Рис. 3.1. Різні типи зв'язків між ефективністю діяльності і тривогою
У деяких випадках в експерименті можна зафіксувати не тільки сам факт наявності зв'язку між залежною та незалежною змінними, але й визначити їх математичний тип. Типи математичних зв'язків між залежною та незалежною змінними дослідники пропонують описувати за допомогою наступних термінів: додатний лінійний зв'язок, від'ємний лінійний зв'язок, криволінійний зв'язок, відсутність зв'язку.
Ці типи зв'язків проілюстровані нижче графічно на рис. 3.1 (а), (б), (в), (г) на прикладі вивчення впливу тривоги (незалежна змінна) на ефективність діяльності (залежна змінна).
На рис. 3.2 представлений характер зв'язку між швидкістю сенсомоторної реакції та інтенсивністю алкогольного сп'яніння (гіпотетичний експеримент).
Рис. 3.2. Характер зв'язку між швидкістю сенсомоторної реакції і алкогольним сп'янінням. Від'ємний лінійний зв'язок
Побічні змінні
Результати змін, що фіксуються дослідником у залежній змінній, вимагають інтерпретації, основою якої є взаємозв'язок між незалежною і залежною змінними. Ідеально, коли варіювання показників залежної змінної дають можливість чітко і переконливо простежити ефект впливу незалежної змінної. Але, на жаль, існує багато випадків, коли встановити такий взаємозв'язок дуже важко і він не є однозначним. У такому разі можна підозрювати, що інші фактори, ніж ті, якими намагався маніпулювати експериментатор, вплинули на результат експерименту.
Ці фактори теж можна кваліфікувати як змінні, бо вони можуть приймати більш ніж одну шкальну оцінку. їх називають побічними (або додатковими) змінними.
Ми вже згадували одне джерело появи додаткових змінних, а саме помилки з вибором досліджуваних. Згадувалися три типи таких можливих помилок, що викликають організмені фактори; ставлення досліджуваних до експериментальної інструкції і фактори суто ситуативні, які теж впливають на результати експерименту в різних групах.
Побічні змінні певним чином конкурують з незалежною змінною. Ми не завжди можемо знати, чи вплинула на результат саме та змінна, якою ми маніпулювали, чи до цього впливу додалися інші неочікувані змінні, що й призвело до того ефекту, який ми фіксуємо як залежну змінну.
Отже, можливі побічні фактори у психологічному дослідженні необхідно усувати або зводити до мінімуму. Проте щоб знати, як це робити, необхідно чітко усвідомити, які саме з них можуть виступати в ролі побічних. Наприклад, це може бути фактор часу, коли проводиться дослідження (вранці чи ввечері). На ефективність діяльності впливають також пора року, погодні умови.
Іншим джерелом побічних змінних може бути фактор завдання, коли різні умови потребують різних експериментальних завдань. Наприклад, перевірка гіпотези про вплив змісту певної інформації на ефективність її запам'ятовування вимагає добору різної інформації, оскільки її можна завчити тільки один раз.
Але, найважливішим джерелом побічних змінних є суб'єктивний фактор, про який ми вже згадували. Індивідуальні особливості діяльності досліджувань залежать і від статі, і від віку та стану здоров'я, від культурних особливостей та досвіду. У зв'язку з цим відомий російський дослідник М. Роговін [54] зауважує, що основною принциповою складністю будь-якого психологічного експерименту є забезпечення можливості виділити, простежити і встановити закономірності в динаміці саме тієї змінної, яку треба вивчити. Інакше будуть спостерігатися артефакти (небажані ефекти), спричинені змішуванням незалежних і побічних змінних, коли, за Кепмбеллом [34], "фон впливає більше, ніж стимул". Тому й існує необхідність ізоляції незалежної змінної і специфічні методи запобігання (або зменшення) впливу додаткових змінних, які ми розглянемо нижче більш детально.
4.1. Важливість контролю побічної варіативності
4.2. Джерела побічних змінних у психологічному експерименті
4.2.1. Ситуаційні побічні змінні
4.2.2. Побічні змінні, пов'язані з суб'єктами, що беруть участь в експерименті у ролі досліджуваних
4.2.3. Побічні змінні, пов'язані з просторово-часовою послідовністю експериментальних подій
4.3. Стратегії контролю побічних змінних
4.3.1. Методи контролю при застосуванні міжгрупових експериментальних планів
4.3.2. Методи контролю побічних змінних, не пов'язані з плануванням експерименту
РОЗДІЛ 5. ПЛАНУВАННЯ ЕКСПЕРИМЕНТУ