1.2.3.1. Політична система суспільства: поняття та функції
Політика - це частина життєдіяльності людей, яка пов'язана з головними для життя і діяльності особи, держави та суспільства, інтересами, в основі яких лежать потреби народів, націй, соціальних груп, держави й інших соціальних суб'єктів. Відомо, що чистої політики, не пов'язаної з іншими сферами життєдіяльності людей, не буває. У широкому розумінні політика охоплює економічну, соціальну, культурну, ідеологічну, духовну та інші сфери життєдіяльності особи. З розвитком суспільства у межах суспільно-економічної формації відбувається розвиток політики, оформлення її в цілісну політичну систему. У сучасній науці політика як явище багатогранне, визначається по-різному:
- сфера облаштування суспільного життя з метою забезпечення порядку і безпеки громадян1;
- сфера життєдіяльності суспільства, взаємин різних соціальних груп та індивідів щодо утримання й реалізації влади задля здійснення своїх суспільно значущих інтересів і потреб, вироблення обов'язкових для всього суспільства рішень;
- організаційна, регулятивна і контрольна сфера суспільства, в межах якої здійснюється соціальна діяльність, спрямована головним чином на досягнення, утримання та реалізацію влади індивідами й соціальними групами з метою задоволення вчасних запитів і потреб.
Окрім наведеного, термін "політика", може мати й інші варіанти його розуміння:
- спосіб практичної діяльності партій, класів, держав і як система засобів, за допомогою яких виявляються та захищаються інтереси суб'єктів політики;
- особливий вид діяльності людей, пов'язаний з організацією всього процесу соціального життя;
- галузь взаємовідносин народів, національностей, партій, об'єднань громадян, держав та інших спільностей;
- свідома і цілеспрямована діяльність політичних суб'єктів, що стосуються відносин між державами і народами.
Інколи, термін "політика" вживають у широкому значенні, розуміючи при цьому не лише власне політику, а й економічну політику, соціальну політику, ідеологічну політику тощо.
На підставі вищезазначеного, можна стверджувати, що політична система суспільства у сучасній теорії держави та права визначається як об'єктивна єдність різних соціальних інститутів, взаємних зв'язків певного характеру.
Всі точки зору, що містяться в юридичній літературі стосовно розуміння терміну "політична система суспільства" можна звести до двох основних напрямів:
Політична система суспільства (вузьке розуміння) - це сукупність суб'єктів, що беруть участь у реалізації політичної влади, тобто в управлінні справами суспільства.
Політична система суспільства (широке розуміння) - це сукупність матеріальних і нематеріальних компонентів, пов'язаних з відносинами, що виникають з приводу здійснення політичної влади. Отже, широкий підхід до розуміння політичної системи охоплює всю систему функціонуючих в суспільстві інститутів, організацій, установ, громадян (осіб), а також механізми управління, за допомогою яких здійснюється політична влада.
Політична система суспільства характеризується такими ознаками:
- забезпечення формування та здійснення політичної влади;
- постійна взаємодія з іншими системами суспільства (соціальною, економічною, культурною тощо);
- є найбільш інституціоналізованою системою;
- прагнення до стабільності та динамізму1.
Основним показниками ефективності політичної системи є загальнолюдські цінності: суспільний прогрес, демократія, права та свободи людини, соціальна справедливість, людський вимір політики, всебічний розвиток особи. Зазначені цінності визначають ефективність функціонування політичної системи.
Моделі політичної системи, залежно від особливостей політичної культури і характеру взаємодії різних політичних інститутів, згідно з розробками Г. Алмонда, поділяються на чотири типи'.
- англо-американський - Канада, США, Великобританія, Австралія;
- континентально-європейський тип - Франція, Німеччина;
- доіндустріальний (частково індустріальний) - Руанда (Африка) і Беліз (Латинська Америка);
- тоталітарний тип - Китай, Корейська Народна Демократична Республіка, В'єтнам, Куба.
Поширеною є типологія французького політолога Ж. Блонделя, який вирізняє п'ять типів політичних систем:
- ліберальні демократії;
- радикально-авторитарні (комуністичні системи);
- традиційні (збереження наявних соціальних відносин);
- популістські (властиві країнам третього світу);
- авторитарно-консервативні3.
Усі названі типології є умовними. Насправді не існує класичного типу політичних систем, оскільки всі вони, насамперед, є результатом свідомих зусиль людей, що живуть у певний час і в певному місці. До того ж політична система суспільства - своєрідне утворення, особливості якого визначаються історичними, економічними, культурними та іншими умовами.
В юридичній літературі виділяють такі види функцій політичної системи:
- інтегративна - об'єднання всіх соціальних сил для вирішення політичних завдань;
- мотивувальна - створення мотивів політичної діяльності, використання заохочувальних засобів, що спонукають до участі у політичному житті суспільства;
- контрольна - нагляд за здійсненням політичних завдань, за поведінкою суб'єктів політичної системи, корегування їх дій, оцінка їх діяльності;
- репресивна - здійснення примусових заходів відносно окремих соціальних суб'єктів щодо додержання встановленого правом режиму державно-політичного життя, застосування засобів юридичної та політичної відповідальності;
- стабілізаційна - забезпечення розвитку суспільних відносин згідно основних ідей політичного режиму, що встановлені переважаючою частиною населення.
Політична система дозволяє розкрити цілісність, динамізм і структуру політичного життя, його якісні характеристики, що визначаються, насамперед, місцем і роллю самої політики у суспільстві.
1.2.3.3. Політична та державна влади в демократичній державі
1.2.3.4. Місце та роль держави в політичній системі суспільства
ТЕМА 2.1.1. Загальне вчення про право
2.1.1.1. Поняття та ознаки права
2.1.1.2. Принципи права як основа діяльності міліції
2.1.1.3. Спеціально-юридичні функції права та роль міліції у їх реалізації
2.1.1.4. Співвідношення права та закону
ТЕМА 2.1.2. Правоутворення та форми права
2.1.2.1. Поняття правоутворення та його складові