В Україні утворюється Вищий господарський суд України і Вищій адміністративний суд України. Президент України в порядку, установленому законом, може створювати й інші вищі суди. Вони повноважні розглядати в касаційному порядку" або за нововиявленими обставинами рішення апеляційних судів. Вищі спеціалізовані суди складаються із суддів, обраних на посаду безстроково, голови суду та його заступників. В них можуть утворюватися судові палати з розгляду окремих категорій справ за визначеною спеціалізацією в межах відповідної спеціальної судової юрисдикції. Склад таких палат формується за поданням голови суду і затверджується президією цього суду. У вищому спеціалізованому суді діє президія і Пленум суду. Вищі спеціалізовані суди можуть мати свої друковані органи. При судах можуть утворюватися науково-консультативні структури. Знаходяться Вищі спеціалізовані суди в місті Києві.
Вищий господарський суд України та Вищий адміністративний суд України складаються з голів, перших заступників голів, заступників голів та суддів і діє у складі колегій суддів. У Вищому господарському суді України та Вищому адміністративному суді України утворюються президії, пленуми, науково-консультативні ради.
До повноважень Вищого господарського суду України та Вищого адміністративного суду України відносяться такі: а) перегляд у касаційному порядку рішень апеляційних і місцевих господарських судів; б) вивчення і узагальнення практики застосування законодавства, забезпечення однаковості практики, аналіз статистики вирішення господарських та адміністративних спорів; в) надання роз'яснень господарським чи адміністративним судам із питань практики застосування законодавства України, яке регулює відносини в господарській та адміністративній сфері та порядок вирішення господарських і адміністративних спорів; г) ведення роботи, спрямованої на попередження правопорушень у сфері господарських та адміністративних відносин; ґ) здійснення організаційного керівництва апеляційними господарськими та адміністративними судами, а також місцевими господарськими судами Автономної Республіки Крим, господарськими судами областей, міст Києва і Севастополя, місцевими адміністративними судами, відповідальність за організацію, стан і вдосконалення їх діяльності, перевірка і поширення позитивного досвіду роботи господарських і адміністративних судів; д) забезпечення підбору і підготовки кандидатів у судді, підвищення кваліфікації працівників господарських і адміністративних судів, організація роботи з матеріально-технічного забезпечення господарських і адміністративних судів і створення належних умов для їх діяльності, нормативного забезпечення, ведення статистичного обліку; е) забезпечення діяльності кваліфікаційної комісії суддів господарських і адміністративних судів; є) здійснення інших повноважень, наданих йому законодавством.
Отже, Вищий господарський суд України та Вищій адміністративний суд України є вищими спеціалізованими судами в Україні і очолюють систему відповідних місцевих і апеляційних господарських та адміністративних спеціалізованих судів і організують контроль за їх діяльністю.
Таким чином, організація роботи судів загальної юрисдикції регулюється діючим законодавством та має багато прогалин з питань організації і функціонування судової системи в Україні. Для приведення діючого законодавства у відповідність із законом про судоустрій України слід прийняти ряд законів. Серед них, наприклад, закон про адміністративні суди та інші. Здійснення передбаченої Конституцією України судово-правової реформи потребує прийняття законів про адміністративний процес, кримінально-процесуальний кодекс та деяких інших нормативно-правових актів. Це буде сприяти підвищенню ефективності судової діяльності і здійсненню правосуддя судами загальної юрисдикції в Україні.
§ 7. Третейські суди в Україні
Глава XX. Правоохоронні організації України
§ 1. Поняття та класифікація правоохоронних органів та організацій в Україні
§ 2. Державні правоохоронні органи в Україні
Глава XXI. Правозахисні організації в Україні
§ 1. Поняття та класифікація правозахисник організацій в Україні
§ 2. Державні правозахисні організації в Україні
§ 3. Недержавні правозахисні організації в Україні
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ