4.1. Молодіжні та дитячі організації
Молодіжний рух – похідна політичної та соціальної активності молоді, яку вона проявляє і реалізує значною мірою через організовані громадські, суспільно-політичні та інші структури. І тому молодіжний рух, його розвиток мають підтримуватись і стимулюватися насамперед державою.
Особливо активно розвивається молодіжний рух в Україні у період так званих "процесів перебудови" – кінець 80-х – початок 90-х років. Саме появою численних молодіжних організацій обумовлене зростання політичної активності молоді у цей період, хоча така активність була і є різноплановою, орієнтованою на великий спектр політичних, ідеологічних інтересів та уподобань.
Нині мають місце як політична поляризація молоді, так і відсутність у значної кількості юнаків та дівчат політичних орієнтацій взагалі. Порівняно із 80-ми роками спостерігається певне зростання їх громадської та політичної активності.
Молодіжні громадські організації – об'єднання громадян віком від 14 до 28 років, метою яких в здійснення діяльності, спрямованої на задоволення та захист своїх законних соціальних, економічних, творчих, духовних та інших спільних інтересів.
Дитячі громадські організації – об'єднання громадян віком від 6 до 18 років, метою яких є здійснення діяльності, спрямованої на реалізацію та захист своїх прав і свобод, творчих здібностей, задоволення власних інтересів, які не суперечать законодавству, та соціальне становлення як повноправних членів суспільства.
Молодіжний рух в Україні координує Український національний комітет молодіжних організацій, який є незалежною неурядовою організацією і має статус Всеукраїнської спілки молодіжних та дитячих громадських організацій. У своїй діяльності цей комітет керується законодавством України та власним статутом.
Вступ Українського національного комітету молодіжних організацій до міжнародних молодіжних організацій (асоціацій, союзів тощо) не є підставою для його реєстрації як міжнародного.
Принципи утворення і діяльності молодіжних та дитячих громадських організацій (ст. 3):
– молодіжні та дитячі громадські організації утворюються і діють на засадах добровільності, рівноправності їх членів, самоврядування, законності та гласності;
– молодіжні та дитячі громадські організації зобов'язані доводити до відома громадськості про свою діяльність у формах, що не суперечать законодавству;
– інформація, що міститься у статутах, про склад керівних органів, джерела матеріальних та інших надходжень, а також пов'язана з діяльністю молодіжних і дитячих громадських організацій, не є конфіденційною або іншою інформацією, яка охороняється законом.
Засновниками молодіжних та дитячих громадських організацій можуть бути громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, що перебувають в Україні на законних підставах, які досягли 15-річного віку.
Засновниками спілок молодіжних та дитячих громадських організацій є молодіжні та дитячі громадські організації.
Членами молодіжних та дитячих громадських організацій можуть бути громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Членами молодіжних громадських організацій можуть бути особи віком від 14 до 28 років, членами дитячих громадських організацій – особи віком від б до 18 років. Вступ неповнолітніх (віком до 10 років) до дитячих громадських організацій здійснюється за письмовою згодою батьків, усиновителів, опікунів або піклувальників. Особи старшого віку можуть бути членами молодіжних та дитячих громадських організацій за умови, якщо їх кількість у цих організаціях не перевищує третини загальної кількості членів. У складі виборних органів молодіжних та дитячих громадських організацій кількість осіб старшого віку не може перевищувати третини членів виборних органів.
Обмеження щодо кількості осіб, вік яких перевищує 28 та 18 років, у складі виборних органів не поширюється на спілки молодіжних та дитячих громадських організацій.
Статус молодіжних та дитячих громадських організацій (ст. 6–8):
– молодіжні та дитячі громадські організації, їх спілки користуються правами, наданими їм Законом України "Про об'єднання громадян", іншими законодавчими актами.
– молодіжні та дитячі громадські організації, їх спілки не можуть утворювати та вступати у виборчі блоки.
– молодіжні громадські організації можуть вступати у виборчі коаліції. Членські внески і добровільні пожертвування, отримані від юридичних чи фізичних осіб, що спрямовуються на здійснення статутної діяльності молодіжних і дитячих громадських організацій та їх спілок, не є об'єктом оподаткування (не є актуальним і вірним згідно змінень до закону від 2749-VI від 02.12.2010 - прим. редактора) .
Молодіжні та дитячі громадські організації залучаються органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування до розроблення й обговорення проектів рішень з питань державної політики щодо дітей та молоді.
Форми державної підтримки молодіжних та дитячих громадських організацій (ст. 9):
– надання молодіжним та дитячим громадським організаціям інформації про державну політику щодо дітей і молоді;
– надання методичної та організаційної допомоги з питань соціального становлення та розвитку молоді і дітей;
– сприяння створенню підприємств, установ і організацій, які надають послуги молоді та дітям, або сприяють зайнятості молоді.
Молодіжні та дитячі громадські організації звільняються від сплати за державну реєстрацію та збору за реєстрацію їх символіки.
Держава здійснює підтримку і в інших формах, що не суперечать законодавству України.
Фінансова підтримка діяльності молодіжних та дитячих громадських організацій (ст. 10)
Верховна Рада України при затвердженні Державного бюджету України передбачає в ньому окремим рядком видатки на підтримку спілки, членами якої є більшість зареєстрованих всеукраїнських молодіжних та дитячих громадських організацій, а також обласних, Автономної Республіки Крим, Київських і Севастопольських міських спілок молодіжних та дитячих громадських організацій, діяльність якої спрямовується на забезпечення соціального становлення та розвитку молодих громадян.
Фінансова підтримка діяльності молодіжних та дитячих громадських організацій здійснюється через відповідні органи виконавчої влади, що працюють із молоддю, органи місцевого самоврядування та спілку всеукраїнських молодіжних громадських організацій.
При затвердженні місцевих бюджетів передбачаються видатки на реалізацію програм молодіжних та дитячих громадських організацій.
Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування можуть делегувати молодіжним та дитячим громадським організаціям повноваження щодо реалізації відповідних програм (проектів, заходів). У цьому разі вони надають молодіжним та дитячим громадським організаціям фінансову та матеріальну допомогу і здійснюють контроль за реалізацією наданих повноважень, у тому числі за цільовим використанням виділених коштів.
Молодіжні та дитячі громадські організації, їх спілки, які одержують фінансову або іншу матеріальну підтримку, зобов'язані подавати звіти про цільове використання фінансів і матеріальних цінностей органам, що їх надавали, у терміни, встановлені цими органами.
Молодіжні та дитячі громадські організації, їх спілки несуть відповідальність за порушення законодавства.
За неподання звіту про використання бюджетних коштів, інших матеріальних цінностей, наданих молодіжним, дитячим громадським організаціям та їх спілкам або нецільове використання таких цінностей, отримання їх з порушенням законодавства винні особи несуть відповідальність, передбачену законодавством України.
Після проголошення державної незалежності України було проведено значну роботу з реалізації державної молодіжної політики, яка є одним із пріоритетних напрямів діяльності держави. В Україні сформовано відповідні структури, які здійснюють реалізацію державної молодіжної політики.
У1998 р. тільки при Державному комітеті у справах сім'ї та молоді працювали 1467 дитячо-юнацьких закладів за місцем проживання, 501 центр соціальних служб для молоді та 985 спеціалізованих закладів, що діють при них. Такі центри надали послуги і сприяли працевлаштуванню майже 2 млн 100 тис молодих людей.
Було створено Фонд сприяння молодіжному житловому будівництву та його регіональні відділення, відпрацьовано механізм надання пільгового довготермінового державного кредиту на будівництво житла. Вдосконалюється система пошуку і підтримки талановитої молоді, організації культурно-мистецьких заходів для молоді. Під час реалізації державної молодіжної політики органи державної влади тісно співпрацюють із багатьма всеукраїнськими громадськими молодіжними та дитячими об'єднаннями, кількість яких постійно зростає, що позитивно впливає на розв'язання актуальних проблем молоді.
4.3. Жіночий рух та жіночі організації
Типологія сучасного жіночого руху в Україні
4.4. Державне регулювання молодіжної та тендерної політики
Розділ 5 РЕЛІГІЙНІ ОРГАНІЗАЦІЇ
5.1. Загальні принципи функціонування релігійних організацій
Право на свободу совісті
Рівноправність громадян незалежно від їх ставлення до релігії
Відокремлення школи від церкви (релігійних організацій)
Система релігійних організацій України