Виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад в Україні є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Вони підконтрольні й підзвітні відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади — також підконтрольні відповідним органам державної виконавчої влади.
Виконавчий комітет ради утворюється на строк повноважень відповідної ради. Його кількісний і персональний склад затверджується сільською, селищною, міською радою за пропозицією сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради — за пропозицією голови відповідної ради.
Виконавчий комітет ради утворюється у склади
- сільського, селищного, міського голови районної у місті ради;
- заступника (заступників) сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради;
- керівників відділів, управлінь та Інших виконавчих органів ради;
- керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету та Інших осіб;
- керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради;
- секретар сільської, селищної, міської ради;
- апарат виконкому
До складу виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради входить також секретар відповідної ради, але не можуть входити депутати відповідної ради. Його очолює відповідно сільський, селищний, міський голова, голова районної у місті ради.
У виконавчому комітеті сільської ради функції секретаря виконавчого комітету за рішенням ради може здійснювати секретар відповідної ради. Особи, які входять до складу виконавчого комітету, крім тих, хто працює у виконавчих органах ради на постійній основі, на час засідань виконавчого комітету, для здійснення повноважень в інших випадках звільняються від виконання виробничих або службових обов'язків з відшкодуванням їм середнього заробітку за основним місцем роботи та інших витрат, пов'язаних з виконанням обов'язків члена виконавчого комітету, за рахунок коштів місцевого бюджету. На осіб, які входять до складу виконавчого комітету ради і працюють у ньому на постійній основі, поширюються вимоги щодо обмеження сумісності їх діяльності з іншою роботою (діяльністю), встановлені законодавством про місцеве самоврядування для сільського, селищного, міського голови.
Виконавчі органи місцевих рад здійснюють різні функції, які можна класифікувати на певні групи. Залежно від сфери діяльності вирізняють політичну, економічну, соціальну, культурну, екологічну функції. Як органи, створені місцевою радою для безпосереднього керівництва відповідною галуззю місцевого господарства, ці органи здійснюють планування, прогнозування, облік, контроль, націю ї здійснення кадрової політики.
Для виокремлення виконавчих органів серед інших організаційних структур територіальної громади в основу класифікації можна покласти і характер діяльності цих органів. Так їх поділяються на: організаційні—діяльність, що безпосередньо спрямована на надання депутатам місцевої ради інформаційної та юридичної допомоги у здійсненні їх повноважень; виконавчі —діяльність, спрямована на реалізацію рішень ради, рішень, прийнятих іншими органами влади; розпорядчі—діяльність, що характеризується самостійним розглядом та вирішенням питань, віднесених законодавством до відання виконавчих органів; правоохоронні—діяльність, спрямована на забезпечення прав та свобод членів територіальної громади, підприємств і організацій, що функціонують на відповідній території235.
Згідно з функціями виконавчих органів встановлюється їх компетенція. Перелік повноваження виконавчих органів — власних (самоврядних) і делегованих закріплено в Законі "Про місцеве самоврядування в Україні", галузевих законах ("Про нафту і газ", "Про охорону атмосферного повітря", "Про меліорацію земель", "Про гідрометеорологічну діяльність", "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про позашкільну освіту" тощо).
Таким чином, виконавчий комітет ради:
1) попередньо розглядає проекти місцевих програм соціально-економічного і культурного розвитку, цільових програм з інших питань, місцевого бюджету, проекти рішень з інших питань, що вносяться на розгляд відповідної ради;
2) ординує діяльність відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідної територіальної громади, заслуховує звіти про роботу їх керівників:
3) має право змінювати або скасовувати акти підпорядкованих йому відділів, управлінь, інших виконавчих органів ради, а також їх посадових осіб.
Організаційними формами роботи виконкомів є засідання, персональна діяльність членів виконкому, участь членів виконкому в сесіях місцевих рад, засіданнях постійних комісій ради, а також звіти про діяльність членів виконкому перед радою. Засідання виконавчого комітету скликаються відповідно сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради, а за його відсутності чи неможливості здійснення цієї функції — заступником сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради або заступником голови районної у місті ради за необхідністю, але не рідше одного разу на місяць, і є правомочними, якщо в них бере участь більше половини від загального складу виконавчого комітету.
Матеріально-технічна форма діяльності виконкомів виявляється у роботі з депутатськими запитами і зверненнями, складанні проекту місцевого бюджету І звіту про його виконання, проектів програм соціально-економічного, культурного розвитку, а також у матеріально-технічному забезпеченні діяльності ради.
Організаційні методи роботи виконкомів місцевих рад спрямовані на ефективне виконання їх завдань 1 функцій. Серед них можна виділити методи планування, координації та інформаційного забезпечення. Метод планування в діяльності виконкомів має два аспекти: зовнішній і внутрішній. "Зовнішнє" планування полягає у розробці планів соціально-економічного і культурного розвитку відповідної території, складанні проектів місцевих програм І місцевого бюджету, розгляді проектів планів комунальних підприємств і організацій. "Внутрішнє" (організаційне) планування спрямоване на покращення організаційних відносин між підрозділами виконкому, досягнення передбачуваності та поступовості в їх діяльності. Це складання поточних і перспективних планів роботи виконкому, серед яких плани організаційних заходів 1 плани реалізації власних І делегованих повноважень. Організаційні плани розробляються апаратом виконкому під безпосереднім керівництвом керуючого справами і голови виконкому з врахуванням пропозицій керівників відділів, управлінь І органів місцевої ради.
Метод координації в діяльності виконкому має різновиди:
- координація-субординація — виконком координує діяльність відділів, управлінь та ін. виконавчих органів ради, комунальних підприємств і організацій, а також свою діяльність з місцевими радами шляхом спільної роботи щодо місцевого бюджету І програм соціально-економічного розвитку, охорони довкілля;
- координація-взаємодія —узгодження діяльності виконкому з рівними за правовим статусом суб'єктами. Так, на договірних засадах координує реалізацію спільних програм з комплексного соціально-економічного розвитку сіл, селищ І міст; з підприємствами, установами, організаціями, що не належать до комунальної власності (призначення на посаду керівників підприємств державної власності, які знаходяться на відповідній території за погодженням з виконкомом); з правоохоронними органами щодо забезпечення додержання правопорядку при проведенні масових заходів, правил паспортної системи та ін.
Належне здійснення повноважень виконкому вимагає налагодження інформаційного обміну з територіальною громадою та підприємствами, установами, організаціями, розташованих на відповідній території. У літературі зазначається, що Інформаційне забезпечення місцевого самоврядування набуває самостійного значення - зі специфічними відносинами, суб'єктами (об'єктами) цих відносин, їх правами і обов'язками237. Метод інформаційного забезпечення в діяльності виконкомів має багато проявів, зокрема, на його вимогу керівники розташованих або зареєстрованих на відповідній території підприємств, установ та організацій, незалежно від форм власності, зобов'язані прибути на його засідання для подання Інформації з питань, віднесених до відання виконкому.
Сільська, селищна, міська, районна у місті рада у межах затверджених нею структури і штатів може створювати відділи, управління та інші виконавчі органи для здійснення повноважень, що належать до відання виконавчих органів рад. їх структура, штати, загальна чисельність апарату ради і апарату виконкому затверджуються радою за пропозицією голови.
Відділи й управління створюються за галузевим і функціональним принципом для повсякденного управління різними галузями господарства, підпорядкованими комунальними підприємствами, установами, організаціями. Вони здійснюють власні й делеговані їм органами виконавчої влади повноваження відповідно до Закону "Про місцеве самоврядування в Україні". Відповідна рада може прийняти рішення про розмежування повноважень її виконавчого комітету відділів, управлінь, Інших виконавчих органів ради та сільського, селищного, міського голови в межах повноважень, наданих законом виконавчим органам рад238.
На практиці місцевими радами створюються такі відділи й управління: загальний відділ, управління бюджету і фінансів, управління планування та обліку, управління економічного розвитку, управління земельних ресурсів, управління освіти і проблем молоді, управління з гуманітарних питань, управління транспорту, зв'язку І дорожнього господарства: управління житлово-комунального господарства 1 теплоенергетики, управління охорони здоров'я; управління будівництва й архітектури; управління з соціальних питань. Рада може прийняти рішення про створення нових і реорганізацію існуючих відділів та управлінь.
Відділи, управління та ін. виконавчі органи ради підзвітні і підконтрольні раді, яка їх утворила, підпорядковані її виконавчому комітетові, сільському, селищному, міському голові, голові районної у місті ради. їх керівники (завідуючі відділами, начальники управлінь) призначаються на посаду і звільняються місцевим головою, головою районної у місті ради, а у випадках, передбачених законом, за погодженням з відповідними органами виконавчої влади.
У структурі відділів і управлінь можуть бути створені підвідділи і сектори, до складу яких входять керівник, помічники, головні фахівці і фахівці. Управління і відділи утримуються за кошти місцевого бюджету. їх основні функції, порядок діяльності визначається положенням про ці органи, що затверджується радою. Співробітники відділів і управлінь діють на підставі посадових інструкцій, що затверджуються їх керівником.
Апарат місцевих рад і виконкомів створюється радою для організаційного, правового, інформаційного, матеріально-технічного забезпечення діяльності рад, їх органів, депутатів. Він сприяє здійсненню радами взаємозв'язків з територіальними громадами, місцевими органами виконавчої влади, органами самоорганізації населення та іншими радами.
Керівництво діяльністю апарату ради і виконкому здійснює голова, за його пропозицією радою затверджуються структура, штати апарату за законодавством, де штатна чисельність установлена, виходячи з мінімальної чисельності населення і може уточнюватися пропорційно зростанню населенню, але не більше максимуму240. Так, апарати міських (крім м. Севастополя) рад. їх виконавчих комітетів передбачають посади міського голови, секретаря ради, першого заступника, 1-4 заступників міського голови з питань діяльності виконавчих органів, керуючого справами (секретаря виконавчого комітету), 1-3 радників, консультантів голови ради, помічника голови, 1-6 завідуючих відділами, головного бухгалтера, від 1 до 26 спеціалістів, секретаря керівника, секретарів-друкарок, стенографісток, завідуючого господарством, водіїв, прибиральниць, сторожа, працівників військового обліку (в населених пунктах, де немає військових комісаріатів). Загальна кількість апарату може становити 5-52 особи.
Найменш чисельними є апарати сільських, селищних рад і їх виконкомів (3-11 осіб), серед яких сільський, селищний голови, 1-2 їх заступники з питань діяльності виконавчого органу, секретар ради, керуючий справами, (секретар) виконавчого комітету, спеціалісти (від 1 до 7), касир, діловод, водій. Додатково можуть вводитися посади прибиральниць службових приміщень, при потребі опалювачів на опалювальний сезон, сторожа, працівників військового обліку (в населених пунктах, де немає військових комісаріатів).
§ 6. Служба в органах місцевого самоврядування
Передмова
Розділ І. Муніципальне право як галузь права України
§ 1. Поняття муніципального права України
§ 2. Історія муніципального права України
§ 3. Джерела муніципального права України
§ 4. Система муніципального права України
§ 5. Муніципально-правові відносини
Розділ II. Муніципальне право як наука і навчальна дисципліна