При виборі проблематики своєї роботи Оксані потрібно було провести попередню оцінку стану розробки обраної теми. Вона полягає в аналізі літературних джерел, який необхідний для з'ясування реальної значущості проблеми, виокремлення конкретного її аспекту, усвідомлення внеску інших дослідників в її розробку. Нарешті для того, щоб не "винаходити велосипед"!
Попередня підготовка
Перед тим як розпочати аналіз літературних джерел, дослідник повинен, як ми пам'ятаємо з попередніх розділів підручника, виділити головні поняття та змінні, які будуть вивчатися. Останні й визначають терміни, які потрібно знайти у психологічній літературі. Допомогти в цьому може змістовний психологічний словник. Оксана вже мала попередній досвід роботи зі словниками, отриманий з курсу "Загальна психологія". Процес пошуку термінів може представляти собою труднощі залежно від того, наскільки ви обізнані в науковій термінології. По суті, завдання полягає у переформулюванні ваших власних ідей та роздумів у назви термінів, загальновизнаних у психологічній науці. Якщо у вас немає достатнього досвіду в цій сфері, ви можете проконсультуватися з досвідченими фахівцями в обраній проблематиці — викладачами, бібліографами тощо.
Знайти потрібний термін дуже важливо, адже саме він спрямовує пошуки необхідної літератури. Якщо ви обираєте неправильний термін, то можете зробити помилковий висновок про відсутність будь-яких попередніх досліджень з обраної вами теми.
В Оксаниному випадку науковими термінами, на яких вона вирішила зосередити увагу, стали почуття гумору та стрес.
Пошук літератури
Пошук літератури є досить специфічною проблемою. Для його здійснення існує кілька різновидів літературних джерел. Оксана розпочала з пошуку робіт, які містили б найбільш узагальнену інформацію щодо ролі почуття гумору в подоланні стресу. З'ясувалося, що виявилось, монографій чи підручників, присвячених обом цим феноменам, не знайшлося. Дещо розгубившись, вона вирішила знайти праці, присвячені кожному з психологічних феноменів окремо (почуттю гумору або стресу). Вона очікувала, що аналіз їх змісту приведе до певних висновків щодо проблеми її дослідження.
Студентка вирішила вдатися до пошуку наукових робіт, спираючись на класифікацію, встановлену відділом каталогів університетської бібліотеки. Каталог не містив розділи "Почуття гумору" та "Стрес", що збентежило Оксану. Тож з чого розпочати? Поміркувавши, вона ретельно вивчила зміст розділів "Психологія особистості", "Психофізіологія" та "Соціальна психологія", адже правомірно віднести почуття гумору та стрес до феноменів, що стосуються саме цих галузей психологічної науки. Такий підхід виявився правильним: тут Оксана знайшла одразу декілька джерел, що зацікавили її, і вони були присвячені обом напрямам обраної нею для дослідження теми. Серед них були такі роботи:
Донченко Е. А., Титаренко Т. М Личность, конфликт, гармония. — 2-е изд., доп. — К.: Политиздат Украины, 1989. — 175 с.
Kumaee-Смык JI. А. Психология стресса.— М.: Наука, 1983. —368 с.
Лук А. Н. О чувстве юмора и остроумии. — М.: Искусство, 1968. —268 с.
Потім студентка перейшла до пошуку й аналізу останніх публікацій з проблеми в наукових психологічних журналах. У даному випадку стратегія пошуку полягала в наступному: Оксана замовила останні номери журналів "Вопросы психологии", "Психологический журнал" і "Практична психологія та соціальна робота" за останні роки й уважно передивилася їх зміст (в останньому номері наводиться перелік усіх публікацій за рік). Таким чином вона отримала інформацію щодо останніх досліджень науковцями обраної проблематики. Серед знайдених нею статей були такі:
Журавлев А. Л. Психологические факторы физического и психического здоровья человека // Психологический журнал. — 2004. — Т. 25. — №3. — С. 107-117.
Мусийчук М. В. О сходстве приемов остроумия и механизмов построения парадоксальных задач // Вопросы психологии. — 2003. — № 6. — С. 99-105.
Ракитянська С. С. Порівняльний аналіз результатів дослідження психологічних факторів резистентності до стресу у дівчат та юнаків юнацького віку // Практична психологія та соціальна робота. —2003.—№9-10. —С. 110-116.
До речі, в результаті перегляду статей та підручників, знайдених таким способам, Оксана отримала можливість розшукати вихідні статті та монографії, що були надруковані набагато раніше, тобто ті, на які посилалися автори новітніх досліджень. Так вона знайшла такі джерела:
Анцыферова Л. И. Личность в трудных жизненных условиях: переосмысливание, преобразование ситуаций и психологическая защита // Психологический журнал. — 1994. — Т. 15. — № 1. — С. 3-17.
Бодров В. А. Когнитивные процессы и стресс // Психологический журнал. — Т. 17. — № 4. — 1996. — С. 64-74.
Після цього студентка звернулася до мережі Інтернет і знайшла матеріали конференцій, зокрема, присвячених визначенню проблеми стресу. Вона відкрила сторінки, безпосередньо присвячені психології (як www.flogiston.ru), а також звернулася до послуг пошукових систем (наприклад, www.google.com). В останньому випадку потрібно було написати в замовленні пошуку назву феномену, інформацією про який вона цікавилася. Таку процедуру можна здійснити й англійською мовою, що відкриває доступ до надбань зарубіжної психології.
Формулювання гіпотези та визначення змінних і плану емпіричного дослідження
Практичне та теоретичне значення, методологічна основа дослідження
Декілька коментарів
Визначення вибірки досліджуваних
Коментарі
Проведення дослідження
Аналіз результатів
Коментарі
Інтерпретація результатів