Як і в будь-якій галузі права, в адміністративному праві використовується система понять, чи понятійний апарат. Кожне з понять позначається відповідним терміном. Найбільш загальним є термін "адміністративне право". Адміністративне право може розумітися як: а) галузь права; б) галузь законодавства; в) галузь юридичної науки; г) навчальна дисципліна.
Як галузь права адміністративне право - це система юридичних засобів (норми, відносини, законодавство, методи, форми, компетенція суб'єктів, способи реалізації норм), якими формуються сфера публічних інтересів суб'єктів суспільства, організується і забезпечується виконавчо-розпорядча діяльність публічної адміністрації відповідно до цих інтересів.
Як галузь законодавства адміністративне право найчастіше розглядається як сукупність нормативно-правових актів, у яких знаходять зовнішнє вираження адміністративно-правові норми.
Як галузь юридичної науки адміністративне право являє собою систему теоретичних положень, обґрунтувань і тлумачень, що отримані в результаті дослідження сутності і змісту (генетичних основ, соціального призначення, предмета, методу, функцій, норм, відносин, компетенції суб'єктів тощо) адміністративно-правових категорій, шляхом застосування наукових методів пізнання (порівняльно-правового, історико-правового, формально-логічного, соціологічного, статистичного, системно-функціонального, логіко-семантичного тощо).
Предметом науки адміністративного права є закономірності, особливості, колізії і проблеми в сфері публічних інтересів суб'єктів суспільства і діяльності публічної адміністрації.
Як навчальна дисципліна адміністративне право - це система знань про адміністративно-правову галузь, науку і законодавство, що викладені в навчальних програмах, методичних матеріалах і навчальній літературі.
Основний понятійний апарат адміністративного права складається з науково-правових понять двох видів. По-перше, з понять, запозичених з інших правових сфер. По-друге, власних понять.
Запозичені поняття підрозділяються на 3 види:
а) запозичені з теорії права і держави (право, джерела права, правовідносини, суб'єкти права, правопорушення, держава, державна влада, поділ влади та ін.);
б) запозичені з конституційного права як базової галузі права (конституція, закон, статус громадянина, законодавча влада, місцеве самоврядування та ін.);
в) запозичені з інших правових галузей, хоча таких і небагато (наприклад, делікт, склад, профілактика).
Власні поняття створюються і використовуються всередині самого адміністративного права. Це, наприклад, такі поняття, як адміністративно-правові норми, адміністративно-правові правовідносини, адміністративно-деліктні відносини, адміністративний штраф, адміністративний арешт, громадське місце, адміністративне затримання, адміністративна юрисдикція, адміністративно-правовий режим, акт управління, адміністративно-деліктне право та ін.
Джерела адміністративного права
Під джерелом адміністративного права розуміють зовнішню форму вираження його норм.
З огляду на зазначене, джерелами адміністративного права є:
1) Конституція України (Основний Закон);
2) Законодавчі акти України:
а) закони України;
б) кодифіковані акти (кодекси, положення, статути);
3) постанови Верховної Ради України, що містять адміністративно-правові норми;
4) укази і розпорядження Президента України;
5) нормативні акти, що приймаються в органах виконавчої влади:
а) нормативні постанови і розпорядження Кабінету Міністрів України;
6) положення, статути, правила, інструкції, інші акти, затверджені Кабінетом Міністрів України;
в) нормативні накази, інструкції керівників центральних органів виконавчої влади;
б) нормативні накази керівників державних підприємств, об'єднань, установ і організацій;
7) розпорядження місцевих державних адміністрацій (їхніх голів);
8) нормативні акти місцевих рад, їхніх виконавчих органів (наприклад: рішення, що передбачають у випадку їхнього порушення адміністративну відповідальність);
9) міжурядові угоди України з іншими державами і міжнародно-правові акти, ратифіковані і визнані нашою державою;
10) акти судових органів.
Сукупність джерел адміністративного права є специфічною системою, компоненти якої зв'язані один з одним. Ознаки системи джерел адміністративного права наступні:
а) усі вони засновані на нормах Конституції і законів, що мають юридичну чинність;
б) нормативні акти вищих органів слугують юридичною базою для нормативних актів органів нижчого підпорядкування, що також є джерелами адміністративного права;
в) нормативні акти вищих органів, як джерела адміністративного права, мають більшу юридичну силу порівняно з актами, що приймаються суб'єктами нижчого підпорядкування.
Принципи адміністративного права
Принципи адміністративного права - це керівні засади, які визначають зміст і спрямованість адміністративно-правового регулювання суспільних відносин.
Серед принципів адміністративного права можна виділити загальні і спеціальні. Загальні принципи мають фундаментальне значення для всієї галузі. Ними є:
- науковість (об'єктивність) адміністративного права;
- верховенство конституційних положень щодо норм адміністративного права;
- верховенство норм законів щодо адміністративно-правових норм, які містяться у інших нормативних актах;
- пріоритетність прав та свобод людини і громадянина;
- узгодженість адміністративного законодавства з природним правом;
- відповідність адміністративного законодавства міжнародним договорам;
- повнота регулювання статусів суб'єктів адміністративного права;
- забезпечення юридичної відповідальності за порушення адміністративно-правових норм;
- мінімізація втручання публічної адміністрації в особисте життя людини.
Спеціальні принципи характеризують закономірності функціонування адміністративно-правових інститутів. Це принципи державної служби, адміністративного процесу, адміністративної відповідальності, адміністративного судочинства, місцевого самоврядування тощо. Ці принципи можуть знайти нормативне закріплення у відповідних законодавчих актах (наприклад, принципи державної служби закріплені у ст. З Закону "Про державну службу" 1993 р., місцевого самоврядування - у ст. 4 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні" 1997 р., адміністративного судочинства - у ст. 7 Кодексу адміністративного судочинства України 2005 р.).
5. Дефініція адміністративного права
Тема 2. Адміністративно-правові норми та відносини
1. Поняття механізму адміністративно-правового регулювання та його складові частини (елементи)
2. Поняття, структура та види адміністративно-правових норм
3. Способи реалізації адміністративно-правових норм
4. Адміністративно-правові відносини, їх особливості то структура
Тема 3. Суб'єкти адміністративного права
1. Загальноюридична характеристика поняття "суб'єкт адміністративного права"
2. Система органів виконавчої влади