Річ, яка не має власника або власник якої невідомий, вважається безхазяйною, і набуття права власності на таку річ залежить від того, є вона рухомою чи нерухомою. Безхазяйні рухомі речі можуть набуватися у власність за набувальною давністю, а безхазяйні нерухомі речі можуть передаватися за рішенням суду у комунальну власність.
Умови набуття права власності на безхазяйну нерухому річ визначені у ст. 335 ЦК. Зокрема, безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік публікується оголошення у друкованих засобах масової інформації. Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона, за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність у порядку, встановленому статтями 269-273 ЦПК.
Заява про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність територіальної громади подається до суду за місцезнаходженням цієї речі. За змістом заява має відповідати загальним вимогам ст. 119 ЦПК і особливостям, встановленим ст. 270 ЦПК. У заяві зазначаються: яку нерухому річ заявник просить передати у власність територіальної громади; основні характеристики нерухомої речі; посилання на документи про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно; друковані засоби масової інформації, в яких опубліковано оголошення про взяття відповідної нерухомої речі на облік.
Суд ухвалою відмовляє у прийнятті заяви про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність територіальної громади, якщо встановить, що вона не взята на облік органом, який здійснює державну реєстрацію права на нерухоме майно, або якщо заяву подано до закінчення одного року з дня прийняття її на облік.
Згідно із Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 1 липня 2004 р. органом державної реєстрації прав, до повноважень якого відноситься забезпечення обліку безхазяйного нерухомого майна, є відповідні територіальні органи Міністерства юстиції України.
Справа про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність територіальної громади розглядається судом за участі заявника з обов'язковим повідомленням усіх заінтересованих осіб. Якщо за наслідками розгляду справи буде встановлено, що нерухома річ є безхазяйною та взята на облік органом, який здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, а також, що сплив один рік з дня взяття на облік нерухомої речі, суд ухвалює рішення про передачу безхазяйної нерухомої речі у власність відповідної територіальної громади (ст. 273 ЦПК).
9. Справи про визнання спадщини відумерлою
Умови визнання спадщини відумерлою встановлюються ЦК. У разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття орган місцевого самоврядування за місцем відкриття спадщини зобов'язаний подати до суду заяву про визнання спадщини відумерлою (ч. 1 ст. 1277 ЦК).
Відповідна заява може бути подана до суду лише після спливу одного року з моменту відкриття спадщини, яким є день смерті особи або день, з якого вона оголошується померлою (ч. З ст. 46 ЦК).
Крім реквізитів, передбачених ст. 119 ЦПК, у заяві про визнання спадщини відумерлою наводяться відомості про час і місце відкриття спадщини, про майно, що становить спадщину, а також докази, які свідчать про належність цього майна спадкодавцю, про відсутність спадкоємців за заповітом і за законом, або про усунення їх від права на спадкування, або про неприйняття ними спадщини, або про відмову від її прийняття (ст. 275 ЦПК).
Якщо заява подана до закінчення річного строку з часу відкриття спадщини, суд постановляє ухвалу про відмову в прийняті такої заяви до свого провадження. У разі відповідності змісту заяви вимогам закону суд відкриває провадження у справі про визнання спадщини відумерлою. Справа розглядається судом за обов'язкової участі заявника та з обов'язковим повідомленням усіх заінтересованих осіб.
За результатами розгляду суд, встановивши, що спадкоємці за заповітом і за законом відсутні, або спадкоємці усунені від права на спадкування, або не прийняли спадщину чи відмовилися від її прийняття, ухвалює рішення про визнання спадщини відумерлою та про передачу її у власність територіальній громаді за місцем відкриття спадщини (ч. З ст. 1277 ЦК, ч. 1 ст. 278 ЦПК).
10. Розгляд заяви про надання особі психіатричної допомоги у примусовому порядку
11. Розгляд справ про примусову госпіталізацію до протитуберкульозного закладу
12. Розгляд справ про розкриття банком інформації, яка містить банківську таємницю, щодо юридичних та фізичних осіб
13. Розгляд судом справ про надання права на шлюб, про розірвання шлюбу, про встановлення режиму окремого проживання
Розділ 17. Апеляційне провадження
1. Поняття та суть стадії апеляційного провадження
2. Право апеляційного оскарження та процесуальний порядок його реалізації
3. Підготовка та розгляд справи судом апеляційної інстанції
4. Повноваження апеляційного суду