Прийнято виокремлювати три джерела побічної варіативності, пов'язаної з послідовністю експериментальних подій:
просторово-часова організація;
ефект перенесення експериментального впливу (ефект порядку проведення випробування);
повторення стимулів чи відповідей.
Просторово-часова організація
Побічні ефекти можуть виникати, якщо експериментальні впливи повторюються в інваріантній часовій чи просторовій послідовності. Уявимо, що ми обрали три рівні певної незалежної змінної як варіанти експериментального впливу: А1, А2 і А3. Далі уявимо, що експериментальний вплив типу А1 і подається в перший день експерименту, А2 — другого дня, a A3— на третій день.
Звернемо увагу на те, що дві ознаки змінної варіювали одночасно — різні рівні експериментального впливу і те, що вони подавались у різні дні. Виникає запитання: чим зумовлений експериментальний ефект — різними рівнями впливу чи різними днями, коли досліджувані сприймали ці впливи?
Порядок проведення (ефект перенесення).
На результати експерименту може впливати послідовність, в якій подаються експериментальні стимули. Для ілюстрації ефекту перенесення розглянемо такий приклад гіпотетичного дослідження. Одну й ту саму групу учнів навчають з використанням двох різних стилів викладання — авторитарного і демократичного. Вплив кожного стилю оцінюється за показниками педагогічних тестів досягнення (achievement tests), що проводяться наприкінці кожного дня навчання. Уявіть, що авторитарний стиль навчання застосовується у першій половині дня, а демократичний — у другій. Є підстави вважати, що застосування авторитарного стилю може викликати значне емоційне збудження, зумовлене фрустрацією і конфліктом, пов'язаними з необхідністю дотримуватися певних вимог до навчальної поведінки.
Відомо, що сильні емоційні стани швидко не зникають, отже, емоційне збудження, викликане авторитарним стилем навчання у першій половині дня, може "переноситись" і на другу, коли застосовується більш демократичний (поблажливий) стиль навчання і справляти свій негативний вплив на результати навчання.
Хоча показники виконання тесту досягнення можуть адекватно свідчити про ефективність авторитарного стилю навчання, отримані після навчання з використанням демократичного стилю вони, скоріш за все, будуть відбивати як характеристику педагогічного ефекту самого стилю, так і ефект перенесення емоційного напруження, зумовленого попереднім навчанням з використанням авторитарного стилю.
Повторення стимулів чи відповідей
Якщо в процесі експерименту одній й ті самі експериментальні впливи (стимули) пред'являються декілька разів, це супроводжується наданням повторних відповідей (реакцій) на них. Повторне реагування, зрозуміло, само по собі може призводити до певних змін у швидкості чи, скажімо, точності реагування, що "забруднює" виявлення ефекту впливу незалежної змінної. Цей тип побічної змінної отримав назву "ефекту практики" (practice effects) [68, с. 134]. Він може виявлятись у двох варіантах: покращувати ефективність виконання експериментальних завдань завдяки набутому досвіду, а також знижувати ефективність — завдяки стомленню від виконання рутинної діяльності, адаптації до умов експерименту. Цей останній тип можливої побічної змінної в експерименті отримав назву "ефект стомлення".
Жодний стислий огляд джерел побічної варіативності не може дати вичерпної картини всіх можливих ускладнень, які виникають під час проведення психологічних експериментів. Проте, ми розглянули достатню кількість можливих типів варіантів виникнення побічних (незапланованих) змінних, щоб перейти до аналізу основних стратегій їх контролю.
4.3.1. Методи контролю при застосуванні міжгрупових експериментальних планів
4.3.2. Методи контролю побічних змінних, не пов'язані з плануванням експерименту
РОЗДІЛ 5. ПЛАНУВАННЯ ЕКСПЕРИМЕНТУ
5.1. Критерії класифікації експериментальних планів
Інтрагрупові та міжгрупові експериментальні плани
5.2. Простий план для двох рандомізованих груп з тестуванням після експериментального випробування
5.3. Експериментальний план для кількох рандомізованих груп з різними рівнями незалежної змінної і тестуванням після випробування
Переваги і недоліки рандомізованих експериментальних планів з декількома рівнями незалежної змінної
5.4. План для двох рандомізованих груп з попереднім і підсумковим тестуванням (граничним контролем)