У будь-якій країні основу фінансової системи становить державний бюджет, оскільки саме з його допомогою здійснюється перерозподіл до 50% ВНП. Сам бюджет можна трактувати подвійно: як фонд грошових коштів, як фінансовий план, в якому є прибуткова і видаткова частини.
В усіх країнах світу створюються державний бюджет і місцеві бюджети (обласні, міські, районні та ін.).
Державний бюджет України розробляється, по-перше, як основний централізований фонд грошових коштів держави, а по-друге, як основний фінансовий план державних доходів і видатків. Він розробляється кожного року і виноситься на затвердження Верховної Ради України, а потім Президента України.
Розглянемо найважливіші статті Державного бюджету України на 2003 р.
Стаття 1. Затвердити Державний бюджет України на 2003 р.: по прибутках — у розмірі 50.020.875,9 тис. грн.; по видатках — у розмірі 51.055.801,1 тис. грн. установити граничний розмір дефіциту Державного бюджету України на 2003 рік у сумі 2.034.925,2 тис. грн., у тому числі граничний розмір дефіциту загального фонду Державного бюджету України у сумі 910.000 тис. грн.
Прибутки Державного бюджету України на 2003 р.:
Податкові надходження —33.319.319,0 тис. грн.
Внутрішні податки на товари та послуги —18.179.904,0тис. грн.
Податки на міжнародну торгівлю і зовнішні операції — 2.609.930,0 тис. грн.
Основні видатки Державного бюджету України на 2003 рік.
1. Міністерство внутрішніх справ України — 2071.358,6тис. грн.
2. Управління справами Верховної Ради України — 20.589,6 тис. грн.
3. Міністерство палива та енергетики України — 3.102.226,5 тис. грн.
4. Міністерство економіки України — 161,119,1 тис. грн.
5. Міністерство закордонних справ України — 564.143,9тис. грн.
6. Міністерство оборони України — 3.361.311,4 тис. грн.
7. Міністерство освіти і науки України — 2385.513,0 тис. грн.
8. Міністерство праці та соціальної політики України — 202.987,9 тис. грн.
9. Інші видатки.
Стаття 11. Встановити граничний розмір державного внутрішнього боргу України на 1 січня 2003 року в сумі 14.931.091 тис. грн. Встановити граничний розмір державного зовнішнього боргу України на 1 січня 2003 року в сумі, еквівалентній 8.588.474,8 тис. доларів США.
Наведені цифри свідчать про тенденцію до скорочення дефіциту Державного бюджету України.
На діаграмах наведено відносні величини динаміки питомої ваги доходів (рис. 32) і видатків (рис. 33) консолідованого бюджету.
Аналіз стану бюджетів України за останні 10 років свідчить про змінну динаміку дефіциту бюджету (бюджетний дефіцит — це та сума, на яку в даному році витрати бюджету перевищують його прибутки). В Україні дефіцит Державного бюджету за цей період досяг критичного рівня. Фінансування бюджетного дефіциту поглинає 85—98% кредитної емісії і досягає майже 20% ВНП. Особливо небезпечною для економіки країни є ситуація, коли дефіцит бюджету поєднується з товарним дефіцитом.
Дефіцит бюджету зумовлений низкою факторів:
1) зростаюча дестабілізація економіки, зниження рівня суспільного виробництва;
2) глибока структурна і технологічна незбалансованість виробництва, зниження його науково-технічного потенціалу;
3) надзвичайно високий рівень інфляції, зростання цін, ослаблення контролю за фінансово-господарською діяльністю підприємств;
4) нераціональна зовнішньоекономічна діяльність держави;
5) великомасштабний обіг тіньового капіталу;
6) великі непродуктивні витрати, приписки, кражі, втрати виробленої продукції.
Джерелами ресурсів для покриття дефіциту є: V Друкування нових грошей (небезпечне тим, що провокує інфляцію);
2) зростання податкових надходжень (має свої межі, оскільки не можна безмірно збільшувати податки);
3) неподаткові надходження (наприклад, прибутки від іноземного туризму);
4) зовнішній борг — міжнародний кредит, який у сучасних умовах має широке застосування, сьогодні великими боржниками стали не тільки країни, що розвиваються, але й розвинуті держави (наприклад, у 80-х роках США підвищили процентні ставки в банках, щоб отримати закордонні інвестиції і таким чином фінансувати бюджетний дефіцит);
5) внутрішній борг — державні цінні папери, які продаються фірмам і населенню (наприклад, державні облігації з зобов'язанням вчасно сплатити населенню позичену у нього суму грошей).
Необхідно послідовно проводити бюджетно-податкову реформу. Це дасть можливість істотно підвищити якість планування і фінансування державних витрат, зміцнити прибуткову базу бюджету, створити механізми дієвого контролю за використанням фінансових ресурсів держави. Водночас слід здійснити комплекс заходів, спрямованих на вивчення та аналіз фінансових відносин України з іншими країнами світу.
Глава 24 Кредитно-банківська система
§ 1. Кредит, його сутність та функції
§ 2. Банківська система. Функції Національного банку України
§ 3. Банківські операції та послуги
Глава 25. Макроекономічна нерівновага. Циклічність розвитку ринкової економіки
§ 1. Економічні цикли: сутність, структура та фактори розвитку
§ 2. Економічні кризи: сутність, види та шляхи подолання. Особливості економічної кризи в Україні
§ 3. Економічна нестабільність і безробіття
§ 4. Інфляція як соціально-економічне явище і фактор макроекономічної нестабільності