Відповідно до Інструкції з інвентаризації № 90 установи повинні проводити інвентаризацію запасів в такі терміни:
1) сировини та матеріалів, палива, готової продукції, кормів та інших матеріалів - не менше одного разу в рік, але не раніше 1 жовтня.
2) МШП - не рідше одного разу на рік.
3) молодняка тварин, тварин на відгодівлі, птиці, звірів, кролів, сім'ї бджіл - не рідше 1 разу на квартал
4) продуктів харчування та спирту - не рідше 1 разу на квартал
5) дорогоцінного каміння та металів, в тому числі в складі лому - два рази на рік: на перше січня та на 1 липня.
Інвентаризація запасів проводиться за місцях зберігання та по матеріально-відповідальних особах при обов'язковій їх присутності. В процесі підрахунку, переважування запасів, вони заносяться до інвентаризаційного опису. На виявлені зіпсовані запаси чи непридатні до використання додатково складається акт в якому вказуються причини, ступінь та характер псування, а також винні особи, що допустили псування.
Інвентаризація МШП проводиться шляхом огляду кожного предмета. На ті з них, що виявлені як непридатні до використання складається Акт на списання цих предметів, а в інвентаризаційний опис їх не включають.
За результатами інвентаризації складається "Інвентаризаційний опис інших необоротних матеріальних активів та запасів" (встановленої форми).
Після закінчення інвентаризації ці описи передаються в бухгалтерію для складання Порівняльної відомості та виявлення результатів інвентаризації.
Комісія за цими даними виявляє розбіжності шляхом звіряння даних обліку та фактичних залишків і складає свої заключення про виявлені нестачі та надлишки, вносить пропозиції по питаннях упорядкування зберігання та контролю за їх обліком та відпуском.
Свої висновки щодо результатів інвентаризації та пропозиції вона оформляє у протоколі. Протоколи інвентаризаційної комісії затверджує керівник установи не пізніше ніж через 10 днів після закінчення інвентаризації.
Результати інвентаризації повинні бути відображені в обліку в тому місяці, в якому була проведена інвентаризація.
Виявлені під час інвентаризації розбіжності регулюються таким чином:
1) надлишки підлягають оприбуткуванню за рахунок доходів по спеціальному фонду з подальшим виясненням причин їх виникнення. При цьому складається "Довідка про надходження в натуральній формі" встановленої форми, яка надається в Держказначейство в місяці оприбуткування надлишків.
2) нестача матеріалів списується:
- в межах встановлених норм природного убутку по придбаних у поточному році списується за розпорядженням керівника установи на фактичні видатки;
- по придбаних у минулому році - відноситься на зменшення результатів виконання кошторису установи.
Норми природного убутку застосовуються лише при виявленні нестач. Списання в межах норм природного убутку до встановлення фактів нестачі забороняється. При відсутності затверджених норм природного убутку всі нестачі розглядаються як понаднормові.
Нестача зверх норми природного убутку, а також втрати від псування цінностей списуються з балансу і відносяться на винних осіб по цінам, по яким визначається розмір збитків від краж, нестач, знищення і псування матеріальних цінностей.
Втрати і нестачі зверх норм природного убутку у випадках, коли винні особи не встановлені і справи знаходяться в суді, списуються установою з балансу та одночасно обліковуються за балансом до отримання інформації про можливість погашення боргу.
Але при цьому Інструкція про порядок списання матеріальних цінностей з балансу бюджетних установ № 142/181 встановлює такі обмеження.
1. За кожним випадком недостач або псування матеріальних цінностей на суму до 2500 грн включно - з дозволу керівника установи.
2. За кожним випадком нестач або псування на суму від 2500 до 5000 грн включно - з дозволу керівника установи вищого рівня.
3. За кожним випадком нестач або псування на суму понад 5000 грн - з дозволу Керівника центрального органу виконавчої влади чи іншого головного розпорядника коштів.
Таблиця 49
Кореспонденції по результатах інвентаризації
Зміст запису | Кореспонденції рахунків | |
Дт | Кт | |
Оприбутковані надлишки матеріалів. Підстава: o Інвентаризаційні описи; o Порівняльна відомість; o Протокол засідання інвентаризаційної комісії; o Довідка про надходження в натуральній формі. | 324 | 711 |
364 | 324 | |
201-205, 211-218, 241, 251, 231-239 | 364 | |
Списані нестачі матеріалів в межах норм природного убутку або коли винні особи не встановлені (віднесені за рахунок установи (на їх облікову вартість): | ||
Тих, що придбані за рахунок загального фонду в поточному році | 801, 802 | 201, 204, 205, 231-236, 238, 239 |
Тих, що придбані за рахунок загального фонду в минулому році | 431 | - |
Тих, що придбані за рахунок спеціального фонду в поточному році | 811-813 | - |
Тих, що придбані за рахунок спеціального фонду в минулому році | 432 | - |
Одночасно записують на за балансовому рахунку | 05 | - |
Продовження табл. 49
Віднесено суму виявлених нестач і втрат матеріалів на винних осіб, розрахованих у відповідності до постанови № 116: на суму фактично завданих установі збитків На суму, що підлягає внесенню до бюджету | 363 | 711 |
363 | 642 | |
Одночасно списується з за балансового обліку | 05 | |
По результатах інвентаризації МШП: | ||
Оприбутковані надлишки МШП: | 324 | 711 |
364 | 324 | |
221 | 364 | |
Одночасно роблять запис по створенню фонду | 811 | 411 |
Списано нестачу МШП, що виявлена при інвентаризації | 411 | 221 |
Одночасно обліковують за балансом, якщо винні особи не встановлені | 05 | |
Якщо винна особа встановлена, то нараховують суму до відшкодування: | ||
На вартість фактично завданих збитків установі | 363 | 711 |
На суму, що підлягає сплаті до бюджету | 363 | 642 |
1. Економічний зміст, склад і класифікація необоротних активів
2. Оцінка та переоцінка необоротних активів
3. Документальне оформлення операцій руху необоротних активів
4. Організація аналітичного і синтетичного обліку необоротних активів
Основні засоби
Облікові регістри матеріальних необоротних активів
Облікові регістри синтетичного обліку матеріальних необоротних активів
5. Облік орендованих необоротних активів
6. Облік нематеріальних активів