Положеннями Бюджетного кодексу України закріплено, що запозичення до місцевих бюджетів здійснюються на визначену мету й підлягають обов'язковому поверненню. Запозичення до відповідних бюджетів можуть бути здійснені лише до бюджету розвитку. Виняток з цього правила встановлений для того випадку, коли для покриття тимчасових касових розривів, що виникають під час виконання загального фонду місцевого бюджету. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи відповідних рад за рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим чи відповідної ради можуть отримувати короткотермінові позички у фінансово-кредитних установах на термін до трьох місяців, але в межах поточного бюджетного періоду. Порядок отримання таких позичок визначається Міністерством фінансів України.
Внутрішні запозичення мають право здійснювати виключно Верховна Рада Автономної Республіки Крим та міські ради мають, окрім випадку покриття тимчасових касових розривів, коли такими повноваженнями наділяються відповідні виконавчі органи, як було зазначено вище. Зовнішні запозичення можуть здійснювати лише міські ради міст з чисельністю населення понад 800 тисяч мешканців за офіційними даними державної статистики на час ухвалення рішення про здійснення запозичень.
Держава не несе відповідальності по зобов'язаннях за запозиченнями до місцевих бюджетів. Видатки на обслуговування боргу здійснюються за рахунок коштів загального фонду бюджету. Видатки на обслуговування боргу місцевих бюджетів не можуть щорічно перевищувати 10 відсотків видатків від загального фонду відповідного місцевого бюджету протягом будь-якого бюджетного періоду, коли планується обслуговування боргу.
Якщо у процесі погашення основної суми боргу та платежів по його обслуговуванню, обумовленої договором між кредитором та позичальником, має місце порушення графіка погашення з вини позичальника, відповідна рада не має права здійснювати нові запозичення протягом 5 наступних років.
Порядок здійснення запозичень до місцевих бюджетів встановлюється Кабінетом Міністрів України відповідно до умов, визначених Бюджетним кодексом. Згідно з Постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку здійснення запозичень до місцевих бюджетів" від 24 лютого 2003 року № 207 формами місцевих запозичень є:
1) випуск облігацій місцевих позик;
2) укладення угод про отримання позик, кредитів, кредитних ліній у фінансових установах.
Рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим чи міської ради про здійснення запозичення повинно містити відомості про:
- істотні умови запозичення;
- форму здійснення запозичення;
- мету запозичення.
Зміни до рішення про здійснення запозичення вносяться за письмовою згодою кредитора або кредиторів.
Про наміри здійснити запозичення або реструктуризацію боргових зобов'язань за ним чи проведення іншої операції Верховна Рада Автономної Республіки Крим чи міська рада надсилає Міністерству фінансів письмове повідомлення із відповідними документами.
Міністерство фінансів протягом 20 робочих днів після отримання інформації та документів розглядає їх і проводить перевірку відповідності обсягу видатків на обслуговування місцевого боргу межам, установленим законом. За результатами розгляду та перевірок робиться висновок про відповідність або невідповідність проекту рішення про здійснення запозичення чи проведення іншої операції вимогам, установленим бюджетним законодавством, який доводиться до відома відповідного органу.
Надання Міністерством фінансів висновку щодо відповідності проекту рішення про здійснення запозичення чи проведення іншої операції вимогам, установленим бюджетним законодавством, не є гарантією держави або Міністерства фінансів виконання зобов'язань чи підтвердженням платоспроможності позичальника.
Копія рішення про здійснення запозичення чи проведення Іншої операції надсилається Міністерству фінансів у 10-денний термін після його прийняття.
У разі невідповідності рішення міської ради про здійснення запозичення чи проведення іншої операції вимогам, установленим бюджетним законодавством. Міністерство фінансів звертається у встановленому порядку до суду для визнання такого рішення незаконним.
Реструктуризація боргових зобов'язань за запозиченням у формі випуску облігацій місцевих позик не повинна призводити до збільшення місцевого боргу.
Інформацію про здійснення запозичення Верховна Рада Автономної Республіки Крим та міські ради подають Міністерству фінансів щокварталу до 15 числа місяця, що настає за звітним кварталом. Відомості, які містяться в отриманій інформації, вносяться до загального реєстру запозичень до місцевих бюджетів.
Відповідно до Бюджетного кодексу у випадку, якщо у процесі погашення основної суми боргу та платежів по його обслуговуванню, обумовленої договором між кредитором та позичальником, має місце порушення графіка погашення з вини позичальника, відповідна рада не має права здійснювати нові запозичення протягом п'яти наступних років.
1. Поняття страхування і його функції
2. Галузі, об'єкти й форми страхування
3. Державний нагляд за страховою діяльністю та відносини у сфері страхування, що регулюються фінансовим правом
4. Фінансово-правове регулювання відносин у сфері загальнообов'язкового державного соціального страхування
Тема 12. Правове регулювання державних і місцевих видатків
1. Поняття державних і місцевих видатків, їх ознаки й класифікація
2. Фінансування державних і місцевих видатків, його принципи
3. Зміст кошторисно-бюджетного фінансування. Кошторис
4. Розпорядники й одержувачі бюджетних коштів