Як дізнатися, що маніпульована (незалежна) змінна дійсно призвела до ефекту, який спостерігається в експерименті? Виявленню причинно-наслідкового зв'язку між незалежною і залежною змінними інколи можуть заважати побічні (не передбачені умовами експерименту) фактори, зміни яких додаються до змін, зумовлених так званою "первинною варіативністю" (незалежною змінною, якою дослідник може безпосередньо маніпулювати). У теорії експерименту існує спеціальний термін для позначення можливого впливу побічних факторів (не запланованих експериментатором і тому небажаних) на очікувані результати експериментального впливу (тобто впливу незалежної змінної на залежну) — забруднення результатів експерименту. В англомовних підручниках вживається термін "contamination" [68, с. 116]. У цьому розділі ми детально обговоримо як природу побічних змінних, що можуть забруднювати експериментальні дані, так і стратегії їх контролю. Поняття "контроль", по-перше, належить до процедур, за допомогою яких можна забезпечити, щоб саме незалежна змінна, г не якісь інші умови призводили до ефекту, що реєструється за показниками залежної змінної. По-друге, контроль включає методи і процедури, які дозволяють досліднику зробити точний висновок відносно того, призвела незалежна змінна до бажаного ефекту чи ні.
4.1. Важливість контролю побічної варіативності
Ускладнення, які можуть виникнути, якщо результати експерименту виявляться забрудненими, стосуються багатьох аспектів наукової діяльності. Якщо висновки критичного експерименту зроблені на підставі емпіричних даних, що містять не виявлену дослідником побічну варіативність, їх наступний емпіричний, логічний і теоретичний аналіз може виявитись дезоріснтуїочим. Проблема ускладнюється тим, що зазвичай побічні змінні важко розпізнати. Проблему пошуку побічних змінних можна певною мірою полегшити, якщо дослідник заздалегідь знатиме, де саме найбільш вірогідно вони можуть виникнути і як їх розпізнати.
Різними авторами запропоновані спеціальні схеми класифікації джерел побічної варіативності. Ми розглянемо деякі з них, щоб конкретизувати джерела побічних змінних, що найчастіше зустрічаються в психологічних експериментах. Це дозволить з'ясувати процедури, які допоможуть уникнути побічної варіативності чи зменшити її. Пам'ятатимемо, що коли експериментатор намагається запобігти побічним змінним, він робить спробу досягти того, що Кемпбелл і Стенлі (1963 [77]) назвали внутрішньою валідністю експерименту. Внутрішня валідність досягається, якщо експериментальний ефект спричинений експериментальним впливом, а не деякими зовнішніми (додатковими) факторами.
Проте слід також пам'ятати, що більшість побічних змінних, які можуть вплинути на результати психологічного експерименту, на жаль, не належать до того типу змінних, які можна повністю усунути (таких, як, скажімо, небажаний вплив зорових чи слухових стимулів, які можна усунути, якщо проводити експеримент у звукоізольованій камері). З іншого боку, хоча неможливо запобігти впливу більшості побічних факторів, цілком можливо уникнути диференційованого впливу при різних рівнях незалежної змінної. Саме це і є конструктивним рішенням проблеми подолання побічних ефектів у психологічних експериментах: в ідеалі дослідник повинен прагнути підтримувати обсяг і тип кожного побічного фактора ідентичними в усіх експериментальних умовах, тобто усі досліджувані, що беруть участь в експерименті, мають відчути на собі ідентичні рівні вірогідного впливу побічних факторів. Ті ж із побічних змінних, які не діють безперервно, повинні відповідати критерію ідеальної постійності [78, с. 96]. Проте розглянемо спочатку, з якими саме типами побічних факторів психолог найчастіше стикається при проведенні експериментальних досліджень.
4.2.1. Ситуаційні побічні змінні
4.2.2. Побічні змінні, пов'язані з суб'єктами, що беруть участь в експерименті у ролі досліджуваних
4.2.3. Побічні змінні, пов'язані з просторово-часовою послідовністю експериментальних подій
4.3. Стратегії контролю побічних змінних
4.3.1. Методи контролю при застосуванні міжгрупових експериментальних планів
4.3.2. Методи контролю побічних змінних, не пов'язані з плануванням експерименту
РОЗДІЛ 5. ПЛАНУВАННЯ ЕКСПЕРИМЕНТУ
5.1. Критерії класифікації експериментальних планів
Інтрагрупові та міжгрупові експериментальні плани