Подвійним записом називають відображення кожної господарської операції двічі, за дебетом одного і за кредитом другого рахунків в одній і тій же сумі.
Подвійний запис не тільки принцип однакового відображення операцій на рахунках, а й основний технічний прийом бухгалтерського обліку, тому що забезпечує горизонтальний взаємозв'язок між рахунками, а також важливий контрольний прийом, оскільки очевидно, що скільки не було б операцій, загальна сума записів за дебетом рахунків завжди дорівнюватиме загальній сумі записів за кредитом рахунків.
Взаємозв'язок між рахунками, що виникає шляхом подвійного запису, називається кореспонденцією рахунків, а такі рахунки кореспондуючими. Як синонім кореспонденції рахунків використовують терміни: бухгалтерська проводка, контирування.
Бухгалтерською проводкою (записом) називається зазначення двох рахунків (одного за дебетом, іншого за кредитом) і суми господарської операції.
Кореспондуючими називаються рахунки, які вступають у зв'язок в господарських операціях.
Оскільки господарські операції здійснюються на основі первинних документів, то у формуванні господарської операції і при кореспонденції рахунків необхідно вказувати підставу (документ). Кореспонденція рахунків бухгалтерського обліку є певною моделлю взаємопов'язаних рахунків, і тому конструювання чи складання бухгалтерської проводки є творчою роботою фахівця-бухгалтера, яка вимагає глибокого розуміння суті господарської операції і уявлення про зміни, до яких вона приведе.
Залежно від кількості кореспондуючих рахунків розрізняють прості й складні бухгалтерські проводки.
Простою називають таку бухгалтерську проводку, за якої один рахунок дебетується, а другий кредитується на одну і ту ж суму, тобто коли кореспондують між собою тільки два рахунки.
Складною називають таку бухгалтерську проводку, за якої один рахунок дебетується, декілька кредитується на загальну суму, або навпаки - один кредитується, а декілька дебетуються на загальну суму.
Для того, щоб скласти бухгалтерську проводку необхідно:
1) уважно вивчити господарську операцію, її зміст;
2) визначити два рахунки які кореспондують;
3) дати характеристику рахункам (активний чи пасивний);
4) по кожному рахунку визначити зміни: збільшення чи зменшення;
5) використовуючи формули А+ А-, П+ П-, А+ П+, А- П- скласти бухгалтерську проводку.
Приклад 3.1.
Складемо кореспонденцію рахунків до господарської операції: придбано матеріали у постачальників на суму 200 грн.
1. Уважно вивчаємо господарську операцію, її зміст. За умовою прикладу придбання матеріалів призведе до збільшення їх на складі підприємства. З іншої точки зору, постачальник матеріалів є для підприємства кредитором, перед яким з моменту отримання і оприбуткування матеріалів виникає збільшення кредиторської заборгованості на суму 200 грн
2. Визначаємо два рахунки, які кореспондують. Придбано матеріали, отже, перший рахунок - це 201 "Сировина і матеріали". В підприємства виникла кредиторська заборгованість (зобов'язання сплатити кошти) перед постачальниками за придбані матеріали, тому інший рахунок 63 "Розрахунки з постачальниками та підрядниками".
3. Даємо характеристику визначеним рахункам: "Сировина і матеріали" належать до засобів - активний рахунок, "Розрахунки з постачальниками та підрядниками" (кредиторська заборгованість) належить до залучених джерел господарських засобів - пасивний рахунок.
4. По кожному рахунку визначаємо зміни. На підприємстві відбулось збільшення матеріалів на 200 грн, а також збільшення заборгованості за розрахунками з постачальниками і підрядниками на 200 грн Отже, відбулось збільшення за двома рахунками.
5. Використовуючи формулу А+П+ складаємо кореспонденцію.
Рахунок активний 201 "Сировина і матеріали"
Рахунок пасивний 631 "Розрахунки з постачальниками та підрядниками"
Для складання кореспонденції вибираємо сторони рахунків (дебет або кредит), які відображають збільшення відповідних рахунків для типу змін А+П+.
Бухгалтерська проводка матиме вигляд:
Дебет рахунку 201 "Сировина і матеріали" на суму 200 грн
Кредит рахунку 63 "Розрахунки з постачальниками та підрядниками" на суму 200 грн
Скорочений запис:
Дт 201 - Кт 631 = 200 грн, або 201 - 631 - 200.00 грн
Увага! Першим завжди записується рахунок, який дебетується, а другим - який кредитується. Це практичний прийом 5 ( для зручності і швидкості записів,а також для взаєморозуміння І між бухгалтерами.
3.4. Класифікація рахунків
За відношенням до засобів або джерел
За ступенем деталізації
За відношенням до бухгалтерського балансу
За економічним змістом
За призначенням і структурою
3.5. Узагальнення даних поточного бухгалтерського обліку
ТЕМА 4. ОЦІНЮВАННЯ ТА КАЛЬКУЛЯЦІЯ
4.1. Оцінка як система вартісного виміру: поняття, значення, методи