Проблеми теорії держави і права - Машков А. - Висновки

На основі всього вищевикладеного можна стверджувати, що:

• праворозуміння - це погляди та оцінки соціальних суб'єктів стосовно права, його соціальної сутності, призначення, цінності та форм його прояву, які визначають поведінку (пасивну чи активну) цих суб'єктів у суспільних відносинах;

• конкретні форми праворозуміння безпосередньо впливають (точніше визначають) на юридичну практику суб'єктів-носіїв відповідних форм праворозуміння, державно-правову дійсність;

• праворозуміння з одного боку є результатом впливу певних соціальних, політичних, юридичних тощо доктрин та процесів, а з другого, воно саме впливає на ці доктрини та процеси.

• найбільш вагомі переваги вузького розуміння права є те, що:

• право - загальнообов'язкове правило поведінки, що носить сталий характер;

• право має чітку форму, як правило, закріплену в письмових джерелах, що забезпечує досить простий порядок застосування права;

• правовий припис є забезпеченим, причому це забезпечення здійснюється державою;

• правове приписання забезпечене державним примусом, форми якого, як правило, чітко визначені;

• право виступає обмеженням свавілля з боку окремих представників державної влади й управління, оскільки їхній правовий статус чітко сформульований, окреслені межі повноважень і компетенції, вихід за які є порушенням правових приписів.

• право забезпечує стабільний порядок у суспільстві, а суб'єкти правовідносин одержують чітку модель бажаного з погляду права поводження;

• чітко обкреслене коло прав й обов'язків учасників правовідносин тощо.

• Основними недоліками вузького підходу до права є:

• право ігнорує сутнісний момент правового припису. У межах цього підходу право може бути і несправедливим. Головне те, що воно виникло як державно-вольовий припис. Неважливо що написано - важливо, що написано. Однак "деякі речі ... настільки огидні, що жоден наказ не може виправдати їх чи зробити допустимими".

• право є інструментом у руках держави в процесі реалізації останньою своїх функцій, яку вона встановлює сама собі через право. Відповідно право може виступити інструментом державного свавілля стосовно окремої особистості, якоїсь суспільної страти (наприклад, буржуазії), суспільства в цілому (на певному етапі взаємовідносин суспільство-держава);

* право в окремих аспектах правового регулювання не в повній мірі адекватно існуючим у суспільстві відносинам та його потребам. Воно або дещо відстає або дещо забігає вперед;

* регулятор державної діяльності породжується суб'єктом, чи діяльність цей регулятор (наряду з іншими соціальними суб'єктами) регулює. А це джерело для зловживання правом з боку держави тощо.

• вузьке розуміння права адекватне історичним періодам, котрі відрізняються стабільністю, коли держава має дуже високий рівень легітимності (саме легітимності) в суспільстві, коли суспільство та переважна більшість його членів, сприймають державу як таку, що виражає їх інтереси та служить їм;

• вузьке розуміння права зручне для формування комплексної сталої юридичної практики;

• вузьке розуміння права дозволяє побудувати логічну та чітку систему наукового знання про право, тобто правову теорію;

• вузьке розуміння права дозволяє організувати та забезпечити високу ефективність (з точки зору виконавчої дисципліни) функціонування державного апарату;

• вузьке розуміння права створює одноманітну юридичну (включаючи судову) практику.

• Сильними сторонами широкого розуміння права є:

• право за своєю суттю і змістом має відповідати уявленням суспільства й окремої особистості про належне, тобто бути справедливим;

• право повинно не гальмувати розвиток суспільних відносин, а сприяти їхньому розвитку;

• держава і її окремі представники не можуть порушувати ті норми, принципи, ідеали і т. д. у сфері правової дійсності, які суспільство сприймає як необхідні;

• право - це живий суспільний організм, що розвивається та відіграє самостійну роль у системі суспільних відносин;

• право має не тільки зовнішні механізми своєї реалізації, але воно багато в чому реалізується за допомогою залучення в процеси право реалізації психології відповідних соціальних суб'єктів (як індивідуальних, так і колективних);

• право реалізується не лише в контексті функціонування відповідного державного механізму, а й припускає втягнення в правові процеси недержавних інститутів, таких, як: ідеологія, мораль, культура і т. д.;

• основні недоліки широкого праворозуміння пов'язані з тим, що вони дуже часто нівелюють нормативну сторону права (іноді повністю її заперечуючи), а також відсувають державу в правових процесах на другий план (а то й на третій, четвертий і т. д.). А ті школи широкого праворозуміння, які намагаються зберегти такі найважливіші характеристики права, як державно-вольовий характер і нормативність, є внутрішньо еклектичними, суперечливими й складними для розгортання цільної юридичної теорії;

• кожен підхід до праворозуміння має свої сильні й слабкі сторони;

• домінування того або іншого праворозуміння в суспільному середовищі й науці залежить від тих конкретних завдань, які стоять і вирішуються юридичною наукою та практикою на певному етапі розвитку суспільства;

• у сучасній пострадянській юридичній науці наявний певний плюралізм праворозуміння, що своїм коріннями йде в історію розвитку СРСР і радянської науки, а також світової юридичної науки;

• вплив радянського періоду на сучасний стан вітчизняної юридичної науки й практики є визначальним;

• існують реальні складності формування універсального підходу до праворозуміння, що зумовлено, крім іншого, але не виключно, з тим на сприйняття та/чи аналіз якої саме правової системи, якої державно-правової дійсності спирається те чи інше праворозуміння;

• школи вузького праворозуміння домінують в соціальних системах, що характеризуються відносною стабільністю та стійкістю соціальних відносин;

• школи широкого праворозуміння виявляються в цілому затребуваними в періоди трансформацій або в дуже соціально-динамічних суспільствах;

• розуміння соціальної сутності права безпосередньо не визначається характером праворозуміння, але певний взаємовплив підходів до тлумачення цих категорій ("праворозуміння" та "сутність права") один на одне має місце;

• визначення соціального призначення та цінності права безпосередньо і в першу чергу залежить від підходу до праворозуміння.

• можна вести мову про два варіанти вирішення питання про співвідношення соціальної сутності та змісту права:

• будь-який прояв права виражає його сутність, тобто в будь-якому прояві змісту виражається соціальна сутність права;

2) відповідного до другого: не все у змісті права є виразом його соціальної сутності.

• у вітчизняній літературі вся проблематика, яка пов'язана зі змістом права, є малодослідженою у контексті тих кардинальних трансформацій та нових віянь, що мають місце у сучасній юридичній науці;

• підходи до визначення ознак права залежать безпосередньо й у першу чергу від праворозуміння на базі якого вирішується це питання;

• не всі теоретичні побудови чітко формулюють ті ознаки, який вони наділяють право, що багато в чому зумовлене не лише якісним рівнем таких теорій, а й тими споконвічними загально-філософськими й загальнонауковими передумовами (включаючи методологічні аспекти) на яких вони базуються Якщо виділити ті проблеми, які, на наш погляд, є основними з погляду розвитку сучасної юридичної науки, і безпосередньо пов'язані із праворозумінням, то до них можна віднести:

• визначення методологічних, гносеологічних, соціально-ідеологічних, аксіологічних і т. д. підстав для формування конкретних видів праворозуміння;

• визначення самого поняття праворозуміння, його ознак та форм;

• віднесення тієї чи іншої теорії до конкретного підходу праворозуміння, особливо у контексті інтегративних тенденцій сучасної юридичної науки;

• визначення сильних та слабких сторін відповідного підходу до праворозуміння. Окремі моменти того чи іншого праворозуміння можна розглядати, як його слабкість, і як його силу;

• проблема принципової можливості та шляхів поєднання різних підходів до праворозуміння у конкретній державно-правовій реальності;

• формування наукового визначення права (а відповідно, наділення права відповідними ознаками);

• проблема впливу праворозуміння на окремі блоки (питання) юридичної теорії, зокрема, на тлумачення питань розуміння джерел і форм прав, механізмів його формування та реалізації, співвідношення держави і права тощо;

• проблема випливу праворозуміння на юридичну практику та юридичні процеси;

• визначення понять "соціальна сутність права", "соціальне призначення права", "соціальна цінність права", як категорій юридичної науки;

• проблема розуміння співвідношення стратного та загально-соціального в соціальній сутності права;

• проблематика впливу на розуміння та тлумачення соціальної сутності, соціального призначення та соціальної цінності права реальної соціально-політичної та державно-правової практики конкретних країн та народів.

• розуміння поняття "зміст права";

• проблема розуміння співвідношення соціальної сутності та змісту права. Таким чином, проблема праворозуміння має

значення не тільки для наукової юридичної теорії, вона здійснює безпосередній і визначальний вплив на переважну більшість практичних питань юриспруденції. Все це робить дану проблему об'єктом гострих і не затихаючих дискусій та спорів.

ПІСЛЯМОВА
Від авторів
Загальна частина
Розділ 1. Профілактика злочинів як основа запобігання злочинності
1.1. Поняття та предмет профілактики злочинів
1.2. Мета, завдання, функції та принципи профілактики злочинів
1.3. Рівні, види, методи та форми профілактичної діяльності
1.4. Правове регулювання та організаційне забезпечення профілактичної діяльності органів внутрішніх справ
1.5. Зарубіжний досвід профілактики злочинів
Розділ 2. Об'єкти профілактичної діяльності
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru