Оплатне вилучення предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення, полягає в його примусовому вилученні і подальшій реалізації з передаванням вирученої суми колишньому власникові з відрахуванням витрат на реалізацію вилученого предмета (ст. 28 КУпАП).
Сьогодні цей захід застосовується за повторне протягом року порушення водіями правил експлуатації транспортних засобів, управління транспортними засобами в стані алкогольного сп'яніння або ухилення від огляду на стан сп'яніння; порушення правил перевезення небезпечних речовин на повітряному транспорті; порушення правил зберігання або перевезення вогнепальної зброї, ухилення від її реалізації (ч. 5 ст. 121; ч. 2 ст. 130;ч.3ст. 133;ст.ст. 191,193 КУпАП).
Оплатне вилучення транспортних засобів за вчинення правопорушень, передбачених ч. 5 ст. 121 і ч. 2 ст. 130 КУпАП, здійснюється за постановою міського (районного) суду (судді), до компетенції якого належить розгляд цих справ.
Постанову про оплатне вилучення вогнепальної зброї і боєприпасів за порушення правил їх зберігання або перевезення, а також ухилення від їх реалізації (ст. ст. 191,193 КУпАП), виносять органи внутрішніх справ.
Згідно зі ст. 311 КУпАП, постанова про оплатне вилучення предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення, виконується державним виконавцем
Предмет, вилучений на підставі постанови про його оплатне вилучення, здається державним виконавцем для реалізації в порядку, встановленому законом.
Суми, виручені від реалізації оплатно вилученого предмета, передаються колишньому власникові з відрахуванням витрат, пов'язаних з проведенням виконавчих дій.
2.4. Провадження по виконанню постанови про конфіскацію предмета, грошей
Конфіскація предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення, полягає в примусовій безоплатному передаванні цього предмета у власність держави. Підлягають конфіскації, наприклад, рушниці та інші засоби полювання при вчиненні правопорушень, передбачених ст. 85 КУпАП; предмети дрібної спекуляції (ст. 157 КУпАП); предмети торгівлі (ст. 160 КпАП України); валютні цінності (ст. 162 КУпАП) та ін.
Конфіскований може бути лише предмет, який є в особистій приватній власності порушника (ст. 29 КУпАП).
Конфіскація вогнепальної зброї, інших знарядь полювання і бойових припасів не може застосовуватися до осіб, для яких полювання є основним джерелом існування.
Згідно зі ст. 313 КУпАП, постанова про конфіскацію предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення, грошей, отриманих внаслідок вчинення адміністративного правопорушення, виконується державними виконавцями в порядку, встановленому законом.
Виконання постанови про конфіскацію предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення, грошей, одержаних внаслідок вчинення адміністративного правопорушення, здійснюється шляхом вилучення предмета і примусового безоплатного повернення цього предмета у власність держави (ст. 314 КУпАП).
Виконання постанови про конфіскацію предметів контрабанди, транспортних засобів, пристосованих для їх переміщення, провадиться в порядку, встановленому Митним кодексом України.
Постанова про конфіскацію предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення, грошей, одержаних внаслідок вчинення адміністративного правопорушення, піддягає обов'язковому виконанню протягом строків, визначених для реалізації постанов про адміністративні стягнення.
Залежно від особливостей або цільового призначення конфіскований предмет реалізується через торговельні установи (наприклад, предмети дрібної спекуляції, будівельні матеріали та ін.), надсилається для переробки (шкірки хутрових звірів та ін.) або на звіроферми (м'ясоїдні хутрові звірі), а за необхідності - знищується (самогон, апарати для його виготовлення, гральні приладдя та ін.). Конфісковані гроші передаються в установи Національного банку України.
У ст. 315 КУпАП визначено, що конфісковані предмети підлягають обов'язковій реалізації залежно від їх цільового призначення, з урахуванням стану і можливості подальшого використання.
Про реалізацію конфіскованого предмета обов'язково складається акт, в якому вказуються особливості предмета, форма реалізації та інші реквізити, що підтверджують факт реалізації. Акт підписується представниками відповідних органів - тих, що передають і тих, що приймають предмет. Прийняття предмета для реалізації, торговельним чи іншим підприємством фіксується накладною або квитанцією.
Провадження по виконанню постанови про конфіскацію предмета, який став знаряддям вчинення або безпосереднім об'єктом адміністративного правопорушення, грошей, отриманих внаслідок вчинення адміністративного правопорушення, визнається повністю виконаним тільки за умови, що орган, який виконав цю постанову, поверне її органу (посадовій особі), який прийняв рішення про конфіскацію з відповідною позначкою про виконання.
2.5. Провадження по виконанню постанови про позбавлення спеціального права
2.6. Провадження по виконанню постанови про застосування виправних робіт
2.7. Провадження по виконанню постанови про застосування адміністративного арешту
2.8. Провадження по виконанню постанови в частині відшкодування майнової шкоди
Тема № 26. Провадження в справах про звернення громадян
1. Організаційно-правові основи провадження за зверненнями громадян
2. Особливості провадження за окремими видами звернень (пропозиціями, заявами, скаргами)
3. Діловодство за зверненнями громадян
4. Інститут адміністративного оскарження. Адміністративна скарга