Одне із завдань соціально-психологічної служби загальноосвітнього закладу є виявити обдаровану дитину, створити банк даних про обдарованих дітей школи, допомагати учням розв'язувати проблеми, пов'язані з обдарованістю, співпрацювати з педагогічним колективом. У роботі з обдарованою дитиною соціальний педагог повинен знати і уміти:
- виявляти здібності та проводити корекційне виховання;
- визначати особливості взаємин у сім'ї;
- знаходити шляхи порозуміння з обдарованою дитиною;
- налагоджувати зв'язки з батьками;
- здійснювати постійний зв'язок між викладачами;
- здійснювати правовий захист;
- створювати умови для реалізації їх інтересів і здібностей;
- організовувати творчу діяльність у позакласній та позашкільній роботі.
Аби уникнути хаосу в соціально-педагогічній роботі з дітьми, у яких високий рівень здібностей, необхідно у план роботи соціального педагога включати ефективні методи і форми роботи з дітьми, учителями, батьками і спрямовувати їх на вдосконалення середовища, яке має забезпечити умови для розвитку творчого потенціалу і гармонійного розвитку особистості.
Завдання адміністрації школи, класних керівників, керівників гуртків, секцій, студій, бібліотеки є створити умови для розвитку обдарованої дитини. При цьому вчитель повинен користуватися такими правилами:
- не розхвалювати учня за індивідуальні успіхи, а заохочувати до спільних занять з іншими дітьми;
- не використовувати елементи змагання, адже обдарована дитина буде завжди переможцем;
- не принижувати і не підкреслювати індивідуальної відмінності обдарованої дитини;
ЗРАЗОК ПЛАНУ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ
Зміст роботи | Термін виконання | Відповідальний | |
1. | Робота з учителями: 1. Семінари 2. Тренінги | За планом роботи психологічної служби і школи | Соціальний педагог, заступники директора, керівники м/о Психолог |
2. | Виявлення обдарованих та здібних дітей | Постійно | Соціальний педагог, психолог, учителі |
3. | Супровід | Постійно | Соціальний педагог, психолог |
4. | Робота з батьками | За планом роботи служби і школи | Соціальний педагог, психолог, адміністрація школи |
5. | Інформаційно-методичне забезпечення | Постійно | Соціальний педагог, психолог, адміністрація школи, бібліотекар |
У методику соціально-педагогічної діяльності варто включати ефективні методичні прийоми:
- заохочення до спільної діяльності;
- створення атмосфери розкутості;
- поблажливість до можливого безладу;
- схвалення результатів діяльності в певній галузі, для стимулювання бажання випробувати себе в іншій галузі;
- заохочення учнів створити власний проект;
- стимулювання до самостійної роботи;
- надання свободи вибору.
Важливий момент у методиці соціально-педагогічної діяльності займає соціальний захист обдарованих дітей - це насамперед пом'якшення для них негативних наслідків мікросоціуму, створення умов для реалізації їх інтересів і життєво необхідних потреб.
Соціальний захист здійснюється на двох рівнях: місцевому і загальнодержавному і ґрунтується на принципах гуманістичної спрямованості та орієнтації національних та загальнолюдських цінностей.
Загальнодержавний рівень включає такі аспекти здійснення соціально-педагогічного захисту:
- здійснення державної соціальної дитячої політики;
- реалізація спеціальних державно-громадських соціальних дитячих програм як комплексних, так і цільових ;
- удосконалення законодавчого забезпечення і захисту дітей.
На місцевому рівні передбачається створення соціальних служб психолого-педагогічної підтримки і допомоги обдарованим дітям, у яких соціально-педагогічна діяльність буде спрямовуватися у таких напрямках: організація діагностичної, консультативної підтримки; надання матеріальної підтримки і житла; забезпечення необхідним дидактичним матеріалом; перепідготовка педагогічних кадрів і визначення спеціальної оплати вчителям, які працюють з обдарованими дітьми. Метою захисту і підтримки є
- навчання обдарованої дитини навичкам психологічної стійкості у психотравмуючих ситуаціях;
- навчання саморегуляції;
- набуття вміння адаптації у соціально значущому середовищі (сім'я, школа, група ровесників тощо) без зниження потреби в реалізації обдарованості;
- набуття вміння запобігати небезпеці (вживання наркотиків, алкоголю);
- набуття навичок лідерства і спілкування на продуктивному рівні;
- творчий саморозвиток;
- навчання батьків розпізнання небезпеки, яка загрожує обдарованій дитині.
Методика роботи соціального педагога є різноплановою, але підхід до вирішення проблеми - суто індивідуальний. Соціально-педагогічна діяльність має носити поліпрофесійний і поліфункціональний характер. Соціальний педагог має входити до творчих і галузевих груп (лікарів, юристів, психологів, економістів тощо), що сприятиме вирішенню проблем обдарованих дітей
Кожна обдарована чи надзвичайно здібна дитина у школі вимагає від соціального педагога постійного супроводу - це комплексний метод, який забезпечує створення умов для реалізації індивідуальних творчих здібностей. Для цього потрібно розробити і впроваджувати соціально-педагогічну програму (проект) супроводу, яка може включати такі розділи:
1. Теоретичне обґрунтування і кінцевий результат реалізації проекту.
2. Концепція, у якій зазначається мета, завдання, умови застосування.
3. Технологічна карта, де визначається покроковий опис супроводу:
- виявлення обдарованих і здібних дітей;
- методична робота з педагогами;
- реалізація програми;
- аналіз результативності навчальних успіхів дитини в урочній діяльності;
- аналіз результативності навчальних успіхів дитини в позауроч-ній діяльності.
4. Способи визначення результату.
5. Переваги індивідуального супроводу.
6. Застереження від помилок.
Методика соціально-педагогічної діяльності з обдарованими дітьми включає:
1. Виявлення обдарованості дитини.
2. Визначення напрямку обдарованості.
3. Планування роботи згідно виявленого напряму за приблизним зразком:
- корекційне виховання;
- загальна організація діяльності;
- спеціальна організація діяльності;
- організація виховання;
- організація навчання;
- організація діяльності з батьками;
- превентивне виховання.
4. Організація і здійснення запланованої діяльності.
5. Перевірка результативності діяльності.
6. Соціальний контроль і всебічна соціальна підтримка і захист. Отже, соціально-педагогічна діяльність з обдарованою дитиною
повинна спрямовуватися на створення інтересу до шкільного навчання, задоволення потреб дитини у інших пізнавальних запитах, допомогу вчителям у створенні методики навчання і розробки моделі компетентності педагогічних працівників, які працюють з обдарованою дитиною.
7.1. Сім'я як об'єкт соціально-педагогічної діяльності
7.2. Методики роботи соціального педагога з неблагополучними сім'ями
Освітня соціально-педагогічна допомога
Посередницька соціально-педагогічна допомога
Форми соціально-педагогічної роботи з сім'єю
ТЕМА 8. СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА РОБОТА З ГРУПАМИ, ПІДЛІТКОВИМИ ТА МОЛОДІЖНИМИ ОБ'ЄДНАННЯМИ
8.1. Проблеми підлітків та молоді
8.2. Групи як об'єкт соціально-педагогічної діяльності
Групи агресивної самодіяльності