У загальноосвітніх навчально-виховних закладах у результаті педагогічних надбань в цілому склалася така система позаурочних форм організації навчання (рис. 32).
11.13. У чому має проявлятися система підготовки вчителя до уроку?
"Урок, — за висловлюванням В.О. Сухомлинського, — основна ділянка навчально-виховного процесу, на якій учитель щоденно здійснює освіту, виховання і всебічний розвиток учнів. Урок є тією головною сферою інтелектуального життя вихованців, у якій повсякденно відбувається духовне спілкування навченого життям наставника і його вихованців, які вступають на перші щаблі життя"1. Тому підготовка учителя до уроку — тривалий і складний багатоаспектний процес. Недарма кажуть: до вдалого уроку треба готуватися все життя.
З погляду підготовки до конкретного уроку доцільно дотримуватися певних правил, які перебувають між собою у логічному взаємозв'язку:
1) систематично поповнюйте свою бібліотеку з урахуванням професійних потреб та інтересів;
2) щодня працюйте над удосконаленням власної ерудиції;
3) розміщуйте книги, інші матеріали в системі;
4) систематизуйте навчальний матеріал, дотримуючись принципу тематичності;
5) опрацьовуючи інформаційні джерела, робіть виписки, дотримуючись карткової системи;
6) інформаційні картки розміщуйте за тематичним принципом;
7) майте добре обладнане робоче місце;
8) підготуйте та раціонально розміщуйте канцелярське приладдя;
9) вчитуйтесь у програму, в зміст відповідного розділу теми, з'ясовуйте їх зв'язок з іншими темами;
10) ознайомтеся зі змістом навчального матеріалу щодо теми в підручнику;
11) доберіть додатковий навчальний матеріал з потрібної теми;
12) чітко визначте мету і замисел уроку;
13) уявіть конкретний клас, учнів;
14) мобілізуйте необхідні методи навчання;
15) доберіть необхідні засоби навчання (роздатковий матеріал, таблиці та ін.);
16) зіставте обрані методи, прийоми, засоби навчання з власними можливостями та можливостями учнів;
17) з'ясуйте значення маловідомих для учнів слів і підготуйтеся до їх пояснення;
18) складіть і змоделюйте структуру (сценарій) уроку;
19) складіть і запишіть план уроку;
20) доберіть і зафіксуйте додатковий матеріал (жарти, загадки, матеріали для гри та ін.);
21) продумайте прийоми використання наочних посібників, підготувавши необхідні пристрої;
22) підготуйте одяг; перед уроком огляньте свою зовнішність;
23) вголос, перед дзеркалом (з використанням магнітофону) продекламуйте вірш, якщо це передбачено планом уроку;
24) запитайте себе:
—Ти готовий до уроку? — І впевнено відповідайте: — Так, я готовий до уроку! (Сугестія);
25) будьте готові до непередбаченого "руйнування" вашого плану. Продумайте запасний варіант.
Досвідчений учитель, який має достатню психолого-педагогічну, фахову та методичну підготовку, проходить ці етапи швидко. А вчителю-початківцю треба ретельно дотримуватися запропонованої технології. Це забезпечить надійний фундамент для прояву професійної майстерності в майбутньому.
Варто зробити зауваження щодо важливого аспекту в системі підготовки до уроку. Він стосується раціонального використання робочого часу. На процес написання планів уроків витрачається багато часу (в середньому 30 хв на один план, а при 18-годин-ному тижневому навантаженні — 630 планів на рік, що становить 315 год). З наступного навчального року вчителю доводиться знову витрачати час на таку ж копітку роботу. Досвід творчо працюючих вчителів переконує, що цього можна уникнути. Треба виходити з міркувань, що при стабільних навчальних програмах можна скористатися попередньо написаними планами, творчо удосконалюючи їх залежно від змін у змісті навчального матеріалу, складу і можливостей учнів класу, нових засобів та методів навчання.
3 цією метою слід дотримуватися такої схеми:
• плани уроків писати в загальному зошиті з кожної навчальної дисципліни і для певного класу, щоб бачити систему роботи;
• у розгортці зошита ліву сторінку залишати чистою, а заповнювати планом праву;
• план треба складати з достатнім розкриттям змісту і ходу уроку, з повним методичним забезпеченням;
• наступного року вчитель може скористатися уже готовим планом, доповнивши його (на сторінці ліворуч) новими прикладами, схемами, методами тощо;
• у наступні роки така творча робота над планами продовжується.
11.15. У чому сутність техніки та технології організації учнів на навчальну діяльність?
11.16. Якою є технологія й техніка вивчення нового навчального матеріалу?
Розділ 12. АНАЛІЗ І ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
12.1. Яке місце в навчальному процесі займає аналіз і оцінювання навчальної діяльності учнів?
12.2. Які функції аналізу й оцінювання знань учнів?
12.3. Які види контролю за результатами навчальної роботи учнів виокремлюють у педагогіці?
12.4. Які методи використовують у процесі аналізу й оцінювання навчальних досягнень учнів?
12.5. Яких педагогічних вимог варто дотримуватися в системі аналізу й оцінювання навчальної діяльності школярів?
12.6. Яка історія становлення критеріїв оцінювання знань учнів у загальноосвітніх навчально-виховних закладах?