Право Європейського Союзу - Муравйов В.І. - 7. Вільний рух капіталів і платежів

Свобода руху капіталів і платежів доповнює всі інші свободи внутрішнього ринку.

Основні засади свободи руху капіталів і платежів закріплені у статтях 63-66 ДФЄС. Ці положення доповнюють регламенти, директиви та тлумачення Суду ЄС.

У статті 63 ДФЄС зазначено:

1. У межах положень, викладених у цій главі, всі обмеження на переміщення капіталу між державами-членами, а також між державами-членами і третіми країнами повинні бути заборонені.

2. У межах положень, викладених у цій главі, всі обмеження на платежі між державами-членами, а також між державами-членами і третіми країнами повинні бути заборонені.

У справі 286/82 Luisi 11984] Суд ЄС дав тлумачення понять "рух капіталів" та "рух платежів". Рух капіталів охоплює всі фінансові операції" що насамперед пов'язані з інвестиціями коштів. Рух платежів - це рух валютних коштів, які становлять платежі на виконання зобов'язань сторін за укладеним правочином.

Директива ЄЕС 88/361 у своєму Додатку 1 містить перелік видів руху капіталу. До нього віднесені: прямі інвестиції; інвестиції у нерухомість; операції з купівлi-продажу цінних паперів; операції з купівлі-продажу акцій чи часток участі в колективних інвестиційних компаніях; операції з купівлі-продажу іноземної та національної валюти на внутрішньому валютному ринку; операції з відкриття поточних та депозитних рахунків у національних та іноземних фінансових установах; операції з надання кредитів в операціях за участю резидентів держав-членів; надання грошових позик; порука, гарантії та права застави; здійснення платежів, пов'язаних із страхуванням; позики, пожертвування, отримання спадщини, погашення боргів; фізичний експорт та імпорт майна; відшкодування збитків, компенсацій; платежі, пов'язані з авторськими правами. У своїх рішеннях Суд ЄС зазначав, що цей перелік не є вичерпним (справа С-222/97 Trummer&Mayer [1999]). У справі С-484/98 Stefan [2001] Суд ЄС включив на додаток до видів руху капіталу іпотеку в іноземній валюті. У справах С-302/97 Копіє [1999] та С-423/98 Albore [2000] Суд ЄС визнав дискримінаційними обмеження у- формі отримання адміністративного дозволу на придбання та користування рухомим майном.

Положення ст. 63 ДФЄС мають горизонтальну і вертикальну пряму дію. У справах С-163,165&250/94 Sanz de Lera [1995] Суд ЄС визнав, що вони встановлюють чіткі й безумовні заборони і не вимагають ухвалення актів з їх імплементації. Пряму дію мають також положення Директиви 88/361.

Договір про заснування ЄС та акти інститутів Євросоюзу запроваджують певні винятки зі свободи пересування капіталу та платежів.

Відповідно до ст. 65.1 (а) ДФЄС держави-члени мають право застосовувати положення свого податкового законодавства, що визначають відмінності між платниками податків, які перебувають у неоднакових умовах, щодо місця проживання чи місця інвестування капіталу. Закріплення цього обмеження пов'язано з необхідністю збереження цілісності національних систем оподаткування, оскільки ця сфера значною мірою продовжує залишатися у компетенції держав-членів (справа С-204/90 Bachman v. Belgium [1990]). Проте при здійсненні таких заходів треба підтвердити, що вони спрямовані на захист цілісності національних систем оподаткування, є необхідними для досягнення мети, а також продемонструвати, що для розв'язання поставленої проблеми держава-член вживає ефективних заходів у системі національного оподаткування.

Згідно зі ст. 65.1(6) ДФЄС держави-члени можуть вживати всіх необхідних заходів для запобігання порушень національних законів та актів виконавчої влади, особливо у сфері оподаткування, та для ретельного контролю за діяльністю фінансових установ; встановлювати процедуру декларування даних про переміщення капіталу з метою отримання інформації адміністративного чи статистичного характеру; вживати заходів, що є виправданими з точки зору публічного порядку чи державної безпеки. Це положення повторює ст. 4 Директиви 88/361. У справі 36/75 Rutili 11975] Суд ЄС вказав на необхідність вузького тлумачення застережень щодо публічного порядку та державної безпеки, які повинні розглядатися у контексті цілей і принципів ЄС. Тобто на них можна посилатися, тільки коли існує серйозна загроза фундаментальним основам суспільних відносин у державі-члені.

Проте обмежувальні заходи, викладені у статтях 65.1(a) та 65.1(6), не повинні бути засобом безпідставної дискримінації або завуальованого обмеження руху капіталів чи платежів (ст. 65.3 ДФЄС).

З метою уточнення дозволених заходів щодо обмеження руху капіталу інститутами ЄС було ухвалено низку постанов.

Директива ЄЕС 91/308 про запобігання використання фінансової системи з метою відмивання "брудних" грошей приписує державам-членам запровадити норми, які зобов'язують їх кредитні і фінансові установи перевіряти особи своїх клієнтів (коли сума операцій сягає 15 000 євро (ст. 3)); зберігати інформацію про такі операції протягом п'яти років (ст. 4); з'ясовувати джерела походження коштів у випадках, коли існує підозра у сумнівних операціях. У справах С-163, 165&250/94 Sanz de Lera [1995] Суд ЄС підтвердив законність обмежувальних заходів з метою попередження таких дій, як уникнення оподаткування, відмивання "брудних" грошей, торгівля наркотиками, тероризм.

Директива ЄЕС 89 117 вимагає оприлюднення річної бухгалтерської документації філіями кредитно-фінансових установ, що мають головний офіс за межами держави-члена Євросоюзу.

Однак запобіжні заходи повинні обмежуватися декларуванням, а не призводити до запровадження вимог щодо отримання додаткових дозволів, оскільки такі вимоги можуть розглядатися як спосіб безпідставної дискримінації або завуальованого обмеження руху капіталів чи платежів. У своєму рішенні у справі С-54/99Association Eglise {2000], в якій ішлося про вимоги французького законодавства щодо отримання дозволу у Міністерстві економіки для здійснення прямих іноземних інвестицій у випадках їх можливої загрози для публічного порядку та державно! безпеки, Суд ЄС дійшов висновку, що отримання додаткових дозволів вважатиметься виправданим тільки у виняткових ситуаціях, і що на державах-членах лежить відповідальність довести необхідність такого дозволу. Крім того, умови для застосування дозвільних заходів повинні бути чітко визначені у внутрішньому законодавстві.

Відповідно до ст. 65.2 ДФЄС на свободу пересування капіталу та платежів поширюються обмеження, передбачені положеннями про право на заснування та економічну діяльність. Вони стосуються обмежень видів діяльності, пов'язаних з виконанням офіційних владних повноважень (ст. 51 ДФЄС). Певні обмеження можуть бути встановлені у вигляді особливого режиму щодо іноземних громадян, виходячи з міркувань публічного порядку, державної безпеки та охорони здоров'я (ст. 52 ДФЄС).

Директива ЄЕС 89/646 вимагає, щоб лібералізація руху капіталу здійснювалася паралельно з лібералізацією банківських послуг.

Ця Директива дозволяє державам-членам встановлювати вимоги для фінансових установ, які можуть здійснювати оформлення депозитів та інших коштів у відносинах з населенням (ст. 3). Для заснування чи допуску таких установ на національний ринок держави-члена їх мінімальний капітал повинен становити 5 мли євро. Якщо така установа зареєстрована на території однієї з держав-членів. інші держави-члени не можуть віл неї вимагати додаткової реєстрації. Директива також встановлює обмеження щодо максимальної вартості частки, яка може належати кредитній установі у статутному фонді підприємства, що не має права надавати фінансові послуги (ст. 12). Усі кредитні установи, головні підприємства яких знаходяться н інших країнах, зобов'язані періодично звітувати перед урядовими структурами держав-членів з метою отримання статистичної інформації (ст. 21 ). В разі надзвичайної потреби держави-члени можуть вдаватися до попереджувальних заходів з метою захисту інтересів вкладників, інвесторів та інших осіб, яким налаються фінансові та кредитні послуги, однак повинні повідомити про це Комісію ЄС.

Певні обмеження щодо руху капіталів передбачені у зв'язку із запровадженням економічного та валютного союзу. Згідно зі ст. 143 ДФЄС країна-член Євросоюзу, яка має труднощі, або в разі серйозної загрози виникнення труднощів стосовно платіжного балансу, і якщо це загрожує функціонуванню спільного ринку чи здійсненню спільної торговельної політики, може здійснювати обмежувальні заходи з дозволу Комісії ЄС. Відповідно до положень ст. 144 ДФЄС у разі несподіваної кризи з платіжним балансом держава-член, як пересторогу, може вжити захисних заходів самостійно. Такі заходи повинні спричиняти якомога менше проблем у функціонуванні спільного ринку і не можуть здійснюватися більш активно, ніж це справді необхідно для подолання раптових труднощів.

Свобода пересування капіталів та платежів діє також щодо третіх країн. Проте тут існують додаткові обмеження. Вони випливають з правил, установлених державами-членами або інститутами ЄС на 31 грудня 1993 р. щодо переміщення капіталу в треті країни чи з них, включаючи прямі інвестиції в підприємства, у тому числі в нерухомість, надання фінансових послуг чи допуск цінних паперів на ринки капіталу (ст. 54.1 ДФЄС).

Крім того, у випадках, коли за виняткових обставин переміщення капіталу в треті країни чи з них викликає або загрожує викликати серйозні труднощі у функціонуванні економічного та валютного союзу, ЄС може вводити захисні заходи щодо третіх країн на період не більше шести місяців, за умови, що такі заходи є вкрай необхідними (ст. 66 ДФЄС).

Євросоюз та держави-члени також можуть обмежувати рух капіталу та платежів щодо третіх країн з метою запровадження економічних санкцій про третіх країн.

Свободи внутрішнього ринку Європейського Союзу і треті країни
Розділ VI. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ КОНКУРЕНЦІЇ НА ВНУТРІШНЬОМУ РИНКУ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ
1. Поняття та правові основи антимонопольної політики та права конкуренції Євросоюзу
Поняття конкуренції то її роль у процесі інтеграції Європейського Союзу
Джерела правового регулювання права конкуренції Євросоюзу та розмежування компетенції
Основні риси та принципи права конкуренції Євросоюзу
2. Правила конкуренції, що застосовуються до підприємств
Поняття підприємств
Доктрина єдиного економічного суб'єкта господарювання
Анти конку рентні угоди то картельна практика
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru