Судоустрій - Молдован В.В. - 2. Система забезпечення функціонування судової влади

1. Особливості забезпечення функціонування судової влади

Фінансування та належні умови функціонування судів і діяльності суддів забезпечуються державою відповідно до Конституції України.

Забезпечення функціонування судової влади передбачає:

- визначення в Державному бюджеті України видатків на фінансування судів не нижче рівня, що забезпечує можливість повного і незалежного здійснення правосуддя відповідно до закону;

- законодавче гарантування повного і своєчасного фінансування судів;

- гарантування достатнього рівня соціального забезпечення суддів (ст. 140 Закону "Про судоустрій і статус суддів").

Організаційне забезпечення діяльності судів покладене на Державну судову адміністрацію та її структури в центральному апараті і на місцях. Це комплекс заходів фінансового, матеріально-технічного, кадрового, інформаційно-методичного, організаційно-технічного характеру, спрямованих на створення умов для повного і незалежного здійснення правосуддя.

Фінансова незалежність є однією з головних засад самостійності судової влади і має як міжнародно-правовий, так і національний, зокрема, конституційно-правовий аспект. Держава забезпечує функціонування судів і діяльності суддів. У державному бюджеті окремо визначаються видатки на утримання судів. Під фінансовою незалежністю розуміємо, перш за все, фінансове та інше матеріальне забезпечення діяльності судової системи в такому обсязі, який дозволив би їй незалежно, ефективно і повною мірою здійснювати правосуддя. Фінансування судової влади залежить від Верховної Ради України, яка затверджує обсяги її фінансування. Забезпечення приміщеннями та іншими основними фондами - прерогатива виконавчої влади, оскільки тільки Кабінет Міністрів України має право розпоряджатися і здійснювати управління об'єктами державної власності.

Видатки Державного бюджету України на утримання судової влади захищені безпосередньо Конституцією України і не можуть бути скорочені органами законодавчої або виконавчої влади нижче того рівня, який забезпечує можливість повного і незалежного здійснення правосуддя, що і є конституційною гарантією повного і своєчасного фінансування функціонування судів і діяльності

суддів.

Дотримання принципу повного і своєчасного фінансування судової гілки державної влади у повному обсязі значною мірою залежить від економічних можливостей держави, від рівня правосвідомості і правової культури вищих посадових осіб держави і від ряду інших факторів об'єктивного і суб'єктивного характеру. Інколи у ставленні до судової гілки влади дається взнаки залишковий принцип розподілу бюджетних коштів.

Правовий статус суддів є похідним від правового статусу судової влади в державі, а засади фінансової самостійності судової гілки державної влади тісно пов'язані із принципами незалежності самих суддів.

Незалежність суддів здійснюється системою гарантій, в тому числі і матеріальних, до яких належать гарантії, пов'язані з оплатою праці, наданням щорічних відпусток, соціальним забезпеченням, забезпеченням житлом, соціально-побутовим, медичним і транспортним обслуговуванням, обов'язковим державним страхуванням життя і здоров'я.

2. Система забезпечення функціонування судової влади

В Україні діє єдина система забезпечення функціонування судової влади - судів загальної юрисдикції та Конституційного Суду України. Судові органи, інші органи державної влади беруть участь в організаційному забезпеченні діяльності судів у випадках і порядку, передбачених законодавством.

Порядок організаційного забезпечення діяльності Конституційного Суду України встановлюється Законом "Про судоустрій і статус суддів", Законом України "Про Конституційний Суд України" та іншими законами (ст. 141 Закону "Про судоустрій і статус суддів").

Створення належних умов для повного і незалежного здійснення правосуддя, функціонування судів і діяльності суддів зобов'язує державу запровадити комплекс відповідних економічних заходів, таких як: вирішення проблеми будівництва, реконструкції приміщень для розміщення діючих і новостворених судів; забезпечення охорони приміщень судів з урахуванням специфіки діяльності суду; належне обладнання приміщень для конвойної служби, підсудних, які утримуються під вартою, зали судових засідань для розгляду кримінальних справ.

В організаційному забезпеченні судів активну участь беруть органи державної влади, а також органи суддівського самоврядування - з'їзд суддів України, Рада суддів України, а також безпосередньо уповноважені управління і відділи, що функціонують в апаратах відповідних судів. їх повноваження та функції в частині організаційного забезпечення функціонування судів та діяльності суддів визначаються законодавством. Закон України "Про Державний захист працівників суду і правоохоронних органів" від 23 грудня 1993 р. встановлює систему особливих заходів державного захисту працівників суду від перешкоджання реалізації покладених на них законом повноважень і здійсненню наданих прав, а так само від посягань на життя, здоров'я, житло і майно зазначених осіб та їх близьких родичів у зв'язку із службовою діяльністю цих працівників.

3. Засади фінансування судів
4. Порядок фінансування судів
5. Матеріальне, побутове забезпечення та соціальний захист працівників судової системи
Тема № 8. Державна судова адміністрація України
1. Статус державної судової адміністрації України
2. Повноваження державної судової адміністрації України
3. Права та обов'язки голови державної судової адміністрації України
4. Територіальні управління державної судової адміністрації України
5. Служба судових розпорядників
6. Забезпечення охорони та підтримання громадського порядку в судах
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru