Теорія держави і права - Кириченко В.М. - 3. Поняття та загальна характеристика системи законодавства

Необхідно зазначити, що система права і система законодавства є різними, за своєю природою, категоріями. Якщо система права від­биває об'єктивні закономірності суспільного розвитку і від ступеня цієї об'єктивності залежить зміст системи законодавства та ефектив­ність його реалізації, то система законодавства, як результат діяльнос­ті уповноважених суб'єктів, має суб'єктивний характер і обумовлю­ється існуючими соціальноекономічними умовами.

Іншими словами, якщо система права — це внутрішня організація та будова права, то система законодавства — це зовнішня форма виразу та закріплення нормативного матеріалу, сукупність правових джерел. Система права і система законодавства співвідносяться між собою як зміст і форма права, тобто законодавство є основною формою виражен­ня права. Право домінує над законодавством і на відміну від останнього має значно більше проявів у суспільстві — правовідносинах, правосві­домості, правовій культурі, правових звичаях, традиціях тощо.

Право і законодавство хоча і взаємопов'язані, але вони не є то­тожними явищами. Між ними існують деякі відмінності, а саме:

1) первинним елементом побудови системи права виступає норма права, яка завжди має чітку структуру (гіпотеза, диспозиція, са­нкція), а первинним елементом будови системи законодавства є стаття нормативноправового акта, котра, зазвичай, не має чіткої структури;

2) система законодавства, за обсягом поданого у ньому матеріалу, ширше ніж система права, тому що включає те, що не може бути віднесеним до норм права — різні програмні положення, вказів­ки на мету і мотиви видання тих чи інших актів;

3) система права складається з галузей права, які мають свій пред­мет і метод правового регулювання, а система законодавства включає галузі законодавства, в яких відсутній метод правового регулювання;

4) норми галузі права відрізняються більш високим ступенем од­норідності суспільних відносин ніж норми галузі законодавства;

5) внутрішня структура системи права не збігається з внутрішньою структурою системи законодавства, тому що система права має тільки горизонтальну (галузеву) будову, а система законодавства може мати як горизонтальну (галузеву) так і вертикальну (ієрар­хічну) будову;

6) структурні елементи системи права (норми права) не мають зов­нішніх реквізитів: назв розділів, глав, статей та інших частин, а структурні елементи системи законодавства (нормативнопра­вові акти), як правило, мають назви розділів, глав, статей.

Система законодавства — це сукупність усіх упорядкованих певним чином нормативноправових актів держави, які розподі­лені залежно від предмета правового регулювання на галузі та ін­ститути законодавства.

Система законодавства, як і система права, має певну структуру, яка є теоретичною конструкцією, що відображає внутрішню організа­цію упорядкованих і узгоджених нормативноправових актів та поділу їх на галузі й інститути законодавства.

Структура системи законодавства України поділяється на: 1) горизонтальну (галузеву), яка передбачає поділ нормативноправових актів за галузевою ознакою, тобто за предметом правового регулювання.

В одних випадках галузі права збігаються з галузями законодав­ства, а в іншому випадку — ні. Наприклад, цивільному праву відпові­дає цивільне законодавство, кримінальному праву — кримінальне за­конодавство, в той же час є морське право, а відповідної галузі законодавства не існує, оскільки відсутній кодифікований норматив­ноправовий акт.

Крім того, на базі однієї галузі права може існувати декілька га­лузей законодавства. Наприклад, на базі конституційного права існує виборче, інформаційне законодавство тощо;

2) вертикальну (ієрархічну), яка передбачає розташування но­рмативноправових актів у залежності від її юридичної сили та місця суб'єкта законодавства в системі нормотворчих органів.

Найвищу юридичну силу має Конституція. На її основі прийма­ються закони та підзаконні нормативноправові акти, які видаються на виконання законів і не повинні суперечити їм.

У залежності від об'єкта правового регулювання може складати­ся і комплексна система законодавства.

4. Систематизація законодавства
Тема 11. ПРАВОВІДНОСИНИ
1. Поняття, ознаки, види та структура правовідносин
2. Суб'єкти правовідносин
3. Об'єкти правовідносин
4. Зміст правовідносин
5. Поняття та види юридичних фактів
Тема 12.ПРАВОМІРНА ПОВЕДІНКА ТА ЮРИДИЧНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ
1. Поняття, ознаки і види правової та правомірної поведінки
2. Поняття, ознаки, види та склад правопорушення
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru