Держава — не звичайний вид юридичної особи. Це особливий суб'єкт правовідносин (так вважали ще римські юристи). Ці особливості проявляються в тому, що:
• держава не має ні правоздатності, ні дієздатності (на відміну від фізичних та юридичних осіб);
• вона не має й спеціальної компетенції (на відміну від інших колективних суб'єктів);
• саме держава встановлює та формулює завдання, принципи та цілі власної діяльності, а також визначає права й обов'язки громадян та інших суб'єктів;
• лише вона має право самостійно визначати для себе коло обов'язків та предмет ведення;
• лише вона офіційно представляє суспільство як усередині країни, так і за її межами — у взаємовідносинах з іншими державами.
Держава має загальний і конкретний правовий статус, який реалізується за допомогою двох систем: системою внутрішньодержавного права та системою міжнародного права.
Загальний статус у системі внутрішньодержавного права визначається нормами (правами і обов'язками) конституції, а в системі міжнародного права — нормами (правами й обов'язками) міжнародної спільноти, які є однаковими для всіх її членів. При цьому кожна держава не тільки володіє правами й обов'язками, встановленими міжнародним правом, але й створює міжнародно-правові норми та принципи. Тому кожна держава має загальний міжнародно-правовий статус.
Конкретний правовий статус держави залежить від тих конкретних різноманітних правовідносин, учасником яких є держава як усередині країни, так і на міжнародній арені.
Держава як організація всього суспільства покликана висловлювати публічні, загальні інтереси і, отже, діяти на основі норм публічного права.
За межами та всередині країни держава є важливим учасником таких публічних відносин:
1) міжнародно-правових — укладає двосторонні та багатосторонні договори на основі норм публічного міжнародного права;
2) конституційно-правових — надання національного громадянства, нагородження громадянина державною нагородою чи присвоєння йому почесного звання;
3) кримінально-правових — здійснює боротьбу зі злочинністю ім'ям держави тощо.
Таким чином, держава через державну владу виступає як владний суб'єкт правовідносин.
Держава виступає і як суб'єкт правовідносин на основі норм приватного права:
• міжнародних — укладає договори на основі норм міжнародного приватного права;
• внутрішніх цивільно-правових — випускає державну позику; приймає передачу спадщини на користь держави.
У сфері приватноправових відносин держава є рівноправним учасником і не має ніяких пільг чи переваг.
Держава управляє певною часткою власності, яка не закріплена за окремими державними організаціями та установами, а належить суспільству в цілому. Ця частка державного майна та кошти державного бюджету становлять державну казну країни. Тому в приватноправових відносинах виступає не держава в цілому в єдності своїх функцій та органів, а держава як загальнодержавна казна у вигляді своїх фінансових організацій, що діють у певній галузі комерційної, господарської діяльності.
Визначеність та стабільність правового статусу держави, який регулюється нормами внутрішньодержавного права, позитивно впливає на її міжнародно-правовий статус, підвищує її авторитет та відкриває широкі можливості для співробітництва з іншими державами.
3.40. Зміст правових відносин (фактичний, юридичний)
Правовідносини — це поєднання фактичних суспільних відносин і юридичних норм, тому розрізняють їх фактичний та юридичний зміст.
Фактичний (матеріальний) зміст правовідносин — це реально здійснювані учасниками правовідносин дії, спрямовані на реалізацію їх суб'єктивних прав та юридичних обов'язків.
Юридичний зміст правовідносин — це зафіксовані в нормах права суб'єктивні права та юридичні обов'язки їх учасників.
Правове регулювання здійснюється переважно через механізм реалізації правомочностей і юридичних обов'язків, саме цим воно відрізняється від будь-якого іншого нормативного регулювання. Права та обов'язки суб'єктів у межах окремо взятих правовідносин, які кореспондуються одне одному, становлять їх юридичний зміст.
Суб'єктивне право завжди належить уповноваженій особі, яка має певний інтерес: матеріальний, духовний, політичний, сімейний тощо. Можлива поведінка з реалізації певного інтересу становить зміст суб'єктивного права і заснована на бажанні уповноваженої особи. Межі бажаної поведінки чітко окреслені нормами позитивного права.
Юридичний обов'язок, як і суб'єктивне право, окреслений певними правовими нормами, тобто являє собою міру належної, необхідної поведінки. Вимагати виконання обов'язків поза встановленою мірою є порушенням закону.
3.42. Поняття та зміст юридичного обов'язку
3.43. Поняття та види об'єктів правових відносин
3.44. Поняття та види юридичних фактів
3.45. Поняття, рівні та процес реалізації правових норм
3.46. Поняття та форми безпосередньої реалізації норм права
3.47. Поняття застосування норм права
3.48. Процес застосування норм права
3.49. Акт застосування норм права: поняття та його різновиди. Співвідношення з нормативно-правовим актом
3.50. Застосування норм права за аналогією