Гіпотеза формується як припущення (висновок), в якому описуються чи інтерпретуються, тлумачаться форми існування явища та причини його виникнення, які не є повністю доведеними, тобто існуючі наукові ідеї, теорії, концепції, принципи, методи, закони або закономірності не надають можливості достатньо повно та точно пояснити властивості явища. Вона є логічною конструкцією проміжною між існуючим та створюваним теоретичним знанням, яка будується з урахуванням наступних положень:
¨ інтуїтивність процесу висунення гіпотези поєднується з раціональними знаннями щодо фактів про об'єкт дослідження, вміннями їх аналізувати, узагальнювати та осмислювати;
¨ гіпотеза повинна відповідати меті та описувати чи інтерпретувати конкретний предмет дослідження, допускати теоретичну чи емпіричну перевірку, визначати фактори, що обумовлюють виникнення та зміну предмету дослідження;
¨ побудова гіпотези є своєрідним умовиводом, в якому хід думки йде від наслідків (того чи іншого факту, явища) або від схожості наслідків (чи ознак) до схожості основ;
¨ дослідження за своєю сутністю є процесом перевірки гіпотези, її обгрунтованння, підтвердження фактами, аргументами, дослідами.
5. Розробка програми і методики дослідження, його проведення.
У програмі дослідження вказуються послідовність і зміст його етапів.
Методика містить опис характеристик об'єкта і предмета, причин вибору та особливостей методів, прийомів, правил, засобів, умов їх застосування та проведення дослідження, фіксування та обробки його результатів.
Проведення дослідження - це безпосередня діяльність, яка спрямована на вивчення предмету дослідження. Зокрема, проведення порівняльно-правового дослідження передбачає:
1. Усвідомлення дослідником поставленого завдання.
2. Збір необхідного нормативно-правового матеріалу, літератури, статистичних даних, у тому числі міжнародно-правових
документів, матеріалів зарубіжного досвіду регулювання визначених питань.
3. Обробку і аналіз зібраного матеріалу:
а) перевірку достовірності і повноти зібраних матеріалів:
¨ перевірку точності текстів нормативно-правових документів (їх відповідності контрольним примірникам або офіційним виданням);
¨ перевірку точності І повноти відображення внесених до них змін і доповнень;
¨ перевірку наявності нормативно-правових актів, посилання на які є в текстах призначених до вивчення нормативно-правових актів;
б) розподіл зібраного матеріалу по основним питанням та розділам теми.
4. Проведення власне порівняльно-правового дослідження:
а) порівняння нормативно-правових рішень з подібних (однакових, схожих) питань, з'ясування їх загальних і відмінних ріс за
кількісними характеристиками. Складання таблиць (при необхідності), які відбивають ці кількісні характеристики;
б) якісну оцінку нормативно-правових рішень, що порівнюються, з точки зору їх відповідності існуючим потребам практики,
забезпеченості фінансово-матеріальними засобами і співставлення цих рішень з наявними найбільш вдалими рішеннями
однотипних питань;
в) оцінку нормативно-правових рішень, що порівнюються, з точки зору їх конституційності, законності, відповідності нормам
міжнародного права;
5. Підготовку та оформлення результатів дослідження:
а) підготовку та оформлення підсумкових документів, які містять результати дослідження;
б) розробку (при необхідності) рекомендацій зацікавленим органам з метою удосконалення правових норм, які регулюють
дану сферу суспільних відносин;
в) обговорення (при необхідності) підготовлених підсумкових документів і рекомендацій у зацікавлених органах і установах.
г) визначення переліку зацікавлених органів і установ, які необхідно ознайомити з результатами досліджень і направлення
до них відповідних матеріалів.
7. Підготовка до написання та написання роботи.
8. Основні вимоги до структури та тексту письмової роботи.
9. Правила та вимоги оформлення письмової роботи.
10. Рецензування, підготовка та проведення захисту письмової роботи.
Розділ VI Юридична практична діяльність
1. Загальна характеристика юридичної практичної діяльності
2. Юридична практична діяльність і право
1. Основні підходи до праворозуміння.
2. Позитивістський (нормативний) підхід