувати позмагатися, виконуючи конкретне завдання.

Ситуація 14. Учитель заходить у кабінет і бачить, що один слабкий, але психічно нормальний учень стоїть на підвіконні відчиненого вікна, демонструючи, що будь-якої миті готовий стрибнути. Якою має бути реакція вчителя?

Варіанти рішень:

1. Наголосити, щоб негайно спустився.

2. Спокійно запропонувати всім зайняти свої місця.

3. Підійти до учня, щоб спустити його на підлогу.

4. Вийти з класу і покликати представника адміністрації.

5. Крикнути: "Сидоренко! До дошки, негайно! На оцінку!".

6. Спокійно запитати: "Чи варто прощатися з життям через таку дурницю як... (назва предмета)?!".

7. Закричати: "Сидоренко! Заради Бога, не стрибай! Я поставлю тобі хорошу оцінку".

Аналіз результатів. Визначте, до якої групи дій (репресивні, неконструктивні, конструктивні, творчі дії стосовно зміни перебігу ситуації) належать обрані вами варіанти розв'язання проблеми в кожній із 14 ситуацій.

1. Оцініть, якій групі дій ви віддаєте перевагу, і зробіть висновок стосовно властивих вам стратегій розв'язання конфліктних ситуацій.

2. Який стиль поведінки у конфліктній ситуації характерний для вас?

3. Підготовка вчителя у вищому педагогічному навчальному закладі
Педагогічні задачі
Тести і методики для самопізнання
4. Професійне самовиховання майбутнього педагога
Педагогічні задачі
Тести і методики для самопізнання
Література



© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru