Поняття "виборче право" вживається у двох значеннях:
об'єктивне виборче право - це система правових норм, що регулюють суспільні відносини, пов'язані з виборами органів держави та місцевого самоврядування. Це інститут конституційного права. Однак він включає окремі норми інших галузей права (зокрема, трудового, цивільного, адміністративного, кримінального, процесуального);
суб'єктивне виборче право - це гарантована громадянину державою можливість брати участь у виборах державних органів і органів місцевого самоврядування. Воно являє собою комплекс конкретних прав особи, серед яких особливо слід виділити:
o активне виборче право (загальне виборче право), тобто право обирати;
o пасивне виборче право, тобто право обиратися у виборні органи держави або місцевого самоврядування, що передбачає право висувати свою кандидатуру або давати згоду на її висування.
Принципи суб'єктивного виборчого права - це ті умови визнання і реалізації виборчого права, дотримання яких на виборах робить пі вибори дійсним народним волевиявленням1.
Стаття 71 Конституції України встановлює, що вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються па основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення.
Принцип вільних виборів означає, що виборець самостійно вирішує питання про те, брати йому участь у виборчому процесі чи ні, і якщо так, то якою мірою.
Принцип вільних виборів у Законі України "Про вибори народних депутатів України" (ст. 5) та Законі України "Про вибори Президента України" (ст. 5) закріплюється як принцип добровільності участі у виборах. А під вільними виборами у цих законах розуміється вільне волевиявлення.
У деяких державах існує обов'язковий вотум, тобто юридичний обов'язок виборця взяти участь у голосуванні. За його невиконання передбачаються штрафи (Австралія, Бельгія), позбавлення волі (Греція, Туреччина), штраф разом із позбавленням права обіймати протягом трьох років державні посади (Аргентина)2.
Принцип загальності виборчого права означає, що активне виборче право мають відповідно до ст. 70 Конституції України громадяни України, які досягли на день проведення виборів вісімнадцяти років. Громадяни України, які мають право голосу, є виборцями.
Зміст принципу загальності виборчого права має свої особливості на місцевих виборах. Так, згідно з ч. 1 ст. З Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" право голосу на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад, виборах сільського, селищного, міського голови мають дієздатні громадяни України, які належать до відповідних територіальних громад та яким на день виборів виповнилося вісімнадцять років. Право голосу на виборах депутатів районних, обласних рад мають громадяни України, які належать до відповідних територіальних громад у межах району, області та яким на день виборів виповнилося вісімнадцять років. Право голосу на виборах депутатів районних у містах рад мають громадяни України, які належать до територіальних громад відповідних міст, місце проживання яких зареєстровано в межах відповідного району в місті та яким на день виборів виповнилося вісімнадцять років. Право голосу на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим мають громадяни України, місце проживання яких зареєстровано в межах Автономної Республіки Крим та яким на день виборів виповнилося вісімнадцять років.
Частина 2 ст. 70 Конституції України встановлює, що на виборах усіх рівнів не мають право голосу громадяни, яких визнано судом недієздатними. У Законі України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (ч. б ст. 3) визначено, що військовослужбовці строкової служби, громадяни України, що проживають за кордоном, а також особи, визнані судом недієздатними, та громадяни України, які за вироком суду перебувають у місцях позбавлення волі, вважаються такими, що не належать до жодної територіальної громади та не мають права голосу на місцевих виборах.
Зміст принципу загальності виборчого права щодо пасивного виборчого права залежить від виду виборів.
Так, відповідно до ч. 2 ст. 76 Конституції України народним депутатом України може бути обрано громадянина України, який на день виборів досяг двадцяти одного року, має право голосу і проживає в Україні протягом останніх п'яти років.
Згідно з ч. 2 ст. 103 Конституції України Президентом може бути обраний громадянин України, який досяг тридцяти п'яти років, має право голосу, проживає в Україні протягом десяти останніх перед днем виборів років та володіє державною мовою. Крім того, особа, яка двічі підряд обиралася на пост Президента України, не може бути висунута кандидатом на цей пост (ч. З ст. 103 Конституції України).
Як зазначено у ч. 1 ст. 9 Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів", депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до ст. 70 Конституції України1.
Загальною вимогою для кандидатів на всі зазначені виборні посади є відсутність непогашеної та незнятої в установленому законом порядку судимості за вчинення умисного злочину.
Окрім найбільш поширених вікових цензів, цензів осілості та громадянства, у світовій практиці відомі й такі цензи загального виборчого права, як майновий, освітній, в тому числі ценз грамотності, ценз статі (наприклад, у Швейцарії жінки були допущені до участі у виборах тільки у 1971 р.), релігійний, моральний цензи. З метою подолання впливу адміністративного ресурсу на виборчий процес, наприклад, у Франції існує поняття неможливості обрання на будь-яку посаду протягом певного строку особи, яка в цій територіальній одиниці обіймала високу керівну посаду.
У зв'язку із посиленням євроінтеграційних процесів в Європі набуло особливої актуальності питання пасивного виборчого права іноземних громадян. Зокрема, в Данії, Ірландії, Нідерландах, Норвегії, Швеції іноземці мають право голосу на місцевих виборах'.
Принцип рівності виборчого права передбачає, що громадяни України беруть участь у виборах на рівних засадах.
Принцип прямого виборчого права означає, що громадяни України обирають народних депутатів України, депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів та Президента України безпосередньо шляхом голосування.
Принцип таємного голосування передбачає заборону контролю за волевиявленням виборців.
Принцип особистого голосування, який безпосередньо не передбачений Конституцією України, але включений до всіх виборчих законів, означає, що кожний виборець голосує на виборах особисто. Голосування за інших осіб чи передача виборцем права голосу будь-якій особі забороняється.
В деяких зарубіжних країнах (Німеччина, Угорщина, Японія) триває дискусія про доцільність надання матерям додаткових виборчих голосів: або за числом дітей у них, або по одному праву голосу незалежно від кількості дітей.
5. Виборчий процес та його етапи
6. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються процесу виборів. Відповідальність за порушення виборчого законодавства України
7. Поняття та види референдумів
8. Принципи і порядок проведення референдумів. Відповідальність за порушення порядку проведення референдумів
Глава VII. КОНСТИТУЦІЙНО-ПРАВОВІ ОСНОВИ ОРГАНІЗАЦІЇ І ЗДІЙСНЕННЯ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ В УКРАЇНІ
1. Державна влада як інститут конституційного права
2. Конституційні загальні засади організації І здійснення державної влади в Україні
3. Поняття, система і види органів державної влади
Глава VIII. ЗАКОНОДАВЧА ВЛАДА В УКРАЇНІ