Теоретичні основи сучасної української педагогіки - Вишневcький О. - Розділ 8. Зміст едукації та головні напрями його демократизації

Поняття змісту едукації та підходи до його визначення

Дослідження проблем змісту едукації повинно дати концептуальну відповідь на вельми прості запитання: Що сьогодні школа повинна дати дитині? Що дитина в школі повинна отримати для себе?

Маємо тут традиційну відповідь, яка зводиться до того, що школа повинна надати дитині міцні й глибокі знання, а більш "науково"— знання, уміння і навички. Дитину хвалимо за "добрі знання", їй дорікаємо, якщо у неї "слабкі знання" і т. ін. І сама дитина, маючи прогалини в знаннях, рятується за допомогою "шпаргалки".

Є в цьому щось від нашої природної вдачі, від нашої інтроверсійності. З цього приводу В. Янів зауважує: "Пізнавати світ (у нас. — О. В") уважається більшою цінністю, ніж його здобувати" (Янів В., 1969, с. 975). Через це однією з хиб нашого характеру він вважає пасивність, яку шляхом виховання радить нейтралізувати.

Знання — це засвоєна інформація. Звідси й погляд, відповідно до якого, зміст освіти — це інформація, яку несуть навчальні предмети. Вважається, що чим більше інформації дитина засвоює, тим краще вона і школа виконують свої завдання. На цьому ґрунті сформувалося і переконання, що кожна дитина в школі повинна засвоїти "основи наук". Як наслідок, наша школа є інформативно перевантаженою, і саме навчання через це має інформативний характер: програми і органи управління вимагають, щоб учитель "пройшов певний матеріал" ("виконав програму").

В одній зі своїх праць К. Ушинський вельми критично ставиться до навчання, якщо голову дитини, як лантух, наповнюють фактами та ідеями. Він уважає вже доведеним, що головне завдання школи є "розвинути здібності дітей, природним шляхом розкрити в них розумний погляд на навколишню природу й суспільні відносини і зробити їх здатними до самостійного розумового життя і діяльності" (Ушинський К., 1954, т. 2, с. 22). І якщо розвиток дитини він порівнює з розвитком дерева, що весь час удосконалюється, то інформативне навчання — з ситуацією п'яного візника, що везе погано прив'язаний вантаж: він вантажить, жене, не думаючи, і "привозить додому порожнього воза, вихваляючись лише тим, що зробив велику дорогу" (Там само).

Про перевантаження школи інформацією так само критично висловлювався і Г. Ващенко. На його думку, це не тільки не приносить користі, але й шкодить справі розвитку дитини (Ващенко Г., 2000, с. 116—140).

Наш час характеризується бурхливим наростанням і оновленням інформації; ми переживаємо інформативний вибух. Людина взагалі втрачає можливість контролю над нею (інформацією) за допомогою лише власної пам'яті. Крім того, вважається нормою, якщо протягом життя вона хоча б два-три рази змінює професію, тобто оволодіває цілком іншою сферою знань, умінь і навичок, часто самостійно.

З цього випливає, що одержувана людиною в школі інформація не може бути актуальною впродовж тривалого часу чи всього життя. За цих умов потрібно переглянути і поняття змісту навчання в школі — його структуру і обсяг. В основі його трактування сьогодні лежить не лише поняття оволодіння інформацією. Випускникові будь-якого навчального закладу потрібні не тільки і не стільки великі "знання", скільки здатність легко пристосовуватися до нових умов, зокрема й інформаційних, які швидко змінюються.

Ще у 1912 р., коли російська педагогіка орієнтувалася на демократичний розвиток суспільства, відомий педагог В. Вахтеров з цього приводу писав: "Тепер у житті має успіх не той, чия пам'ять переповнена дрібними фактами, а той, хто володіє спостережливістю, тямущістю, вміє дати собі раду з питаннями, які ставить перед ним життя, швидко відшукати необхідні довідки, відрізнити суттєве від неважливого, вірогідне від неймовірного, передбачити наслідки того чи іншого вчинку, а дійшовши до певного рішення, енергійно діяти. Але всі ці якості набуваються не заучуванням фактів, а шляхом вправ з ними..."

(Вахтеров В., 1987, с. 872). Така здатність сьогодні, з одного боку, підтримується за рахунок комп'ютеризації, а в іншого — передбачає високий розвиток інтелекту людини.

Таким чином, оперуючи поняттям змісту едукації, доцільно розрізняти два підходи до його визначення. Перший полягає в тому, що це поняття розуміють статично, кількісно — як суму інформації, на яку вказують програми, навчальні плани, підручники та посібники. Другий підхід не обмежується лише інформацією. Він зорієнтований на діяльність учня, а інформація дуже часто відіграє лише роль засобу. Йдеться про двокомпонентну структуру змісту едукації, що включає інформативний компонент, засвоєння якого дає випускникові школи можливості орієнтуватися в культурі: знання, уміння і навички трактуються тут як об'єкт засвоєння; діяльнісний компонент, тобто постійну активну взаємодію учня з предметом, де інформація розглядається як засіб діяльності, спрямованої на розвиток творчого потенціалу учня.

Трактування змісту едукації як поняття двокомпонентного дає можливість домогтися певного розумного балансу між засвоєнням інформації та розвитком особистості в процесі самостійної діяльності. Практично це означає, що традиційна перевага інформативного компонента над діяльнісним повинна бути усунута шляхом розумного скорочення першого і нарощування другого. До речі, саме тут стикаємося з реальною можливістю розвантаження учня: творча діяльність і його розвиток можуть здійснюватися не обов'язково на дуже широкому інформативному матеріалі. Не слід сприймати лише як парадокс давно сказане А. Айнштайном: освіта — це те, що лишається в людині після того, як вона все забуде.

Поняття змісту едукації та підходи до його визначення
Діяльнісний компонент змісту едукації
Інформативний компонент змісту едукації
Реформування змісту освіти
Розділ 9. Основні дидактичні принципи
Поняття дидактичних принципів
Традиційний підхід у визначенні принципів дидактики
Нове соціальне замовлення і принципи дидактики
ПРОЦЕСУАЛЬНІ АСПЕКТИ
Розділ 10. Організаційні форми навчання
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru