Цінну інформацію при з'ясуванні природи інтелектуальної обдарованості дали дослідження талановитих людей.
X. Грабер, який вивчав біографію Ч. Дарвіна, дійшов висновків:
1) якщо в дитячому і шкільному віці ще можна визначити наявність і дію деяких універсальних когнітивних механізмів, то в умовах надординарного інтелекту їх заміщують індивідуалізовані унікальні когнітивні механізми. Тому застосування кореляційного підходу при вивченні вищих рівнів інтелектуальної зрілості неможливе;
2) сформованість формальних операцій - недостатній чинник для пояснення творчих інтелектуальних досягнень, оскільки в їх основі - інші психологічні процеси: інтеграція різного "психічного змісту" у формі знань, вірувань, емоційних вражень, особливих станів свідомості тощо.
Біографічні дані Дарвіна свідчили, що характер і напрям змін його уявлень про розвиток неживого і живого світу були підпорядковані внутрішній логіці, тому поява критичної ідеї еволюції була закономірною. Як чинники, що ініціюють і спрямовують процес трансформації дарвінівських уявлень, Грабер виокремив можливість обміну думками в умовах спілкування із іншими значущими особами (зоологами, ентомологами, ботаніками, геологами), а також незвичайні переживання під впливом вражень під час подорожі.
Талант (у сфері Інтелектуальної діяльності) - вищий рівень інтелектуального розвитку особистості, який забезпечує можливість створення ідей, теорій, наукових, літературних і філософських творів, що мають суспільну значущість.
Особливий стан досвіду Дарвіна, названий "сіткою ініціатив", полягав у наявності множини інтенціональ-них переживань, що розгорталися як почуття напряму в русі власних роздумів на всіх етапах інтелектуального пошуку.
На думку Грабера, індивідуальний інтелектуальний прогрес не вимагає нових операцій, оскільки умовою інтелектуального зростання є консолідація нового змісту думок. Цей зміст стає інтелектуальним знаряддям, що дає змогу вийти на якісно новий рівень розуміння дійсності. Згодом він дійшов висновку, що інтелектуальна обдарованість (реальні творчі досягнення) - те, що конструюється "усередині" суб'єкта внаслідок напружених особистих зусиль. Суть навіть не так в змінах когнітивної сфери, як в утворенні нових форм соціальних зв'язків з іншими людьми і нових форм усвідомлення себе. Особистість повністю занурюється в процес освоєння і осмислення завдання, починає мислити в режимі повного підпорядкування об'єктивним структурним вимогам проблемної ситуації і мобілізує всі особистісні ресурси, що забезпечує формування екстраординарних інтелектуальних рішень.
Наявність в основі інтелектуальної обдарованості складніших психологічних механізмів, ніж здібність до конвергентного або дивергентного мислення, підтверджують результати досліджень становлення обдарованої особистості. Так, А. де Гроот дійшов висновку, що будь-який творчий продукт - це результат не інтуїтивного осяяння, вродженої геніальності тощо, а специфічного саморозвитку особистості, пов'язаного з тривалим накопиченням і диференціацією корисного для даної галузі діяльності досвіду.
Аналогічно Дж. Волтерс і X. Гарднер описали явище кристалізації досвіду, що виникає в умовах вибіркової взаємодії потенційно обдарованого суб'єкта з певною предметною галуззю (конкретною ситуацією, змістом прочитаної книги, спілкуванням з іншою людиною тощо). Імовірно, в цьому контакті вирішальну роль відіграє певна ключова деталь предметного матеріалу, яка і започатковує процес кристалізації досвіду, що є поштовхом до народження творчих продуктів. Ефект кристалізації виникає до або поза традиційною освітою. Кристалізація досвіду, за спостереженням Волтерса і Гарднера, відбувається у таких формах:
- первинна кристалізація на ранніх стадіях, що сигналізує про певну спорідненість між суб'єктом і деякою предметною сферою в межах певного соціокультурного оточення;
- спеціалізована кристалізація, яка виявляється на пізніших стадіях у формі знайдення суб'єктом справи свого життя у відомій і цікавій предметній галузі.
Ефект кристалізації досвіду як психологічної основи екстраординарних інтелектуальних досягнень стосується педагогічної практики, спілкування з дітьми.
Досліджуючи життєві шляхи Нобелівських лауреатів СІЛА, X. Цукерман встановила, що в коледжах і університетах, де вони вчилися, працювали видатні вчені, вчителями і наставниками їх також були Нобелівські лауреати. Вже на початку своїх кар'єр вони (69%) мали вчителів, що, як потім з'ясувалося, йшли до Нобелівської премії. Взаємодія з такими вчителями, засвоєння стандартів роботи і мислення було важливішим від здобування знань. Цукерман стверджувала, що освоєнню стандартів роботи високої наукової якості сприяють власна робота вчителя як модель для наслідування і його критичні думки про роботу учня.
На розвиток інтелектуально обдарованих (талановитих) впливають такі макросоціальні чинники:
1) традиційна освіта (підвищує потенціал обдарованості до певної межі, після якої з'являється негативний ефект унаслідок зосередження на загальноприйнятих методах вирішення проблем);
2) наявність рольової моделі обдарованої людини (потенційно обдарована дитина повинна мати дуже ранній доступ до реальних носіїв обдарованості);
3) війна (практично знищує якості, що є основою обдарованості);
4) політична нестабільність (зупиняє розвиток юних талантів, оскільки бути обдарованим - означає бути переконаним, що світ передбачуваний і піддається контролю).
Зовнішні впливи на початкових етапах розвитку обдарованої особистості значно важливіші, ніж дії, що відбуваються у подальшому житті: обдаровані люди формуються або "ламаються" в дитинстві, підлітковому віці і ранній юності.
У процесі становлення інтелектуально обдарована особистість набуває специфічного ментального (розумового) досвіду, унікальність складу і будови якого, ймовірно, і є психологічною основою їх екстраординарних інтелектуальних можливостей. Ці відмінності стосуються своєрідності індивідуального типу репрезентації дійсності і появи новоутворень у сфері інтенціонального досвіду.
Геніальність як прояв обдарованості
Розумова відсталість і деменція
Тестування здібностей особистості
3.3. Диференціально-психологічні характеристики інтелекту
Сутність інтелекту як психічної реальності
Характеристика тестолотічних підходів до інтелекту
Теорії, що грунтуються на розумінні інтелекту як цілісного утворення
Багатофакторні теорії інтелекту
Експериментально-психологічні теорії інтелекту