Прийняття стратегічно важливих рішень в жодній компанії не обходиться без використання даних, отриманих в результаті аналізу діяльності конкретного підприємства.
Для цього всі витрати розподіляють між об'єктами витрат, а різновиди діяльності на такі основні групи:
o операції, пов'язані з виробництвом одного виробу;
o операції, пов'язані з виробництвом партії виробів;
o операції, пов'язані з виробництвом окремого виду продукції;
o операції на рівні підприємства.
Після цього проводиться вивчення взаємозв'язку між окремим видом витрат та їх фактором.
Взагалі, калькулювання на основі аналізу діяльності дозволяє проводити аналіз прибутковості замовників. Для прикладу класифікація діяльності з метою аналізу прибутковості замовників подана на рис. 26.5.
Рис. 26.5. Класифікація діяльності з метою аналізу прибутковості замовників
Даний розподіл дає можливість оцінити прибутковість кожного замовника та кожного каналу збуту.
Поява управління на основі діяльності була зумовлена застосуванням принципів калькулювання, необхідних для прийняття управлінських рішень. Управління на основі діяльності являє собою процес управління, котрий спрямований на вдосконалення результатів діяльності підприємства за допомогою калькулювання витрат на основі діяльності.
Діяльність можна поділити на таку, що додає вартість (діяльність, котра збільшує цінність продукції, роботи, послуги в очах споживача), та таку, що не додає вартість (діяльність, котра не збільшує цінності продукції для споживача, а лише збільшує витрати на її виробництво та збут).
26.2.1. Якість як зброя конкуренції
Якість - це всі наявні характеристики продукту, що забезпечують його здатність задовольняти існуючі та/або очікувані потреби осіб, які їх вимагають. Є багато різних поглядів на якість. Зокрема, традиційний погляд передбачає, що зростання витрат на забезпечення належного рівня якості призводить до збільшення собівартості продукції. Сучасні погляди пов'язані з поняттям тотального управління якістю, тобто відбувся перехід від контролю за якістю до тотального управління якістю. Для наглядного прикладу на рис. 26.6 зображено порівняння сучасного та традиційного підходів.
Тотальне управління якістю - це система управління, котра спрямована на залучення всіх працівників до постійного вдосконалення якості з метою повного виключення дефектів і задоволення потреб споживачів.
Тотальне управління якістю вимагає відсутності дефектів, залучення до розв'язання проблем якості всіх працівників, потребує адекватної інформації про фінансові та нефінансові показники якості. Крім того, передбачається, що зростання якості сприятиме зменшенню витрат за рахунок скорочення витрат на виправлення дефектів і перевірку.
Зростання уваги до якості зумовило зростання ролі обліку в системі управління якістю. Основними факторами зростання вимог до обліку якості є:
o міжнародні та національні стандарти якості;
o значна питома вага витрат на якість (15-20% продажу);
o програми вдосконалення якості, започатковані багатьма компаніями.
Фінансовим вимірником якості є витрати на якість.
Витрати на якість - це витрати на забезпечення відповідності продукції або послуг встановленим стандартам якості та витрати, що виникають внаслідок невідповідності цим стандартам.
Витрати на якість охоплюють:
o витрати на запобігання;
o витрати на оцінку якості;
o витрати внаслідок внутрішнього браку;
o витрати внаслідок зовнішнього браку.
Рис. 26.6. Порівняння традиційного та сучасного підходів до управління якістю
Перші дві категорії характеризують витрати на відповідність стандартам якості, а решта - витрати на невідповідність стандартам якості.
Роль бухгалтера-аналітика в системі обліку якості та підготовці звітів про витрати на якість залежить від підходу до управлінського обліку якості (відсутність аналізу якості на основі калькулювання витрат, аналіз витрат на якість розглядається як "спеціальне" дослідження й не ґрунтується на даних поточного обліку витрат, регулярні звіти на основі калькулювання витрат на якість є інструментом управлінського контролю).
26.2.2. Час як зброя конкуренції
26.2.3. Теорія обмежень і облік продуктивності
26.2.4. Система "якраз вчасно"
26.3. Облік витрат для безперервного вдосконалення діяльності
26.3.1. Цільове калькулювання
26.3.2. Калькулювання для безперервного, вдосконалення
ГЛОСАРІЙ БУХГАЛТЕРСЬКИХ ТЕРМІНІВ
Список використаної літератури