Формування передумов рольової гри становить актуальну педагогічну задачу у період від 1,5 до 3 р. Методика формування передумов рольової гри полягає у тому, що дорослий подає сюжет у словесній формі. Наприклад: "Сидять за столом лялька та ведмедик, гарненькі, чистенькі. На столі стоять тарілки, розкладені ложки. Дівчинка взяла ложку і почала годувати - спочатку ляльку, а потім ведмедика. Всіх погодувала, молодець!". При цьому дорослий супроводжує свої слова ігровими діями та підкреслює інтонацією, жестами, мімікою емоційно-позитивне ставлення до іграшок та дій з ними.
Якщо дитина не може включитись у пропоновану дорослим сюжетно-рольову гру, то проводиться додаткова робота з формування ігрових дій на основі предметних дій у такій послідовності:
1) Показати ігрові дії з різними предметами (ложкою - нагодувати ляльку, гребінцем зачесати її);
2) Організувати ігрові дії із замінниками використаних предметів (ложка - олівець; гребінець - лінійка);
3) Варіювання замінників однакових предметів: ложка - олівець, стрічка картону, паличка;
4) Формування системи дій певної ролі: мати - годує, читає, прибирає, одягає, зачісує; лікар - вислуховує, виписує ліки, робить укол;
5) Щоб дитина приймала роль, дорослий разом з нею програє відповідну систему дій і наголошує: "Ти грався у лікаря", "Ти була мамою".
Коротка схема роботи із залучення дитини до сюжетно-рольової гри становить перехід дитини від предметної дії до виконання нею ролі, відповідних їй дій і включає наступні кроки: їсти ложкою - годувати ложкою - годувати ложкою ляльку - годувати ложкою ляльку, як мама.
ВИСНОВКИ про формування передумов сюжетно-рольової гри у дітей раннього віку:
- метою формування передумов сюжетно-рольової гри є перехід дитини від предметної дії до виконання нею ігрової ролі;
- формування здійснюється за етапами: їсти ложкою - годувати ложкою - годувати ложкою ляльку - годувати ложкою ляльку, як мама.
3. Прийоми активізації сюжетно-рольової гри
У розвитку сюжетно-рольової гри не всі діти однаково успішно переходять від нижчого рівня до вищого. Потрібно виявляти дітей, у яких спостерігається відставання у розвитку сюжетно-рольової гри і проводити з ними розвивальну роботу. При цьому психолог (вихователь) орієнтується на ознаки недорозвиненості гри у дошкільника:
1. Примітивні й одноманітні дії з предметами;
2. Нестійкий інтерес до зовнішнього вигляду іграшки, не пов'язаний з можливостями гратись нею;
3. Високий вміст неадекватних дій з предметами. Наприклад, ложкою дитина не користується в її функціональному призначенні, а стукає нею об стіл, підлогу, іншу ложку, крутить у руках, кидає тощо;
4. Відсутність замінників та дій із уявними предметами;
5. Поодинокі сюжетні дії, сюжет відсутній.
При наявності відставання у розвитку гри дошкільника використовують наступні прийоми активізації гри.
1.Дорослий демонструє весь ланцюжок ігрових дій із сюжетною іграшкою, а потім просить дитину повторити .
2."Знайомить" дитину з лялькою-донькою, називає дитину мамою чи папою, дає ляльці ім'я, викликає емоційне позитивно-забарвлене ставлення до іграшки, використовуючи зменшувально-пестливі слова, посмішки, виявлення турботи про ляльку, емоційний відгук на її "дії", розмову з лялькою.
3. Проводиться індивідуальна робота з дитиною над сюжетом, який ускладнюється від сеансу до сеансу.
Наприклад, організація гри на основі сюжету "Догляд за дитиною":
у 1-шу зустріч включає купання ляльки;
у 2-гу додається приготування для неї їжі;
у 3-тю зустріч - годування;
у 4-ту зустріч - підготовка ляльки до сну.
ВИСНОВКИ про прийоми активізації гри дошкільника:
- ознаки рівнів розвитку сюжетно-рольової гри слугують критерієм для визначення відповідності розвитку дошкільника віковій нормі психічного розвитку;
- при наявності відставання у розвитку гри дошкільника використовують прийоми активізації гри;
- прийоми активізації гри спрямовані на урізноманітнення ігрових дій дитини, збагачення сюжету і використовуються дорослим на фоні доброзичливої уваги до дитини.
4.Організація сюжетно-рольової гри. Іграшки
Тема 10. Психологічні особливості побутової діяльності в дошкільному віці
1. Особливості побутової діяльності у дитини немовлячого віку
2. Характеристика побутової діяльності дитини раннього віку
3. Побутова діяльність у дошкільному віці
Тема 11. Психологічні особливості дитячої праці
1. Елементи трудової діяльності в ранньому дитинстві
2. Значення трудової діяльності дошкільника та розвиток її структури
2.1. Трудова діяльність дошкільника як передумова професійного самовизначення