Конституційне право України - Шаптала Н.К. - 9.6. Конституційно-правовий статус народного депутата України

Народний депутат України є обраним відповідно до Конституції і законів України повноважним представником українського народу у Верховній Раді України, який протягом строку дії депутатського мандата здійснює законодавчо визначені повноваження.

Правовий статус народного депутата України - це його місце і роль у системі правовідносин як представника українського народу в парламенті, визначені і гарантовані Конституцією і законами України.

Правовий статус зберігається на весь строк дії депутатського мандата.

У своїй діяльності народний депутат України повинен дотримуватися загальновизнаних норм моралі, зберігати власну гідність, поважати честь і гідність інших громадян України, утримуватися від дій, заяв та вчинків, що компрометують його самого, виборців, Верховну Раду України, державу. Народний депутат України не повинен використовувати мандат у корисливих цілях.

Народним депутатом України може бути громадянин України (ч. 2 ст. 76 Конституції України), який:

* на день виборів досяг двадцяти одного року;

* має право голосу;

* проживає в Україні протягом останніх п'яти років.

Не може бути обраним до Верховної Ради України громадянин, який має судимість за вчинення умисного злочину, якщо ця судимість не погашена і не знята у встановленому законом порядку (ч. З ст. 76 Конституції України).

Принципи правового статусу народного депутата України - це основні засади та вихідні ідеї, які відображають найсуттєвіші характерні ознаки правового стану народного депутата України в суспільстві та державі.

Основними принципами правового статусу народного депутата України є:

* рівноправність депутатів, що означає їх однакову можливість обирати та бути обраними до органів парламенту (комісій, комітетів та ін.), займати посади у Верховній Раді України, реалізовувати своє право на депутатський запит та звернення, виступати на пленарних засіданнях парламенту, мати право законодавчої ініціативи, користуватися пільгами, що передбачені чинним законодавством тощо;

* несумісність депутатського мандата з іншими видами діяльності Народні депутати України не можуть мати іншого представницького мандата чи бути на державній службі (ч. 2 ст. 78 Конституції України). Вимоги щодо несумісності депутатського мандата з іншими видами діяльності встановлюються законом. У разі невиконання вимоги щодо несумісності депутатського мандата з іншими видами діяльності повноваження народного депутата України припиняються достроково на підставі закону за рішенням суду (ч. 4 ст. 8 І Конституції У країни);

* виконання народним депутатом України своїх повноважень на постійній основі (ч. 1 ст. 78 Конституції України). Це означає, що народний депутат України за виконання депутатських повноважень отримує заробітну плату у розмірах, встановлених Верховною Радою України, а в трудовій книжці має бути відповідний запис про працевлаштування такої особи;

* депутатський індемнітет - має двояке трактування в науці права:

1) матеріальна винагорода за виконання народним депутатом України своїх депутатських повноважень;

2) народні депутати України не несуть юридичної відповідальності за результати голосування або висловлювання у парламенті та його органах, за винятком відповідальності за образу чи наклеп (п. 2 ст. 80 Конституції України).

На сьогодні фактично в усіх демократичних державах визнано депутатський індемнітет. Останній склався історично. Ще за часів феодальної доби члени станово-представницьких установ у Європі користувалися захистом щодо дій королівської влади. Інститут індемнітету властивий не лише країнам романо-германської, а й англосаксонської правової сім'ї. Під поняттям "індемнітет" в англомовних державах розуміється "привілей свободи слова". Обсяг індемнітету в різних державах неоднаковий, наприклад, у ФРН депутати на загальних підставах несуть юридичну відповідальність за наклеп, у Литві та Білорусії - за наклеп та образу. Аналогічна конституційна норма, як зазначалося вище, діє і в Україні;

* вільний депутатський мандат - виборці не можуть відкликати народного депутата України, оскільки він представляє інтереси усієї нації, а не лише тих виборців, які віддали за нього свій голос на виборах. Разом з тим запровадження пропорційної виборчої системи в Україні зумовило поглиблення політичної структурованості Верховної Ради України, логічним наслідком якої стало посилення партійної дисципліни;

* депутатська недоторканність (імунітет), правовим наслідком якої є неможливість затримання, арешту чи притягнення до кримінальної відповідальності народного депутата України без попередньої згоди Верховної Ради України (ч. З ст. 80 Конституції України). Народному депутату України згідно з ч. І ст. 27 Закону України "Про статус народного депутата України" від 17 листопада 1992 року1 гарантується депутатська недоторканність на весь строк здійснення депутатських повноважень. Обмеження прав і свобод народного депутата України (порушення таємниці телефонних розмов, кореспонденції, огляд транспортного засобу, житлового чи службового приміщення, його затримання) допускаються лише за згоди Верховної Ради України за умови неможливості отримання необхідної інформації іншим способом.

Подання про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності, затримання чи арешт народного депутата України ініціюється відповідно органами досудового слідства і судовими органами. Подання щодо народного депутата України повинно бути підтримане і внесене до Верховної Ради України Генеральним прокурором України. Таке подання має бути вмотивованим і достатнім, містити конкретні факти і докази, що підтверджують факт вчинення зазначеною в поданні особою суспільно небезпечного діяння, визначеного Кримінальним кодексом України. Комітет, якому доручено надати висновок щодо питання про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності, затримання чи арешт, відповідно до закону визначає достатність, законність і обґрунтованість подання, законність одержання доказів, зазначених у поданні, та встановлює наявність відповідних скарг. Підготовку цього питання комітет здійснює у терміновому порядку, але в строк не більш як 20 днів. На засідання комітету запрошується особа, щодо якої внесено подання, проте її відсутність на засіданні відповідного комітету без поважних причин не є перешкодою для розгляду питання і прийняття рішення комітетом.

Верховна Рада України розглядає на пленарному засіданні внесене подання про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності, затримання чи арешт народного депутата України у визначений нею день, але не пізніше 7 днів з дня подання відповідного висновку комітетом.

Рішення про надання згоди на притягнення народного депутата України до кримінальної відповідальності, Його затримання чи арешт Верховна Рада України приймає згідно з ч. 8 ст. 221 Закону України "Про Регламент Верховної Ради України" відкритим поіменним голосуванням більшістю голосів народних депутатів України від ЇЇ конституційного складу, яке оформляється постановою Верховної Ради України. Таке рішення не переглядається, крім випадку виявлення обставин, що не були відомі Верховній Раді України під час розгляду цього подання. Про прийняте рішення Голова Верховної Ради України негайно повідомляє відповідно Генерального прокурора України чи Голову Верховного Суду України.

Історія знає різні обсяги депутатського імунітету. Наприклад, у Фінляндії заарештувати депутата та порушити проти нього кримінальну справу можна і без згоди на те парламенту за умови, якщо вчинення парламентарієм того чи іншого діяння тягне за собою відповідно до кримінального законодавства позбавлення волі не менш як на шість місяців. У Македонії та Словенії такий строк подовжений до п'яти років. Думається, що подібна практика була б корисною й для України.

Отже, статус народного депутата України відображає правовий статус українського парламенту, ступінь демократичності суспільства та стан безпосередньої і представницької демократії в державі. Статус народного депутата України є багатогранним як за функціями і повноваженнями, так і за змістом та видами діяльності, які здійснює народний депутат України. Це пояснюється тим, що народний депутат України - це виборний представник українського народу у Верховній Раді України, покликаний здійснювати функції парламенту, українського народу та Української держави у відповідності до Конституції та законів України.

Повноваження народного депутата України - це сукупність закріплених Конституцією і законами України, його прав та обов'язків для здійснення покладених на нього функцій.

Повноваження народного депутата України в парламенті:

1) бере участь у засіданнях Верховної Ради України;

2) бере участь у роботі депутатських фракцій, комітетів, комісій, утворених Верховною Радою України;

3) виконує доручення Верховної Ради України та її органів;

4) має право законодавчої ініціативи у Верховній Раді України, яке передбачене у ст. 93 Конституції України і є одним з найважливіших його прав;

5) бере участь у роботі над законопроектами, іншими актами Верховної Ради України, у парламентських слуханнях;

6) має право ухвального голосу щодо всіх питань, що розглядаються на засіданнях Верховної Ради України та її органів, до складу яких його обрано;

7) має право пропонувати питання для розгляду Верховною Радою України або її органами;

8) має право депутатського запиту і депутатського звернення до Президента України, органів Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України та інших суб'єктів правовідносин тощо.

Депутатський запит - це вимога народного депутата України, народних депутатів України чи комітету Верховної Ради України, яка заявляється на сесії Верховної Ради України до Президента України, органів Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, керівників інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а також до керівників підприємств, установ і організацій, розташованих на території України, незалежно від їх підпорядкування і форм власності, дати офіційну відповідь з питань, віднесених до їх компетенції.

Депутатський запит вноситься у письмовій формі народним депутатом України, а у випадку, передбаченому п. 34 ч. І ст. 85 Конституції України, на вимогу групи народних депутатів України чи комітету Верховної Ради України і розглядається на її засіданні.

Рішення про направлення попередньо підтриманого не менш як однією третиною від конституційного складу Верховної Ради України, а в разі відсутності такої кількості підписів - шляхом відкритого поіменного голосування за підтримку запиту не менш як однією третиною від конституційного складу парламенту, депутатського запиту до Президента України вважається прийнятим, якщо за нього проголосувала більшість народних депутатів України від конституційного складу парламенту, і оформляється постановою Верховної Ради України. Апарат Верховної Ради України надсилає текст депутатського запиту до Президента України разом з відповідною постановою парламенту.

Суб'єкти, до яких надіслано депутатський запит, зобов'язані повідомити народного депутата України, групу народних депутатів України, комітет Верховної Ради України у письмовій формі про результати розгляду запиту у п'ятнадцятиденний строк з дня його одержання або в інший встановлений Верховною Радою України, строк. Якщо запит з об'єктивних причин не може бути розглянуто у визначений строк, то суб'єкт, до якого звернено запит, зобов'язаний письмово повідомити про це Голову Верховної Ради України, народного депутата України, групу народних депутатів України, комітет Верховної Ради України, який вніс (які внесли) запит, і запропонувати інший строк, що не повинен перевищувати одного місяця після одержання запиту. За результатами обговорення відповіді на депутатський запит Верховна Рада України приймає постанову.

Депутатське звернення - викладена в письмовій формі пропозиція народного депутата України, звернена до органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, керівників підприємств, установ і організацій, об'єднань громадян, здійснити певні дії, дати офіційне роз'яснення чи викласти позицію з питань, віднесених до їх компетенції. Суб'єкти, яким адресовано депутатське звернення, зобов'язані протягом десяти днів з моменту його одержання розглянути і дати письмову відповідь. У разі неможливості розгляду звернення народного депутата України у визначений строк його повідомляють про це офіційним листом з викладенням причин продовження строку розгляду. Строк розгляду депутатського звернення з урахуванням продовження не може перевищувати одного місяця з моменту його одержання. Вмотивована відповідь на депутатське звернення повинна бути надіслана народному депутату України не пізніш як на другий день після розгляду звернення. Відповідь надається в обов'язковому порядку і безпосередньо тим суб'єктом, до якого було направлено звернення.

Повноваження народного депутата України у взаємовідносинах з виборцями:

1) постійно підтримувати зв'язки з виборцями у порядку, визначеному законом;

2) зустрічатися з виборцями, колективами підприємств, установ та організацій, об'єднаннями громадян, у чому йому повинні невідкладно сприяти їх керівники ;

3) розглядати відповідно до закону звернення виборців, а також від підприємств, установ, організацій, органів державної влади, органів місцевого самоврядування, об'єднань громадян, вживати заходи для

Для роботи з виборцями народному депутату України щомісячно встановлюються відповідні дні у визначеному законом порядку.

реалізації їх пропозицій і законних вимог, інформувати виборців про свою депутатську діяльність під час особистих зустрічей з ними та через засоби масової інформації.

Повноваження народного депутата України у взаємовідносинах з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, об'єднаннями громадян України та іноземних держав:

1) захист незалежності, суверенітету, інтересів України, її громадян і не завдання ним своїми вчинками шкоди;

2) право невідкладного прийому з питань депутатської діяльності керівниками та іншими посадовими особами в межах України;

3) участь з правом дорадчого голосу у роботі сесій сільських, селищних, міських, районних у містах (в містах з районним поділом), районних і обласних рад та засіданнях їх органів;

4) одержання інформації з питань, пов'язаних із здійсненням ним депутатських повноважень, від державних і самоврядних органів, їх посадових осіб та ін.

Строк повноважень народного депутата України, як і Верховної Ради України, становить п'ять років. Повноваження народних депутатів України припиняються одночасно з припиненням повноважень парламенту.

Підстави достроково припинення повноважень народного депутата України (ст. 81 Конституції України):

1) складення повноважень за його особистою заявою;

2) набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього;

3) визнання його судом недієздатним або безвісно відсутнім;

4) припинення його громадянства або виїзду на постійне проживання за межі України;

5) смерть.

Рішення про дострокове припинення повноважень народного депутата України приймається більшістю від конституційного складу Верховної Ради України.

Гарантії діяльності народного депутата України - це комплекс заходів, за допомогою яких забезпечується реальне здійснення повноважень народного депутата України в повному обсязі, а також охороняються його особисті права і свободи, передбачені чинним законодавством України. Такими гарантіями згідно з Законом України "Про статус народного депутата України" (статті 26 - 33) є:

* непорушність повноважень народного депутата України, яка означає, що його повноваження, конституційні права і свободи не можуть бути обмежені в умовах воєнного чи надзвичайного стану в Україні або в окремих її місцевостях;

o створення народному депутату України необхідних умов для ефективного здійснення ним депутатських повноважень, зокрема надання службового кабінету з підключенням до інформаційних мереж та наданням адреси електронної пошти;

* недоторканність народного депутата України, яка поширюється на весь строк здійснення ним депутатських повноважень;

o забезпечення безпеки народному депутату України при виконанні ним депутатських повноважень, а також за місцем його проживання та членів його сім'ї у порядку, встановленому законом;

* особливий порядок притягнення народного депутата України до юридичної відповідальності;

* звільнення народного депутата України від призову на військову службу або збори на строк виконання ним депутатських повноважень;

* державне страхування народного депутата України. Тобто життя і здоров'я народного депутата України підлягають обов'язковому державному страхуванню за рахунок бюджетних призначень . на забезпечення діяльності Верховної Ради України на суму десятирічного грошового утримання народного депутата України;

* забезпечення народному депутату України умов для підвищення професійного рівня, а саме: для підвищення кваліфікації, навчання у навчальних закладах, у тому числі магістратурах та аспірантурах, вивчення іноземних мов у вільний від виконання депутатських обов'язків час за рахунок бюджетних призначень на забезпечення діяльності Верховної Ради України;

* фінансове, медичне та соціально-побутове забезпечення народного депутата України, а саме: встановлення Верховною Радою України щомісячного посадового окладу, надбавки до окладу, здійснення доплати за науковий ступінь або почесне звання у розмірах, встановлених законодавством, безкоштовне забезпечення медичним обслуговуванням та путівками для санаторно-курортного лікування.

Народному депутату України на строк виконання депутатських повноважень видається дипломатичний паспорт.

9.7. Порядок роботи Верховної Ради України
Організація і ведення пленарних засідань Верховної Ради України
9.8. Поняття та стадії законодавчого процесу
Підписання і введення в дію закону.
9.9. Спеціальні парламентські процедури
9.10. Уповноважений Верховної Ради України з прав людини
Організація діяльності Уповноваженого
Розділ 10. Конституційно-правовий статус президента України
10.1. Поняття і юридичні форми глави держави
10.2. Президент України: поняття, ознаки і його місце в системі органів державної влади
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru