Суспільство - це складний соціальний організм із різними сферами, кожна з яких складається з відносно самостійних суспільних відносин, зв'язків, процесів. Тому профілактика, як система, має власну "добірку" компонентів (підсистем). Це, передусім, сама профілактична діяльність, яка здійснюється у просторі, тобто йдеться про межі її поширення.
Сфера профілактики злочинів - надзвичайно широка. Сьогодні вона не може залишатися полем діяльності тільки правоохоронних органів. У ній мають брати участь усі державні органи, громадські формування і громадяни держави. Свідченням цього є Комплексна програма профілактики правопорушень на 2007-2009 роки, затверджена Постановою Кабінету Міністрів України від 20 грудня 2006 року № 1767.
Слід зазначити, що профілактика злочинів є конкретною діяльністю, яка мусить бути обмежена суворими рамками, хоча при цьому потрібно вирішувати чималий обсяг завдань із заздалегідь не встановленим і змінюваним змістом. Межі цього управління залежать від профілактичного впливу на відповідні об'єкти, його змісту, мети, принципів, існуючих суспільних відносин, від характеру соціально-політичного ладу. Ці ознаки і окреслюють межі і сферу функціонування профілактики.
Межі профілактики визначаються усією системою соціально-політичних, економічних, організаційних, моральних, психологічних, виховних, правових, технічних та інших методів і засобів впливу. Але вони охоплюють лише ту сферу, в якій діють процеси, що впливають на злочини та інші правопорушення.
Розкрити з достатньою повнотою зміст профілактики правопорушень можна лише за умов урахування й аналізу функцій, що їх вона виконує, а також цілей і завдань, що стоять перед нею. Функціями профілактики злочинів є:
- запобіжно-регулятивна функція - покликана коригувати у специфічних формах взаємозв'язок особи і суспільства і впливати на поведінку людей та суспільні інтереси. Іншими словами, ця функція покликана не лише перешкоджати розвитку одних і допомагати удосконаленню інших суспільних відносин, але й, вирішувати суперечності, що виникають між особою і суспільством; сприяти утвердженню їх взаємозв'язку. Профілактика покликана забезпечити таку поведінку людей, яка відповідала б вимогам, закріпленим у нормах права та інших нормативних актах;
- охоронна функція - покликана забезпечити захист суспільних інтересів і соціальних цінностей громадян і держави від злочинних посягань. Профілактика злочинів спрямована на недопущення антигромадської поведінки, а також вона реалізує не лише можливості переконання, але й примусу до осіб, які не хочуть ставати на шлях виправлення, і тим самим активно виявляє цю функцію;
- виховна функція - профілактика злочинів в основному зводиться до цієї функції, адже її призначення - не у примусі, а у переконанні, тобто не в тому, щоб карати, а в тому, щоб виховувати з метою недопущення злочинної поведінки;
- ідеологічна функція - її призначення полягає у забезпеченні загальної ідейної спрямованості профілактичних заходів, обґрунтуванні їх змісту, правильному визначенні шляхів, засобів і методів профілактичної діяльності. На сучасному розвитку держави питанням ідеології, на жаль, не надається належної уваги;
- прогностична функція - збагачує теорію і практику профілактики правопорушень інформацією, яка дозволяє визначити перспективні напрямки протидії злочинності.
Перелічені основні функції профілактики характеризують її соціальне призначення і практичну цінність.
А які ж цілі профілактики злочинів? Вони конкретизуються на різних етапах розвитку суспільства залежно від його напрямів, рівнів, видів, методів тощо. Основними цілями профілактики є:
а) обмеження впливу негативних обставин, пов'язаних з причинами та умовами злочинності;
б) вплив на причини злочинних виявів та їх умови;
в) вплив на негативні обставини безпосереднього соціального оточення (мікросередовище) особи, що формують мотивацію злочинної поведінки;
г) вплив на особу, здатну вчинити злочин або продовжувати злочинну діяльність.
Специфіка цілей профілактики допомагає відокремити цей вид діяльності від інших напрямів та засобів протидії злочинності. Із вказаних вище цілей випливають і завдання профілактики злочинів. Інакше кажучи, цілі визначають шляхи вирішення і створюють, певним чином, умови для реалізації цих завдань. Завданнями профілактики є:
- систематичне виявлення й аналіз явищ, процесів, факторів, ситуацій, що сприяють злочинам;
- вивчення суперечностей і конфліктів, що призводять до виникнення та реалізації злочинних намірів, а також до формування особи правопорушника;
- постійне виявлення осіб, від яких можна очікувати вчинення злочинів, їх вивчення й активний профілактичний вплив на них;
- усунення або нейтралізація явищ, що сприяють злочинній поведінці.
Ці загальні завдання конкретизуються залежно від рівнів, видів, форм і напрямів профілактичної діяльності. Тому ступінь ефективності профілактики залежить від того, як виконуються завдання, що стоять перед нею1.
Здійснення політики у сфері профілактики злочинності повинно грунтуватися на певних принципах, основними з яких є принципи: демократизму, соціальної справедливості та гуманізму, комплексності, диференціації та індивідуалізації, своєчасності та необхідної достатності, наукової обґрунтованості, законності та економічної доцільності.
Принцип демократизму профілактики злочинів виявляється у широкій участі у профілактичній діяльності як населення в цілому, так, зокрема, і громадських та релігійних осередків; вивчення громадської думки щодо застосування тих чи інших заходів у профілактичній діяльності. Цей принцип полягає в тому, що громадяни повинні достатньо широко використовувати право звертатись особисто або колективно з питань боротьби зі злочинністю в державні органи і органи місцевого самоврядування.
Принцип соціальної справедливості та гуманізму полягає в тому, що профілактика як особливий вид діяльності пов'язана, як правило, із завданням конкретним особам позбавлень та з правом обмежень і спрямована на запобігання з боку конкретних осіб протиправної поведінки.
Принцип комплексності передбачає програмно-цільовий підхід, всебічний аналіз і прогнозування ситуації, використання на цій основі заходів економічного, виховного, управлінського, правового характеру для впливу на всю сукупність причин та умов злочинності, її окремих видів тощо.
Принцип диференціації та індивідуалізації - це співвідношення між характером та інтенсивністю визначених заходів і конкретними завданнями впливу та врахуванням статусу і особливостей особи, до якої застосовуються профілактичні заходи, а також умов її життєдіяльності та динаміки поведінки.
Принцип своєчасності та необхідної достатності означає, що профілактична діяльність повинна бути спрямована на ранній етап виникнення ситуації, яка несе у собі загрозу вчинення злочину.
Профілактична діяльність неможлива без кримінологічних досліджень, за допомогою яких вивчаються стан і тенденції злочинності, причини й умови, що впливають на її територіальні особливості, тощо. Такі дослідження дають змогу конкретизувати завдання й об'єкти профілактики, основні напрями й засоби попереджувального впливу, коло суб'єктів. У цьому виявляється принцип наукової обґрунтованості.
Важливе значення для ефективної профілактичної діяльності має принцип законності. Правові основи профілактики повинні регламентувати її основні напрями й форми, компетенцію суб'єктів, підстави для застосування заходів індивідуально-профілактичного впливу, а також передбачати гарантії захисту прав і законних інтересів осіб, стосовно яких вони здійснюються.
Принцип економічної доцільності полягає в тому, що, плануючи профілактичну діяльність, необхідно враховувати майбутні витрати на плановані заходи, оскільки останні можуть бути невиконаними через їхню надмірну вартість.
1.4. Правове регулювання та організаційне забезпечення профілактичної діяльності органів внутрішніх справ
1.5. Зарубіжний досвід профілактики злочинів
Розділ 2. Об'єкти профілактичної діяльності
2.1. Злочинність як об'єкт профілактики
2.2. Причини та умови злочинності як об'єкта профілактики
2.3. Особа злочинця та жертва злочину як об'єкт профілактики
Розділ 3. Суб'єкти профілактичної діяльності
3.1. Поняття та типологія суб'єктів профілактичної діяльності
3.2. Органи державної влади і місцевого самоврядування як суб'єкти профілактичної діяльності