Державний лад являє собою організацію (будівництво) і діяльності держави.
Конституційним, офіційним та легітимним можна вважати той державний лад, який передбачається і закріплюється Конституцією та реально існує. Державний лад є складовою конституційного ладу.
Державний лад охоплює структурні (організаційні) та функціональні основи держави, насамперед політичну, економічну, соціальну, культурну та інші основи. Так, наприклад, політичну основу державного ладу утворюють політичний механізм і відповідна політична функція держави тощо.
Особливостями сучасного державного ладу України є:
1) перехідний, змішаний характер, зумовлений тим, що після проголошення незалежності України, прийняття Конституції України 1996 р. відбулися зрушення практично в усіх сферах державного життя, але в жодній із них остаточно не сформувалися нові суспільні відносини;
2) державний лад спрямований на утвердження в Україні національної держави. Так, відповідно до ст. 11 Конституції України держава сприяє консолідації та розвиткові української нації, її історичної свідомості, традицій і культури, а також розвиткові етнічної, культурної, мовної та релігійної самобутності всіх корінних народів і національних меншин України; відповідно до ст. 12 Конституції України Україна дбає про задоволення національно-культурних і мовних потреб українців, які проживають за межами держави;
3) у галузі державотворення Україна найбільше переймає досвід європейських країн;
4) з моменту проголошення незалежності Україна стала суб'єктом міжнародного життя, впливаючи на нього та зазнаючи відповідного впливу з боку інших його суб'єктів.
Конституція України передбачає такі основні принципи державного ладу:
1) суверенності і незалежності держави;
2) демократизму держави;
3) соціальної держави;
4) правової держави;
5) унітарності держави;
6) республіканської форми правління.
Пріоритетним принципом державного ладу є принцип суверенності і незалежності України. Він закріплений у ст. 1 Конституції України і означає верховенство держави на своїй території та її незалежність у міжнародних відносинах.
Незалежність України було встановлено Актом проголошення незалежності України від 24.08.1991 р. і підтверджено рішенням всеукраїнського референдуму 01.12.1991 р.
Щодо принципу демократизму, то залежно від форми волевиявлення народу розрізняють безпосередню і представницьку демократію.
Безпосередня демократія полягає у безпосередньому здійсненні волевиявлення народом або його окремими групами. Народне волевиявлення відповідно до ст. 69 Конституції України здійснюється через вибори, референдуми та інші форми безпосередньої демократії.
Представницька демократія полягає в тому, що державна влада здійснюється через виборних повноважних представників, які приймають відповідні нормативні акти на підставі волі тих, кого вони представляють: весь Український народ або населення, яке мешкає на відповідній території (статті 69,70 Конституції України).
Основним показником цього принципу є наявність виборних представницьких органів державної влади та місцевого самоврядування.
Виборними органами державної влади в Україні є Верховна Рада України та Президент України; виборним представницьким органом державної влади є Верховна Рада України; виборними представницькими органами місцевого самоврядування є сільські, селищні, міські ради; районні та обласні ради представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст. Сільський, селищний, міський голова є головною посадою особою відповідної територіальної громади з представницьким мандатом.
Демократизм держави виявляться також у принципах діяльності її органів (гласність, відкритість, системність тощо) та в основних засадах здійснення державної влади в цілому.
Найважливішою рисою соціальної держави є визнання людини пріоритетом серед інших соціальних цінностей. Так, відповідно до ст. З Конституції України людина, п життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.
Теорія соціальної держави з'явилася порівняно недавно - після Другої світової війни. Найчастіше соціальний характер держави виявляється в системі соціальних прав і свобод людини і громадянина, передбачених і закріплених Конституцією України (статті 43-49), та в системі їх гарантій.
Правовий характер Української держави виявляється у таких аспектах, що передбачені Конституцією України:
1) верховенство права (ст. 8 Конституції України). Причому принципи верховенства права і верховенства закону тотожні лише в тому випадку, коли йдеться про закон у широкому розумінні, тобто якщо це будь-який нормативний акт;
2) здійснення державної влади на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу, судову (ст. 6 Конституції України);
3) взаємна відповідальність держави та особи;
4) гарантування прав і свобод людини і громадянина тощо.
Принцип унітарності Української держави передбачає, що територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною. Територіальний устрій України ґрунтується на засадах єдності та цілісності державної території (ч. 1 ст. 132 Конституції України). Міста Київ та Севастополь1 мають спеціальний статус, який визначається законами України (ч. З ст. 133 Конституції України)- Особливий статус автономії в Україні має Автономна Республіка Крим, але це не впливає на визначення України як унітарної держави.
Принцип республіканської форми правління передбачений ст. 5 Конституції України і зумовлений тим, що Президент України обирається громадянами України шляхом прямих виборів строком на п'ять років.
Загальновідомо, що форма державного правління є способом і порядком формування вищих органів державної влади в країні та механізмом їх компетенційних взаємовідносин. За чинним Основним Законом Україну слід віднести до президентсько-парламентських республік.
Опосередковано Конституція України закріплює принцип світської держави. Так, відповідно до ч. З ст. 35 Конституції України церква і релігійні організації в Україні відокремлені від держави, а школа - від церкви. Жодна релігія не може бути визнана державою як обов'язкова.
Система елементів, через які і завдяки яким функціонує держава, утворюють поняття "механізм держави".
Механізм держави - це система органів, організацій та інших інститутів держави, які становлять її організаційну основу.
До організаційно-політичної основи держави, тобто до її політичного механізму, належать насамперед органи державної влади, територія держави, Збройні сили та інші державні військові формування, державні символи, столиця держави.
До організаційно-економічної основи держави, тобто до її економічного механізму, належать передусім бюджетна, грошова і банківська системи, державна власність та інші організаційно-економічні важелі діяльності держави. На визначення характеру економічної системи України суттєво впливають такі конституційно-правові інститути: конституційні принципи економічної системи, конституцій по-правові основи власності, основні економічні права і свободи людини і громадянина, конституційні засади економічної діяльності держави'.
До соціальної (організаційно-соціальної) основи держави, тобто до її соціального механізму, належать переважно громадянство та державні соціальні системи: охорони здоров'я, соціального захисту тощо.
До організаційно-культурної (духовної) основи держави, тобто до її культурного (духовного) механізму, належать насамперед державна мова, державні системи освіти, виховання, науки, культури тощо.
Пріоритетною складовою механізму держави є її політична основа, зокрема органи державної влади.
Систему органів державної влади за Конституцією України утворюють:
o орган законодавчої влади - Верховна Рада України;
o глава держави - Президент України;
o органи виконавчої влади (Кабінет Міністрів України, міністерства та інші центральні органи виконавчої влади, місцеві державні адміністрації);
o органи судової влади (Конституційний Суд України та суди загальної юрисдикції);
o інші органи держави.
Характер державного ладу також опосередковується у функціях держави, які визначають суть, тип, природу і призначення держави.
У Конституції України ці функції мають різну назву і закріплюються як прямо, так і опосередковано:
o зміст і спрямованість діяльності держави (ст. З Конституції України);
o обов'язок держави (ст. 3);
o здійснення державної влади (ст. 6);
o державне забезпечення, піклування (статті 11, 12, 13);
o найважливіші функції держави (ст. 17) тощо.
Функції держави не закріплюються в якомусь одному розділі Конституції України, а є змістом практично всіх її розділів, однак найбільше їх закріплено у розділі І Конституції України.
Функції держави поділяють на об'єктні (внутрішні та зовнішні) - політична, економічна, соціальна, культурна, екологічна тощо та технологічні - законодавча, виконавча, судова.
Усі основні функції держави мають бути системно закріплені в Конституції або законах України, що сприятиме посиленню ролі і відповідальності держави в усіх сферах її діяльності.
Глава IV. КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВИЙ СТАТУС ЛЮДИНИ І ГРОМАДЯНИНА В УКРАЇНІ
1. Поняття, структура, види та принципи конституційно-правового статусу людини і громадянина
2. Поняття громадянства і належність до громадянства України
3. Принципи громадянства України
4. Порядок набуття та припинення громадянства України. Повноваження державних органів, які беруть участь у вирішенні питань громадянства
5. Конституційно-правовий статус іноземців, осіб без громадянства, біженців, осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту, закордонних українців та іммігрантів в Україні. Право притулку в Україні
Глава V. КОНСТИТУЦІЙНІ ПРАВА, СВОБОДИ ТА ОБОВ'ЯЗКИ ЛЮДИНИ І ГРОМАДЯНИНА В УКРАЇНІ
1. Поняття і види конституційних прав, свобод та обов'язків людини і громадянина в Україні
2. Міжнародні стандарти прав і свобод людини і громадянина та їх співвідношення з національним законодавством