Основоположні начала управління національною безпекою в Молдові закріплені в Концепції національної безпеки Молдови. Характерною рисою даного документу є проголошення національної безпеки в якості частини регіональної і загальної безпеки.
Концепція національної безпеки Республіки Молдова служить основою для вироблення напрямів державної політики в області національної безпеки, розробки відповідних нормативних актів, вдосконалення управлінських структур і організації діяльності органів забезпечення національної безпеки.
До основних принципів управління національною безпекою Республіки Молдова (РМ) належать:
1) виключення сили з арсеналу світової політики, мирне вирішення будь-яких конфліктів;
2) недоторканність кордонів, визнання можливості розгляду питань, що стосуються державних кордонів лише відповідно до Гельсінського завершального акта;
3) постійного нейтралітету;
4) РМ не ставиться ні до однієї держави як до свого супротивника;
б) не допускає використання своєї території для агресивних дій .гроти інших країн, рішуче висловлюється проти розміщення збройних сил іноземних держав на своїй території;
б) виступає за нерозповсюдження ядерної зброї і контроль над озброєннями, підтримує зусилля, направлені на роззброєння.
Структурно Концепція складається з 3 розділів та 10 статей:
Під національною безпекою розуміється захищеність особи суспільства і держави, їх прав і інтересів, що визначені Конституцією та іншими законами республіки, від зовнішніх і внутрішніх загроз.
Під загрозою національної безпеки розуміється виявлений у різних формах намір проти оборонних сил або чинники екологічного, технічного й іншого характеру, реалізація або розвиток яких створюють небезпеку особі, суспільству та державі.
До основних загроз національної безпеки належать:
1) безпосередня агресія і територіальні домагання з боку інших держав;
2) локальні або регіональні конфлікти в безпосередній близькості кордонів Республіки Молдова;
3) неконтрольоване переміщення озброєнь, а також елементів ядерної, бактеріологічної і хімічної зброї на території і в безпосередній близькості від кордонів Республіки Молдова;
4) дії, спрямовані на насильницьку зміну конституційного ладу, підрив або знищення суверенітету, незалежності і територіальної цілісності республіки;
б) дії, спрямовані на підрив або знищення економічного, науково- технічного і оборонного потенціалу країни, а також створення екологічно небезпечних ситуацій;
6) дії, спрямовані на створення соціальної напруженості і соціальних конфліктів;
7) дії, пов'язані з тероризмом, організованою злочинністю розповсюдженням наркотичних речовин, організацією нелегальної імміграції;
8) дії, що мають за мету утиск конституційних прав і свобод громадян.
Система забезпечення національної безпеки становить собою організаційне об'єднання органів управління військовими і спеціальними формуваннями, що мають відповідне фінансове і матеріально-технічне забезпечення в межах можливостей національної економіки, державного і місцевих бюджетів, а також сукупність норматившіх актів і програм діяльності, що забезпечують стабільність публічної влади і захищеність особи, суспільства і держави від зовнішніх і внутрішніх погроз.
Важливим моментом у Концепції є пряма вказівка на те, що основним суб'єктом забезпечення національної безпеки виступає держава.
До основних завдань системи забезпечення національної безпеки належать:
1) прогнозування і виявлення загроз національній безпеці, здійснення комплексу заходів з їх попередження і усунення;
2) створення і підготовка сил і засобів забезпечення національної безпеки;
3) управління силами і засобами забезпечення національної безпеки, зокрема при надзвичайних ситуаціях.
Національну безпеку забезпечують президент Республіко Молдова, парламент, уряд, суди і прокуратура.
До органів, що забезпечують національну безпеку Республіки Молдова належать:
1. Вища рада безпеки;
2. Міністерство закордонних справ;
3. Служба інформації і безпеки Республіки Молдова;
4. Міністерство внутрішніх справ;
5. Міністерство оборони;
6. Департамент цивільного захисту і надзвичайних ситуацій;
7. Служба державної охорони.
У Концепції виділено наступні види безпеки.
Державна безпека - - частина національної безпеки, що представляє захищеність суверенітету незалежності, територіальної цілісності і конституційного ладу республіки, економічною, науко" во-технічного і оборонного потенціалу, прав і законних інтересів особи від розвідувально-підрядної діяльності спецслужб і організацій іноземних держав, злочинних посягань окремих груп і осіб.
Суспільна безпека - - частина національної безпеки, що представляє систему заснованих за законі державних і недержавних заходів політичного, соціальної о, економічного, правового і організаційного характеру по усуненню примни і умов, сприяючих здійс нгпню злочинів і інших правопорушень, по їх попередженню, припиненню і розслідуванню, а також здійсненню по них правосуддя.
Воєнна безпека — частина національної безпеки, що становить військову захищеність держави від зовнішніх і внутрішніх військових загроз шляхом проведення оборонної політики, створення збройних сил, здатних відбити можливу збройну агресію.
Окремим видом безпеки є цивільний захист.
Цивільний захист — частина національної безпеки, що представляє систему загальнодержавних заходів і заходів, що здійснюються в мирний і воєнний час для забезпечення захисту населення матеріальних і культурних цінностей від наслідків надзвичайних ситуацій (стихійних і екологічних лих, аварій, катастроф, епіфі-тотій, епізоотій), а також від застосування сучасних засобів ураження.
Цікавими і змістовними є положення про сприяння в забезпеченні національної безпеки, де розглянуті суб'єкти та форми сприяння.
Зокрема суб'єкти, що сприяють в забезпеченні національної безпеки можуть:
1) направляти безпосередньо або через свої вищестоящі органи Вищій раді безпеки пропозиції з вдосконалення законодавства, організації шляхів і методів забезпечення безпеки;
2) брати участь у пропаганді, направленій на підвищення рівня захищеності особи, суспільства і держави;
3) створювати за рахунок коштів одного або декількох підприємств платні служби безпеки в цілях забезпечення громадського порядку, збереження державної таємниці, недоторканності їх майна.
Характерною рисою КНБ Молдови є те, що в ній не лише декларується про участь громадян у забезпеченні національної безпеки, а й передбачені конкретні механізми цієї участі.
Громадяни Молдови мають право:
1) об'єднуватися а асоціації щодо здійснення суспільної правоохоронної діяльності;
2) забезпечувати безпеку за місцем проживання;
3) створювати суспільні секції при військових і спеціальних формуваннях, а також сприяти органам, що забезпечують національну безпеку, як позаштатні співробітники і в інших формах.
Громадяни, що сприяють органам, які забезпечують національну безпеку, користуються гарантіями правового захисту, встановленого для співробітників даних органів.
Дані положення КНБ Республіки Молдова є доцільними для використання у процесі подальшого удосконалення націобезпекового законодавства України, тим більш у контексті сучасних євро-інтеграційних процесів, коли безпека громадянина визначається не лише через його безпосередній захист з боку держави, а й через безпосередню участь.
9. Концепція національної безпеки Російської Федерації
Висновки
Список рекомендованої літератури
Розділ 9. НЕДЕРЖАВНЕ УПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОЮ БЕЗПЕКОЮ
Вступ
1. Поняття та зміст недержавної системи безпеки України
1.1. Національні інтереси та їх забезпечення недержавною системою національної безпеки України
1.2. Види загроз національній безпеці України
1.3. Джерела загроз національній безпеці України