Суспільний лад - це організація і діяльність суспільства, передбачені та гарантовані Конституцією та законами України.
Поряд із державним ладом суспільний лад є складовою конституційного ладу кожної країни.
Однак не всі дослідники підтримують необхідність виокремлення поняття суспільного ладу. Так, О. Ф. Фрицький зазначає, що термін "суспільний лад" є досить вузьким за змістом, а тому його варто замінити більш широким поняттям "громадянське суспільство".
Слід мати на увазі, що не кожне суспільство можна назвати громадянським. Категорія "громадянське суспільство" є якісною характеристикою розвитку певного соціуму, в якому досягнуто високого рівня утвердження і забезпечення прав і свобод людини. Для такого суспільства характерні певні риси:
o визнання прав, свобод і законних інтересів людини, обов'язковість їх забезпечення державою та іншими інститутами громадянського суспільства;
o високий рівень правової культури громадян;
o невтручання органів публічної влади у приватне життя індивідів;
o неухильне дотримання конституційних принципів в організації публічної влади;
o загальна постійна поінформованість людини у справах суспільства і держави;
o самоврядування і самоорганізація;
o виборність органів публічної влади на певний строк та їх підзвітність;
o приватна власність як матеріальна основа особистої свободи індивіда;
o розвиток господарсько-економічних відносин, що базуються на конкуренції та вільному ринку;
o високий рівень значущості громадської думки;
o розвиненість та ефективність правової системи;
o справедливе правосуддя;
o становлення і розвиток різноманітних видів об'єднань: політичних, економічних, культурних, релігійних, професійних та ін.
При цьому жоден із цих інститутів не повинен бути домінуючим, а їх взаємодія має утворювати єдину цілісну систему. Однак сьогодні для України характерна асиметричність у розвитку інститутів громадянського суспільства.
Громадянське суспільство не є невідворотним результатом суспільного розвитку, а його становлення і зміцнення є наслідком цілеспрямованої діяльності всіх суспільних інститутів.
Отже, виходячи із того, що за своєю суттю суспільний лад є певним типом суспільних відносин, сучасний суспільний лад України слід характеризувати як перехідний до утвердження громадянського суспільства, змішаний.
Втручання держави в регулювання суспільних відносин має бути мінімальним і спрямованим лише на гарантування та захист основ суспільного ладу, тому конституційно-правовим інститутом є не суспільний лад у цілому, а лише основи суспільного ладу.
За змістом суспільний лад є певною системою суспільних відносин - політичних, економічних, соціальних, духовних (культурних) тощо. Основу цих відносин становлять політична, економічна, соціальна і духовна (культурна) системи суспільства. Пріоритетним елементом системи суспільного ладу є політична система суспільства. В Україні за Конституцією її утворюють: Український народ; Українська держава; політичні партії; територіальні громади; органи місцевого самоврядування.
За формою суспільний лад становить сукупність форм безпосереднього народовладдя, державного правління і державного устрою, діяльності політичних партій і громадських організацій.
Відповідно до Конституції України розрізняють такі основні принципи суспільного ладу:
1) принцип суверенітету Українського народу (ст. 5 Конституції України);
2) принцип демократизму (ст. 5);
3) принцип політичного, економічного та ідеологічного плюралізму (багатоманітності) суспільного життя (ст. 15);
4) принцип конституційності та законності (ст. 19);
5) принцип гуманізму (ст. 3);
6) принцип гарантованості суспільного ладу (ст. 17).
Право встановлювати і змінювати суспільний лад належить Українському народові і не може бути узурповане державою чи її суб'єктами.
1. Поняття, структура, види та принципи конституційно-правового статусу людини і громадянина
2. Поняття громадянства і належність до громадянства України
3. Принципи громадянства України
4. Порядок набуття та припинення громадянства України. Повноваження державних органів, які беруть участь у вирішенні питань громадянства
5. Конституційно-правовий статус іноземців, осіб без громадянства, біженців, осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту, закордонних українців та іммігрантів в Україні. Право притулку в Україні
Глава V. КОНСТИТУЦІЙНІ ПРАВА, СВОБОДИ ТА ОБОВ'ЯЗКИ ЛЮДИНИ І ГРОМАДЯНИНА В УКРАЇНІ
1. Поняття і види конституційних прав, свобод та обов'язків людини і громадянина в Україні
2. Міжнародні стандарти прав і свобод людини і громадянина та їх співвідношення з національним законодавством
3. Особисті права та свободи людини і громадянина в Україні