Складність і багатоманітні зв'язків педагогіки з іншими науками пояснюється складністю людини як предмета виховання. "Якщо педагогіка хоче виховати людину в усіх відношеннях, - писав у своїй праці "Людина як предмет виховання" К.Д.Ушинський, - то вона повинна перше пізнати її також в усіх відношеннях". Про величезне значення такого пізнання для долі людства писав французький філософ П.Тейяр де Шарден: "Людина як предмет пізнання має для науки унікальне значення з двох причин: 1) вона являє собою, індивідуально і соціально, найсинтетичнішу будову, в якій нам доступна тканина універсума, і 2) відповідно сьогодні ми знаходимо тут найрухомішу точку цієї тканини, яка перебуває в ході перетворень. У силу цих причин розшифрувати людину - значить по суті постаратися дізнатися, як утворився світ і як повинен продовжувати утворюватися. Наука про людину - теоретична і практична наука про гомінізацію" (Де Шарден П. 71 Феномен человека. - М., 1965. - С. 277).
Зважаючи на складність та глибину поставлених завдань, стає зрозумілим, чому педагогіка до XVII ст. розвивалася як одна зі складових філософії і чому її нерідко називають філософією освіти. Зв'язки з філософією допомагають педагогіці в пошуку ціннісних орієнтирів свого розвитку, в удосконаленні методів пізнання людини, визначенні стратегій педагогічно доцільного впливу на особистість. Насамперед філософські ідеї становлять методологічний фундамент будь-якого педагогічного пошуку, формування педагогічних теорій та концепцій.
Однак, образно кажучи, у майстерні під назвою "Педагогіка" часто використовуються такі "інструменти", як: психологія, психотерапевтика, анатомія і фізіологія людини, шкільна гігієна, генетика, основи театрального мистецтва, історія, література, соціологія, кібернетика, інформатика і т. д. Чи не найчастіше використовується "інструмент" психологія, яка допомагає краще зрозуміти вікові особливості розвитку психіки людини і застосувати це для пошуку шляхів педагогічно доцільного впливу на особистість. Кожний розділ педагогіки опирається на відповідний Йому розділ психології: дидактика - на теорію пізнавальних процесів і розумового розвитку, теорія виховання - на психологію особистості, теорія управління освітнім закладом - на психологію управління. Однак, якщо психологія, згідно з О.Вишневським, головним чином лише описує психологічні процеси і закономірності, "анатомізує" психічне життя людини, то педагогіка, зважаючи на них, намагається змінити, покращити, "цивілізувати" поведінку людини, а тому трактує її ширше - у контексті духовного, соціального та матеріального життя.
Психотерапевтика допомагає відшукати шляхи гармонійного поєднання чинників свідомості та підсвідомості з метою педагогічно доцільного впливу на учня, оскільки науково доведено, що внутрішні резерви учня можна розкривати у звичайному стані свідомості широковживаними педагогічними засобами на основі правильної "архітектоніки" впливу.
Анатомія і фізіологія людини допомагає коригувати навчально-виховний процес з урахуванням розуміння особливостей розвитку вищої нервової діяльності, першої і другої сигнальної систем, розвитку та функціонування інших систем та органів тіла людини.
Шкільна гігієна сприяє організації у закладах освіти заходів, спрямованих на зміцнення та охорону здоров'я вихованців.
Зв'язок педагогіки з іншими науками відбувається в таких основних напрямах: використання спільних об'єктів дослідження, відкритих іншими науками законів та закономірностей, ідей, теорій, засобів пізнання. Нерідко педагогіка інтегрується у своїх дослідженнях з іншими науками або формує замовлення для них на дослідження певних явищ.
Запитання та завдання для самоперевірки
1. Охарактеризуйте педагогіку як науку.
2. Розкрийте суть двох основних функцій педагогіки.
3. У зв'язку з чим ускладнюються завдання педагогіки на початку третього тисячоліття?
4. У чому полягає акмеологічний підхід до виховання особистості?
5. Поясніть зміст основних педагогічних категорій.
6. Розкажіть про систему педагогічних наук та зв'язки педагогіки з іншими науками.
Завдання для самостійної роботи
Прочитайте і підготуйте короткий конспект цитат, які вам сподобалися, із таких праць:
1. Ушинський К.Д. Людина як предмет виховання;
2. Ушинський К.Д. Про користь педагогічної літератури;
3. Каптерев П.Ф. Педагогіка - наука чи мистецтво?
Рекомендована література
1. Бондар В. Педагогіка і філософія: взаємодія і взаємозв'язок // Вища освіта України. - 2002. - №3.
2. Волкова Н.П. Педагогіка. - К., 2003. - С. 11-18.
3. Раевский В.В. Педагогика между философией и психологией // Педагогика. -1994. - №6.
4. Теоретичні основи педагогіки За ред. О.Вишневського. - Дрогобич, 2001. -С. 6-8.
5. Мойсеюк Н.Є. Педагогіка. К., 2003. - С. 11-27.
6. Національна доктрина розвитку освіти України в XXI ст. II Освіта України. - 2002. - 23 квітня.
7. Стельмахович М.Г. Народна педагогіка. - К., 1985.
8. Фіцула ММ Педагогіка. - К., 2000. - С. 9-29.
Поняття про філософію освіти та основні її функції
Три основні напрями філософії освіти у вирішенні найважливіших педагогічних проблем
Марксизм про роль освіти у процесі власного самотворення людини та протидії відчуженню від своєї людяності
Філософія екзистенціалізму про знаходження шляху до справжньої, автентичної людини у справжньому, автентичному житті
Філософія нестабільності І.Пригожина про виховання в людини мужності та відповідальності за своє життя у світі нестабільних феноменів
Роль освіти у забезпеченні глобальної безпеки фізичних та екзистенційних першооснов існування людства у світлі вимог філософії глобальних проблем
1.3. Розвиток, виховання та формування особистості
Поняття про розвиток особистості.
Роль спадковості у формуванні особистості.