Термін змінна є одним із найбільш поширених понять в практиці наукових досліджень. Зазвичай він належить до умов, які маніпулюються в експерименті, і використовується у поєднанні з поняттям експериментальний вплив, тобто експериментальні впливи відповідають різним рівням однієї і тієї ж змінної. Існують інші контексти, в яких також використовуються поняття змінної.
У попередньому розділі, коли обговорювалися різні джерела додаткової варіативності, тобто появи небажаних, неочікуваних помилок, пов'язаних з особливостями формування вибірок досліджуваних, цей термін теж вживався в дещо іншому контексті. Наприклад,. помилки, скажімо, типу 5, тобто, пов'язані з випадковою появою у вибірці досліджуваних з різними особистісними чи організменими характеристиками, можуть теж вплинути на результати експерименту. Це означає, що непропорційно велика чи мала кількість досліджуваних, для яких притаманними є певні диспозиційні характеристики, скажімо, рівень інтелекту або тривожності, можуть потрапити в певну вибірку, і ці характеристики теж можна розглядати як змінні, що характеризують додаткові фактори в експерименті.
У попередньому розділі ми згадували, що від досліджуваних в процесі експерименту збирають показники особливостей їх поведінки чи функціонування, переживань, ставлення до чогось тощо в різних умовах (експериментальних та контрольних), і ці показники складають ще один клас змінних — залежні змінні.
Показники, які фіксуються експериментатором як результат впливу маніпульованих умов експерименту, також можуть варіювати відповідно до змін характеру експериментального впливу, кількості експериментальних спроб, часу проведення експерименту і т. ін.
Визначення змінної. Термін змінна належить до якоїсь характеристики оточуючого світу, яку можна конкретизувати принаймні в двох або більшій кількості шкальних оцінок. Скажімо, такі визначення характеристик оточуючого світу, як кольори об'єктів — червоний, чорний, зелений, синій, можуть розглядатися як змінні кольору. Фізичні маніпулювання електромагнітної довжини хвилі є самі по собі фізичною змінною, яка призводить до змін у вербальних звітах щодо відчуття кольору.
Отже, дві зазначені вище змінні, наведені у цьому прикладі, є конкретними характеристиками оточуючого світу: електромагнітний
спектр і відчуття людиною різного кольору. Кожна з характеристик уточнюється в термінах двох або більше шкальних оцінок. Фактично було б важливо визначити ці дві змінні як виміри або як континуум, оскільки існує велика кількість упорядкованих градацій від однієї шкальної оцінки до іншої в кожному випадку.
Наведена ілюстрація поняття змінної описує кореляцію між систематичними змінами однієї змінної, тобто різними величинами електромагнітного спектру, і відповідними змінами в іншій, тобто у суб'єктивному відчутті змін кольору. Статистична демонстрація цього взаємозв'язку за допомогою коефіцієнта кореляції складає психофізичну функцію, за показниками якої співвідносяться варіювання характеристик фізичної змінної зі змінними психологічного відчуття.
Основним елементом у визначенні поняття змінної є те, що воно репрезентує сукупність різних шкальних оцінок. Наприклад, можна уточнити поняття інтелекту як операційно визначеної змінної в термінах різних величин коефіцієнта інтелекту 1(3, отриманого досліджуваними при виконанні тесту. Ці величини вказують на індивідуальні розбіжності відносно представленості однієї і тієї ж змінної. Та сама логіка може бути застосована до будь-якого важливого поняття в психології, яке розглядається як змінна. Шляхом упорядкування умов вимірювання в такий спосіб, щоб можна було отримати різні величини змінної або від одних і тих же суб'єктів при різних умовах, або від різних суб'єктів при одній і тій же умові, такі інтегровані психічні явища, як агресія, залежність, потреба у досягненні успіху, тривога, альтруїзм також можуть відповідати базовим вимогам, які дозволяють визначити їх як змінні.
Важко визначити термін змінна без одночасного використання таких термінів, як величина (інтенсивність), напрям і різниця. Вони пов'язані з концепцією шкали, тому перед тим як продовжити нашу дискусію відносно змінних та засобів їх вимірювання, пригадаємо поняття шкали і різних типів шкал, які застосовуються в психологічному дослідженні, і розглянемо співвідношення шкал зі змінними.
Дефініція шкали. Кожна змінна частково конкретизується типом шкали, на якій розташовуються її різні величини. Наприклад, змінні інтелект і, скажімо, рівень гучності звуку вимірюються за допомогою різних шкал, які певним чином доповнюють розкриття змісту кожного поняття. Самі шкали приписують різним об'єктам або рисам чи характеристикам оточуючого світу різні операційні визначення. Таке приписування, як правило, числових визначень, може здійснюватися досить примітивно, наприклад, просто шляхом пояснення, що один об'єкт або властивість відрізняється від іншого. Ця процедура може включати і більш складні визначення, в процесі яких приписування числових величин дає можливість визначити порядок слідування окремих величин, напрям їх зміни і дистанцію між характеристиками подій чи суб'єктів, які нас оточують. Розглянемо ці твердження детальніше з ілюстрацією конкретними прикладами.
Незалежна змінна
Залежна змінна
Множинні вимірювання залежної змінної
Типи відношень між залежною та незалежною змінними
Побічні змінні
РОЗДІЛ 4. ПОБІЧНА (НЕЗАПЛАНОВАНА) ВАРІАТИВНІСТЬ І СТРАТЕГІЇ ЇЇ КОНТРОЛЮ
4.1. Важливість контролю побічної варіативності
4.2. Джерела побічних змінних у психологічному експерименті
4.2.1. Ситуаційні побічні змінні