Порядок роботи Верховної Ради України встановлюється Конституцією України, законами України "Про комітети Верховної Ради України", "Про статус народного депутата України", "Про Регламент Верховної Ради України" та ін.
Верховна Рада України згідно з ч. 1 ст. 82 Конституції України працює сесійно.
Сесія Верховної Ради України (від лат. - засідання) - це термін, протягом якого парламент проводить пленарні засідання та ухвалює рішення з питань, віднесених до його компетенції і відання Конституцією і законами України. Верховна Рада України, як зазначалося вище, є повноважною і може працювати сесійно за умови обрання не менш як двох третин від її конституційного складу.
Сесії Верховної Ради України становлять засідання Верховної Ради України, засідання комітетів, тимчасових слідчих комісій і тимчасових спеціальних комісій, що проводяться у період між пленарними засіданнями, робота народних депутатів України у депутатських фракціях та з виборцями.
Сесії відповідно до частин 1, 2 ст. 83 Конституції України поділяються на чергові і позачергові. Відкриття сесії оголошується головуючим на початку першого пленарного засідання Верховної Ради України, закриття - після завершення останнього пленарного засідання.
Чергові сесії Верховної Ради України, крім першої сесії, починаються першого вівторка лютого і першого вівторка вересня кожного року. У законодавстві не визначено терміну завершення роботи чергових сесій, проте проміжок між сесіями не може бути меншим як 45 днів (зазвичай, влітку) і 10 днів (відповідно взимку). Проте Верховна Рада України може прийняти постанову про зміну строків завершення сесії (ч. 1 ст. 10 Закону України "Про Регламент Верховної Ради України").
Інформація про дату і час початку чергової сесії Верховної Ради України, а також про місце і час реєстрації народних депутатів України Апаратом Верховної Ради України не пізніш як за три дні до початку роботи чергової сесії Верховної Ради України доводиться до відома кожного народного депутата України та публікується в газеті "Голос України". Парламент процедурним рішенням може доручити окремим комітетам, певним комісіям продовжити роботу після закінчення чергової сесії Верховної Ради України.
Позачергові сесії Верховної Ради України із зазначенням порядку денного відповідно до ч. 2 ст. 83 Конституції України та ст. 11 Закону України "Про Регламент Верховної Ради України" скликаються Головою Верховної Ради на вимогу:
* не менш як третини народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України;
* на вимогу Президента України.
Вмотивовані вимоги про скликання позачергової сесії Верховної Ради України, підписані їх ініціаторами, разом із проектами документів, які пропонуються до розгляду, надсилаються Голові Верховної Ради України . Позачергова сесія парламенту скликається не пізніш як у семиденний строк після дня надходження вимоги про її скликання, поданої відповідно до ч. 2 ст. 83 Конституції України.
Розпорядження Голови Верховної Ради України про скликання позачергової сесії Верховної Ради України публікується в газеті "Голос України" не пізніш як за три дні до її відкриття із зазначенням питань, які пропонується розглянути на позачерговій сесії парламенту. Документи, які пропонується розглянути на позачерговій сесії Верховної Ради України, надаються народним депутатам України не пізніш як за три дні до відкриття цієї сесії.
У разі оголошення Указу Президента України про введення воєнного чи надзвичайного стану в Україні або в окремих її місцевостях Верховна Рада України збирається на позачергову сесію не пізніш як у дводенний строк без скликання і працює до скасування воєнного чи надзвичайного стану. Голова Верховної Ради України, а у разі його відсутності - його заступник, який виконує обов'язки Голови Верховної Ради України, визначає місце і час проведення засідання парламенту, про що терміново повідомляється народним депутатам України.
Перша сесія новообраної Верховної Ради України має свою законодавчо визначену специфіку організації і проведення. Так, згідно з ч. З ст. 82 Конституції України Верховна Рада України збирається на першу сесію не пізніш ніж на тридцятий день після офіційного оголошення результатів виборів.
Апарат Верховної Ради України не пізніш як через сім днів після офіційного оприлюднення ЦВК результатів виборів надсилає народним депутатам України:
1) Конституцію України;
2) текст офіційного оприлюднення ЦВК результатів виборів народних депутатів України;
3) Закон України "Про Регламент Верховної Ради України";
4) Закон України "Про статус народного депутата України";
5) Закон України "Про комітети Верховної Ради України";
6) закони про тимчасові слідчі комісії, спеціальну тимчасову слідчу комісію і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України;
7) положення про помічника-консультанта народного депутата України;
8) положення про Апарат Верховної Ради України;
9) список посадових осіб Апарату Верховної Ради України та їх службові телефони;
10) довідковий матеріал про обраних народних депутатів України, який повинен містити такі дані: прізвище, ім'я та по батькові народного депутата України, рік народження, освіта, професія, останнє місце роботи, посада, належність до політичної партії (виборчого блоку політичних партій), поштова адреса та номери телефонів, вказані народним депутатом України;
11) постанову Верховної Ради України про перелік комітетів Верховної Ради України попереднього скликання.
Підготовча депутатська група створюється з новообраних народних депутатів України для підготовки пропозицій щодо організації і проведення пленарних засідань першої сесії Верховної Ради України нового скликання, підготовки проектів відповідних актів. Створює Підготовчу депутатську групу Голова Верховної Ради України попереднього скликання, а в разі його відсутності - Перший його заступник чи заступник.
Політичні партії (виборчі блоки), які за результатами виборів народних депутатів України взяли участь у розподілі депутатських мандатів, делегують до складу Підготовчої депутатської групи народних депутатів України за квотою один представник від 75 народних депутатів України, обраних за виборчим списком політичної партії (виборчого блоку політичних партій). Якщо після розподілу квот залишаються народні депутати України, кількість яких становить вісім і більше, то пропонується ще по одному представнику від політичної партії.
Перше засідання Підготовчої депутатської групи скликає Голова Верховної Ради України попереднього скликання або його заступники не пізніш як через 10 днів після офіційного оприлюднення ЦВК результатів виборів, за умови обрання не менш як двох третин народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України. Підготовча депутатська група обирає зі свого складу голову, заступника голови і секретаря групи та здійснює роботу на засадах тимчасової спеціальної комісії. Підготовча депутатська група припиняє свою діяльність після створення комітетів.
Складання присяги народними депутатами України відбувається на першому засіданні новообраного парламенту. Голова Верховної Ради України попереднього скликання запрошує новообраних народних депутатів України до складення присяги, надає слово для її зачитування найстарішому за віком народному депутату України, який пропонує всім новообраним парламентаріям встати і після цього зачитує текст присяги. Після зачитування присяги Голова Верховної Ради України попереднього скликання запрошує новообраних народних депутатів України скріпити присягу підписами під її текстом.
Верховна Рада України нового скликання збирається на першу сесію у залі засідань Верховної Ради України не пізніше ніж на тридцятий день після офіційного оголошення про обрання не менш як двох третин народних депутатів України від конституційного складу парламенту. Апарат Верховної Ради України забезпечує реєстрацію народних депутатів України, які прибули на першу сесію новообраної Верховної Ради України.
Тимчасова президія першої сесії Верховної Ради України складається з п'яти народних депутатів України. До її складу входять голова Підготовчої депутатської групи та по одному представнику від кожної із чотирьох політичних партій (блоків), які за результатами виборів отримали найбільшу кількість депутатських мандатів. Члени Тимчасової президії першої сесії Верховної Ради України почергово виконують обов'язки головуючого на пленарному засіданні до обрання Голови Верховної Ради України. Рішення Верховної Ради України, прийняті в цей період, підписують усі члени Тимчасової президії першої сесії парламенту. Після обрання Голови Верховної Ради України Тимчасова президія припиняє свою діяльність.
Послідовність розгляду питань на першій сесії новообраної Верховної Ради України визначається необхідністю організації ефективної роботи депутатського корпусу, тому на пленарних засіданнях першої сесії приймаються рішення з таких питань (ст. 16 Закону України "Про Регламент Верховної Ради України"):
1) формування Тимчасової президії першої сесії;
2) обрання Лічильної комісії;
3) висвітлення роботи першої сесії Верховної Ради України;
4) заслуховування позачергового послання Президента України про внутрішнє і зовнішнє становище України;
5) доповідь Голови Верховної Ради України попереднього скликання про стан законодавчої роботи;
6) доповідь Підготовчої депутатської групи, запитання доповідачу і відповіді на них;
7) перелік комітетів та предмети їх відання;
8) формування та реєстрація депутатських фракцій;
9) обрання Голови Верховної Ради України, обрання Першого заступника та заступника Голови Верховної Ради України;
10) обрання голів комітетів, перших заступників, заступників голів, секретарів та членів комітетів;
11) обрання Погоджувальної ради депутатських фракцій у Верховній Раді України.
Календарний план роботи сесії Верховної Ради України (ст. 19 Закону України "Про Регламент Верховної Ради України"):
* перший і третій тижні календарного місяця впродовж сесії відводяться на пленарні засідання Верховної Ради України;
* другий - для роботи в комітетах, тимчасових спеціальних комісіях і тимчасових слідчих комісіях, депутатських фракціях;
o четвертий - для роботи народних депутатів України з виборцями. Примітно, що у разі необхідності, після можливого скороченого обговорення, більшістю голосів народних депутатів України від конституційного складу парламенту приймається рішення про одноразову зміну денного, місячного або тижневого порядку роботи Верховної Ради України.
Тижневий порядок роботи Верховної Ради України:
1) у вівторок та четвер тижня, відведеного для пленарних засідань, якщо не прийнято (ad hoc) іншого рішення Верховної Ради України, протягом дня проводяться два засідання:
* ранкове - з 10.00 до 14.00 (перерва з 12.00 до 12.30);
* вечірнє - з 16.00 до 18.00;
2) у середу та п'ятницю проводяться лише ранкові засідання. Друга половина середи відводиться для роботи народних депутатів України у комітетах, тимчасових спеціальних комісіях та тимчасових слідчих комісіях, депутатських фракціях;
3) понеділок та друга половина п'ятниці відводяться для самостійної роботи народних депутатів України, пов'язаної із здійсненням депутатських повноважень.
Пленарне засідання Верховної Ради України може бути продовжено головуючим на пленарному засіданні понад визначений час, але не більш як на 15 хвилин*.
Проект календарного плану роботи сесії Верховної Ради України готується комітетом, до предмета відання якого належать питання регламенту, за участю Апарату Верховної Ради України та з урахуванням пропозицій депутатських фракцій.
Порядок денний сесії Верховної Ради України затверджується парламентом на кожну чергову сесію і включає два розділи:
1) перший - питання, повністю підготовлені для розгляду парламентом і у встановленому порядку надані депутатам;
2) другий - питання, підготовку і доопрацювання яких Верховна Рада України доручає здійснити тимчасовим спеціальним комісіям, комітетам, а також законопроекти, визначені Президентом України як невідкладні.
До порядку денного сесії Верховної Ради України включаються позачергово без голосування:
1) закони, повернуті з пропозиціями Президента України на повторний розгляд;
2) проект Закону про Державний бюджет України на наступний рік;
3) законопроекти, які готуються (підготовлені) за дорученням Верховної Ради України до другого чи третього читання;
4) питання про складення присяги, питання про призначення, обрання на посади, звільнення з посад, надання згоди на призначення і звільнення з посад, а також питання щодо здійснення парламентського контролю;
5) щорічні та позачергові послання Президента України про внутрішнє і зовнішнє становище України;
6) проект Основних напрямів бюджетної політики на наступний бюджетний період та звіт про стан виконання Державного бюджету України поточного року;
7) проекти законів про надання згоди на обов'язковість міжнародних договорів України та денонсацію міжнародних договорів України;
8) питання організації роботи Верховної Ради України та її органів. Проект постанови Верховної Ради України про затвердження порядку денного сесії парламенту приймається в цілому більшістю голосів народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України.
Тижневий порядок денний пленарних засідань Верховної Ради України готується її Апаратом на підставі затвердженого розкладу пленарних засідань сесії Верховної Ради України з урахуванням передбаченої в ньому черговості та фактичного стану готовності кожного питання до розгляду Верховною Радою України, а також з урахуванням письмових пропозицій парламентської опозиції. Письмові пропозиції подаються до Апарату не пізніше четверга, що передує пленарному тижню. Апарат забезпечує отримання народними депутатами України порядку денного на наступний день пленарних засідань до 18-ї години дня, що йому передує.
У дні проведення пленарних засідань щотижня на початку ранкового засідання відводиться до 30 хвилин для стислих (до трьох хвилин):
1) у вівторок - оголошень, заяв, повідомлень, пропозицій від депутатських фракцій;
2) у середу - оголошень, заяв, повідомлень, пропозицій депутатів;
3) у п'ятницю:
* з 10.00 до 11.00 відводиться час для запитань членам уряду;
* з 11.00 до 11.30 - для стислих оголошень запитів і прийняття рішень про підтримку та направлення запитів;
* з 13.00 до 14.00 відводиться час для виступів народних депутатів України "з різних питань";
4) у п'ятницю третього тижня місяця:
o з 11.00 відводиться час для оголошення запитів і прийняття рішень про підтримку та направлення запитів, а також проводиться обговорення відповідей на запити за участю керівників та посадових осіб державних органів (крім органів судової влади)" органів місцевого самоврядування, які відповідають на запити і запитання народних депутатів України.
9.8. Поняття та стадії законодавчого процесу
Підписання і введення в дію закону.
9.9. Спеціальні парламентські процедури
9.10. Уповноважений Верховної Ради України з прав людини
Організація діяльності Уповноваженого
Розділ 10. Конституційно-правовий статус президента України
10.1. Поняття і юридичні форми глави держави
10.2. Президент України: поняття, ознаки і його місце в системі органів державної влади
10.3. Порядок обрання Президента України