Бухоблік та Аудит / Інформаційні технології в організації бухгалтерського обліку та аудиту - Івахненков С.В.
У більшості комп'ютерних бухгалтерських програм господарська операція означає зви-і чайну бухгалтерську проводку або сукупність проводок. Дещо розширений підхід наявний у системі "Корифей" версії 12.4. Тут під господарською операцією розуміється макропроцедура — довільні дії з даними (у тому числі щодо введення й авторизації проводок), структуру (алгоритм дії) якої користувач може наочно описати у вигляді логічного дерева [10]. Набір взаємозалежних даних, що утворюється в ході виконання господарської операції, яка описує створений або змінений об'єкт, тут називається екземпляром господарської операції. Кожен такий об'єкт має свій унікальний номер і дату актуальності, що задає період дії бізнес-правил стосовно цього об'єкта (значення ставок податків, алгоритми їхнього розрахунку тощо).
Багато сучасних бухгалтерських програмних продуктів, наприклад "1С: Бухгалтерия 7.7", мають цікаву можливість "відключати" бухгалтерські проводки. У цьому разі сума конкретної записаної в журнал проводки (або всіх проводок попередньої операції) перестає враховуватись у розрахунку бухгалтерських підсумків.
Ще далі пішли розробники програми "Віртуоз" [13]. Тут документи можуть бути проведені попередньо (м'яко) або остаточно (жорстко). Отже, здійснені ними операції можуть бути попередніми або остаточними (кінцевими). Кожен господарський об'єкт відповідно має пару значень своїх показників: попередні і кінцеві. Попереднє проведення змінює попередні значення показників. Остаточне — і попередні, і кінцеві значення. А попередньо проведений документ можна провести остаточно або повернути на один крок назад.
Головна потреба в попередньому проведенні документів полягає в тому, що більшість операцій мають тривалий характер, але вже до свого остаточного завершення мають бути відображені в обліку (наприклад, для управлінських потреб). Вихід — попереднє проведення документа й аналіз попередніх показників з подальшим остаточним проведенням документа після завершення операції (типовий приклад — підготовка платіжного доручення, банківську виписку для якого буде отримано з деякою затримкою).
Взаємодія оперативного та бухгалтерського обліку тут буде відбуватися за такою схемою (рис. 3.6).
Таким чином, проводячи документи попередньо, можна моделювати й прогнозувати операції підприємства і проводити аналіз "а що буде, якщо ...". Проведення документів змінює стан об'єктів системи. Записи про ці зміни фіксуються в журналах двох видів: операційні — відображають зміни показників операційних об'єктів (наявність інвентарних об'єктів, товарообігу, кредиторської та дебіторської заборгованості тощо) і бухгалтерські — відображають зміни показників бухгалтерських об'єктів (бухгалтерських рахунків, реєстрів валових доходів і витрат, касових книг).
Рис. 3.6. Взаємодія оперативного і бухгалтерського обліку в програмній системі "Віртуоз"
Документи можна проводити повністю, а можна — частково, тобто спочатку здійснити так зване операційне проведення, а потім "допровести" його по бухгалтерії. Операційне проведення здійснює ту частину господарської операції, яка пов'язана з рухом операційних об'єктів (інвентарних об'єктів, взаємозаліками...), а бухгалтерське — ту, яка пов'язана з рухом бухгалтерських об'єктів (побудовою проводок, зміною залишків на рахунках тощо).
Більшість документів і операції, що їм відповідають, не можуть бути одразу заповнені всіма необхідними, а саме, аналітичними даними, а час на введення і проведення цих документів може бути обмежений. Розмежування операційного і бухгалтерського проведення дає змогу частково заповнити документ і провести його операційно. У результаті оперативна інформація завжди буде актуальною, а звірку й аналіз бухгалтерських показників можна відкласти до моменту, коли всі дані стануть відомі, будуть введені в документ, і він буде проведений повністю. Прикладом може бути надходження платежу від клієнта, який відноситься одразу до декількох договорів. Відповідно, документ набуває статусу або повністю проведеного, або операційно проведеного (рис. 3.7) [13].
Відмову від проведення документів також можна проводити або повністю, або частково — спочатку провести бухгалтерське скасування документа (для зміни бухгалтерських даних), а пізніше, якщо необхідно, відмовитись від його операційного проведення (для внесення змін до управлінських даних).
Рис. 3.7. Проведення первинних документів у системі "Віртуоз"
Документи можна проводити негайно, а можна поставити їх у чергу на проведення (можна також здійснити операційне проведення, а бухгалтерське відкласти). У другому випадку спеціальний компонент системи почне послідовне проведення документів при настанні певної події.
3.2. ОСОБЛИВОСТІ ЕЛЕКТРОННОГО ДОКУМЕНТООБІГУ
Поняття електронного документообігу
Програмні системи електронного документообігу
Маршрути електронних документів
Реєстрація електронних документів
Створення архіву електронних документів
3.3. КОМП'ЮТЕРНІ ФОРМИ ТА СИСТЕМИ БУХГАЛТЕРСЬКОГО ОБЛІКУ
Поняття та ознаки форми бухгалтерського обліку
Розвиток форм бухгалтерського обліку