Стимулом у Стародавній Греції називали палицю з загостреним наконечником, який використовували погоничі биків і мулів.
Пряме і безпосереднє призначення стимулів — прискорювати або, навпаки, гальмувати певні дії.
Найвідомішими методами стимулювання є заохочення і покарання. Педагогіка XX ст. звернула увагу на змагання.
Заохочення – вираження позитивної оцінки дії вихованців. Його види: схвалення, підбадьорення, похвала, вдячність, надання почесних прав, нагородження грамотами, подарунками.
Умови ефективності використання методу заохочення:
1. Необхідна розумна доля заохочення. Враховується, перш за все, психологічний аспект заохочення, його наслідки. Заохочуючи, вихователі повинні прагнути, щоб поведінка вихованця мотивувалась і спрямовувалась не на прагнення отримати схвалення або нагороду, а внутрішніми переконаннями, моральними мотивами.
2. Заохочення не повинно протиставляти вихованця решті членів колективу.
3. Заохочення повинно розпочинатися з відповіді на питання: кому, скільки і за що.
4. Заохочення вимагає індивідуального підходу.
5. Використовуючи заохочення, необхідно виявляти обережність і почуття міри. Не потрібно хвалити:
а) за те, що дароване природою (розум, здоров'я, врода тощо);
б) за те, що досягнуто не своїми зусиллями, своєю працею;
в) понад два рази за одне й те ж досягнення;
г) у зв'язку з жалістю;
д) у зв'язку з бажанням сподобатися. Однак, варто пам'ятати, що того, хто хвалить, не завжди люблять. Необхідно утримуватись від заохочень там, де без них можна обійтись.
Покарання — це метод педагогічної дії, яка повинна запобігати небажаним вчинкам, гальмувати їх, викликати почуття провини перед собою та іншими людьми. Як і інші методи виховання, покарання розраховане на поступове перетворення зовнішніх стимулів у стимули внутрішні.
Відомі види покарання пов'язані з:
а) накладанням додаткових обов'язків;
б) позбавленням або обмеженням певних прав;
в) вираженням морального осуду.
В сучасній школі практикуються різноманітні форми покарань: несхвалення, зауваження, попередження, обговорення на зборах, догана, відлучення від занять, виключення зі школи та інші.
Серед педагогічних умов, що визначають ефективність методу покарання наступні:
1. Покарання є більш ефективним, якщо воно здійснюється колективом або підтримується ним. Учень гостріше переживає почуття вини, якщо його вчинок засудив не лише вихователь, але й товариші, друзі. Тому потрібно спиратися на громадську думку.
2. Не рекомендується використовувати групові покарання.
3. Якщо рішення про покарання прийнято, то порушник повинен бути покараний.
4. Покарання буде ефективним, якщо воно зрозуміле учневі і він вважає його справедливим. Після покарання про нього не згадують, а з учнем підтримують нормальні стосунки.
5. Здійснюючи покарання, не можна ображати учня. Караємо не за особистою неприязню, а за педагогічною необхідністю. Формула "вчинок — покарання" повинна дотримуватися неухильно.
6. При вирішенні питання, за що карати, рекомендується дотримуватися такої лінії: від покарань, спрямованих переважно на гальмування негативних вчинків, рис характеру, звичок до покарань, суть яких полягає в тому, щоб виробити певні позитивні якості.
7. Основою для використання методу покарання є конфліктна ситуація. Але не всяке порушення і відхилення від норми обумовлює дійсно конфліктну ситуацію і, отже, далеко не при всякому порушенні варто використовувати покарання.
8. Не поспішайте карати до тих пір, поки немає чіткої ясності в ситуації, поки немає повної впевненості в справедливості і корисності покарання.
9. Не допускайте перетворення покарання в засіб помсти, не ставайте на шлях формальних засобів впливу, бо покарання дієве лише тоді, коли воно максимально індивідуалізоване.
10. Покарання вимагає педагогічного такту, глибокого знання педагогічної і вікової психології, а також розуміння того, що тільки одними покараннями справі не допоможеш. Тому покарання використовують лише в комплексі з іншими методами виховання.
11. Покарання не повинно шкодити здоров'ю – ні фізично, ні морально.
12. За один раз – одне покарання (якщо навіть одночасно було здійснено кілька негативних вчинків).
13. Не можна карати і сварити: коли дитина хвора; їсть; після сну; перед сном; під час гри, роботи; відразу після фізичної або душевної травми; коли виявляє нездатність, нерозумність, недосвідченість; коли не може впоратися зі страхом, неуважністю, лінощами, рухливістю, роздратуванням, з іншим недоліком, докладаючи щирі зусилля.
Змагання – один із засобів стимулювання різнобічної діяльності учнів. Лише в системі гармонійно організованих засобів виховання воно стає дійовим і ефективним.
У шкільній практиці використовуються різні види змагання, що організуються з урахуванням віку учнів у процесі виконання ними різноманітних трудових і творчих завдань.
Відомі такі форми змагання, як конкурси і олімпіади, фестивалі і огляди художньої самодіяльності дітей, виставки образотворчого мистецтва і технічної творчості, шкільні спартакіади, вікторини та ін. Змагання такого характеру сприяють виявленню і розвитку інтересів і творчих здібностей учнів, розширенню знань і світогляду, активізації пізнавальної та іншої суспільно-корисної діяльності.
Теорія і методика шкільного змагання недостатньо розроблена, а невміла організація змагання може обумовити небажані педагогічні результати. Необхідно дотримуватися етичних норм. Не можна, наприклад, організовувати змагання в чуйності, гуманності, принциповості, хоча вміла, педагогічно продумана організація змагання в сфері діяльності школярів і створює сприятливі умови для формування і зміцнення цих якостей. Змагання допомагає мобілізувати активність, самодіяльність та ініціативу учнів.
19.7. Засоби всебічного розвитку особистості
19.8. Взаємозв'язок методів і засобів виховання
Тема 20. Форми організації виховного процесу
20.1. Загальна характеристика форм виховання та їх класифікація
20.2. Основні дії педагога при організації виховного процесу
20.3. Вибір форм виховання
Тема 21. Учнівський колектив і його роль у формуванні особистості
21.1. Поняття колективу і його види
21.2. Дитячий виховний колектив, його основні аспекти