Значні надії української сторони з перших кроків незалежності покладалися на українсько-канадське партнерство. Канада першою з розвинутих країн визнала незалежність України — 3 грудня 1991 р. У липні 1992 р. Канада та Україна підписали Декларацію про економічне співробітництво: в результаті до багатьох українських товарів застосовувалися сприятливі ставки тарифів. Першим офіційним візитом глави іноземної держави в Україну став приїзд генерал-губернатора Р. Дж. Гнатишина 28 вересня — 1 жовтня 1992 р. Двосторонні відносини між державами були піднесені на рівень особливого партнерства, що закріплено Спільною декларацією у березні 1994 р. й канадсько-українською Угодою про торговельні та комерційні відносини, за якою обидві країни надавали одна одній статус найбільшого сприяння.
Особливу роль у розвитку зв'язків між країнами відіграла Угода про дружбу і співробітництво, укладена 24 жовтня 1994 р. під час державного візиту Президента України до Канади. В Угоді, зокрема, йшлося про те, що Сторони, прагнучи до демократії та економічної свободи, сприятимуть співробітництву як на офіційному, так і на приватному рівнях з метою дальшого розвитку і зміцнення двосторонніх зв'язків. До пакета підписаних угод увійшли також Угода про відносини у військовій сфері і Меморандум про взаєморозуміння в галузі двосторонніх військових зв'язків, Угода про економічне співробітництво, Угода про сприяння та захист інвестицій, Конвенція про уникнення подвійного оподаткування, Меморандум про взаєморозуміння стосовно канадської програми співробітництва тощо. Створено двосторонню Комісію з питань торговельно-економічного співробітництва.
Щоб привернути увагу провідних країн світу до українських проблем, Канада організувала і провела в жовтні 1994 р. (Вінніпег) міжнародну конференцію "Партнерство заради економічних перетворень в Україні" за участі країн "Великої сімки" та представників міжнародних фінансових структур. Заключний документ конференції містив конкретні рекомендації стосовно практичного втілення в життя програми фінансової допомоги та інвестування України. Завдяки конференції пожвавились контакти промислових кіл країн "сімки" з Україною, яка проводила в життя свій без'ядерний курс, демократизацію суспільства, реформи та інституційні перетворення. Наступним кроком до залучення фінансових джерел в Україну став саміт у Галіфаксі (червень 1995 p.), де Канада підтримала Україну в наданні їй фінансової допомоги "сімкою" та міжнародними фінансовими колами. Канада сприяла також переговорам України з урядами провідних країн і Європейською комісією щодо виведення з експлуатації Чорнобильської АЕС та укладенню Меморандуму про взаєморозуміння з цього питання. Відбувалося розширення контактів і у військовій сфері. Підписання 20 грудня 1995 р. в Оттаві Угоди про співробітництво в мирному використанні ядерної енергії створило необхідну основу для плідного партнерства в цій галузі, яке розгорнула Контрольна рада атомної енергії Канади.
Зауважимо, що саме Канада однією з перших країн "Великої сімки" розвивала політичний діалог з нашою країною і сприяла нашій державі утверджуватись як рівноправному учасникові міжнародного співтовариства, зокрема переходити на нові засади ринкової економіки. Спираючись на традиції дружніх відносин і взаєморозуміння, що склалися між країнами, та практику взаємних консультацій і співробітництва в міжнародних організаціях, Україна розраховує на подальше поглиблення взаємодії України й Канади у міжнародних структурах, передусім в Організації Об'єднаних Націй.
Серед міжнародних проблем, що становлять спільний інтерес, вирізняються такі:
· проведення миротворчої діяльності та розвиток механізму превентивної дипломатії;
· питання перегляду шкали внесків країн-членів до регулярного бюджету та на операції з підтримання миру;
· проблеми реформування системи ООН, зокрема реформи Ради Безпеки ООН, а також соціальних і економічних структур Організації.
Поза тим Україну цікавлять питання відшкодування їй збитків, яких вона зазнала внаслідок застосування Радою Безпеки економічних санкцій проти Союзної Республіки Югославія (Сербія і Чорногорія); міжнародна допомога в ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС тощо. З урахуванням ролі та місця Канади в системі міжнародних відносин, її авторитету в міжнародних організаціях, зокрема в ООН, загального прихильного ставлення до України з канадською стороною пророблялися можливі форми підтримки та конкретної практичної допомоги Україні для вирішення зазначених проблем.
Економічна співпраця між країнами значно відстає від розвитку політичного діалогу. Канадська програма щодо України складається з технічної допомоги, допомоги з питань ядерної безпеки та гуманітарної допомоги. Програма, яку було розпочато в липні 1991 p., мала на меті три основні завдання: підтримка процесу переходу до ринкової економіки, сприяння демократичного розвитку і збільшення торгівлі та інвестиційних зв'язків з Україною. Ця Програма відродження Східної Європи, яка впроваджується в життя Канадським міністерством закордонних справ та міжнародної торгівлі, забезпечувала фінансування 34 ініціатив щодо розвитку торговельних відносин між канадським приватним сектором та українськими партнерами. У рамках програми було надано 41 млн. доларів на 70 проектів. Серед основних проектів канадської допомоги, які втілюються в життя, можна виокремити демократичний розвиток і ефективне управління, розвиток приватного сектору, охорону здоров'я, сільське господарство, навколишнє середовище. Канада першою із західних держав відкрила для України через Корпорацію з розвитку експортну кредитну лінію на 50 млн. доларів.
Канадські компанії використовують нові можливості на українському ринку шляхом створення спільних підприємств і прямих капіталовкладень. Спільні підприємства для розробки технології виробництва метанолу та інших суміжних технологій створені з українськими науковими установами й виробниками зі Львова для виробництва напоїв та маркетингу їх по всій Україні. Інші канадські компанії працювали над реконструкцією українських теплоелектростанцій та станції космічного зв'язку. Основними предметами експорту з Канади були чекові форми й банкноти, текстильні тканини, одяг, пряжа та взуття, чистопородна велика рогата худоба, фармацевтичні товари, комп'ютери та ін. Головними статтями експорту з України були тканини, одяг, взуття, бензинові олії та інші види олій, вироби зі сталі та метали.
Водночас попри всі заходи щодо активізації українсько-канадського економічного співробітництва, торгівля товарами перебуває на низькому рівні: експорт у 2002 і 2003 pp. навіть скоротився і становив, відповідно, 41,1 і 36,3 млн. доларів, а імпорт збільшився — з 22,5 до 74,4 млн. доларів, тобто у 3,3 раза. Рівень товарообороту не відповідає можливостям обох сторін: у 2005 р. цей показник становив 177 млн. доларів. Деякі перспективи співпраці прогнозуються в галузі сільського господарства, енергетиці, у тому числі й тепловій. Особливої уваги заслуговує співпраця в галузях біотехнології та генетично модифікованих організмів, інформаційних технологій і телекомунікацій, захисту навколишнього середовища і біобезпеки.
Значну роль у підтримці новонародженої Української держави відіграла українська діаспора Канади, яка надавала організаційну, матеріальну допомогу та моральну підтримку. Діаспора бере активну участь і в політичному житті країни. Конгрес українців Канади, що об'єднує близько мільйона канадців українського походження і який фактично лобіює інтереси України в цій державі, сприяв наданню матеріальної допомоги урядом Канади для направлення своїх спостерігачів (близько 1500 осіб) на повторне голосування у другому турі виборів Президента України (26 грудня 2004 р.), у чому їх підтримав прем'єр-міністр Канади Пол Мартін. До того ж уряд Канади направив в Україну 41 спостерігача по лінії ОБСЄ. Це найбільша група спостерігачів, яку Канада будь-коли направляла за кордон. Уряд Канади також заявив про готовність запропонувати інші форми допомоги для проведення виборів Президента України. Президент України, характеризуючи перші кроки канадського керівництва щодо підтримки Україні на міжнародній арені, зазначав, що фактично Канада вивела Україну в світ.
2.3. Стратегічне партнерство
Висновки
Додатки
Із Договору між Україною ї Республікою Польща про добросусідство, дружні відносини і співробітництво
Із Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Республіки Польща щодо використання потужностей системи транспортування вуглеводнів "Одеса — Броди" та її інтеграції з польськими потужностями
Із Спільної заяви Президентів України і Республіки Польща "До порозуміння і єднання"
Із Спільної заяви Президента України і Президента Республіки Польща "Про примирення — в 60-у річницю трагічних подій на Волині"
З виступу Президента України на VI Економічному форумі "Україна — Польща"
Із Договору про відносини добросусідства і співробітництво між Україною і Румунією