Названі вище основні аспекти традиційно-християнського трактування людини дають підстави зробити кілька важливих для педагогіки висновків.
1. Суттєвою ознакою сучасного українського виховання є орієнтація на розвиток сумління людини. Воно (сумління) скероване на підтримку того, що людина сама для себе визначила як добро. Проте сумління і само потребує постійної підтримки. "Людина ... не має достатньо сил, щоб вільною волею, спираючись на саму себе, здійснити Божий задум", — пише професор М. Савчин (Савчин М., 2001, с. 76). Вона шукає опори в Авторитеті. Ця природна потреба — мати авторитет — є настільки сильною, що на світі немає народу, який не шукав би Бога і не створював би власної культурної форми наближення до Нього — своєї релігії. Щоб контролювати і оцінювати свої вчинки, людина мусить мати ідеальний взірець, зіставлення з яким вказує на те, що у її поведінці є добром і що є злом. Звідси визнання того факту, що для виховання фундаментальне значення має віра, як, зрештою, і вся сфера духовності людини.
2. Виховання — не дресура, а взаємодія двох рівних перед Богом людей, їх діалог. Не лише виховник, але й вихованець користуються правом вибору. Людині властива природна схильність самій визначати напрям свого життя, самій творити чи формувати його. У дійсності весь демократизм сучасної педагогіки виводиться з традиційно-християнських поглядів. Те, що людина володіє абсолютною гідністю, становить основу її прав і свобод у суспільстві. І саме на цих підвалинах сформовано ідеологію Загальної декларації прав людини та інших подібних документів. Християнська концепція передбачає реалізацію двох цілей: з одного боку, осягнення людиною духовної, внутрішньої свободи шляхом пізнання на ґрунті віри, надії та любові; з іншого, — свободи зовнішньої в громадському житті — через підпорядкування себе добру суспільному.
3. Оскільки людина — істота двоєдина, то її поведінка визначається не тільки (і не стільки) знаннями моральних істин, але й станом її душі, рівнем розвитку сумління і схильності до добра. А звідси і специфічна вимога до виховання: не відкидаючи традиційних прийомів і методів, сучасна педагогіка повинна виробляти та застосовувати й такі підходи, які апелювали б до внутрішньо-чуттєвого, ірраціонального в людині. Бо духовність, що є стрижнем виховання, не можна збагнути розумом, її можна лише відчути, а відтак "...навіть наймудріший наставник не може досягнути останньої глибини тієї потаємної боголюдської реальності, якою є людська особистість" (Франк С, 1992, с. 367).
4. Творець дав людині волю і розум і поклав на неї відповідальність за себе, зобов'язав її бути самодостатньою. Отже, педагогіка покликана допомогти людині цей важкий обов'язок здійснювати, розвиваючи власну життєву стратегію, здатність адекватно осмислювати і будувати свою діяльність, а також волю до того, щоби цю діяльність доводити до бажаного результату. Це означає — сприяти її саморозвитку.
5. Християнська повага і любов до людини є основою християнського гуманізму, а отже, і гуманізму соціального, що завжди був властивий нашій виховній традиції, нашій Етно-педагогіці. Людина — найвища цінність як істота богоподібна, яка, однак, завжди усвідомлює себе творінням Когось, Хто вищий за неї. "Людина не є свавільним володарем свого життя; вона — вільний виконавець вищих повелінь, які водночас є вічними умовами її життя" (Франк С, 1992, с. 36). Вона є виконавцем необхідного, потрібного, правди, волі Божої (Там само, с. 108). Ця формула віддзеркалює головну сутність саме християнського гуманізму і ту межу, яку педагогіка в своєму трактуванні людини не має права переступати — межу неминучого і необхідного підпорядкування людини Вищій Силі. Таким чином, з точки зору традиційно-християнської стратегії виховання, людина не є "продуктом" діяльності виховника. Вона завжди є чимось більшим, бо живе своїм власним внутрішнім життям. Людина — істота, котра перебуває вічно в стані внутрішньої боротьби, але водночас істота самодостатня. Вона досвідчена і обмежена, сильна і слабка, добра і зла, правдива і брехлива і т. ін. Вона завжди в дорозі. Але за всіх обставин вона —Людина, і в цьому сенсі, власне, християнство пропонує педагогіці демократичні засади виховної взаємодії.
Завдання для самоконтролю
1. Чи відповідає теорія Ч.Дарвіна на запитання про походження людини? Як трактується проблема походження людини в філософи християнства?
2. Порівняйте статус людини в контексті антихристиянського (матеріалістичного) і християнського світоглядів.
3. Назвіть основні аспекти трактування людини, де протиріччя двох світоглядів особливо відчутні.
Головна проблема виховання
Віра як форма пізнання
Християнська віра як передумова гармонії
Головний предмет християнської віри
Віруючі, "невіруючі" та атеїсти
"Не кожному духові вірте..."
Педагогіка в пошуках духовності
Естетичне прагнення як складова духовності
Духовність і моральне мужніння людини