Мета застосування методу — оцінити ефективність діяльності спостерігачів при детекції сигналів на фоні шуму чи інших перешкод.
Тип підходу, який базується на методології розпізнавання сигналу "так" — "ні".
Процедура застосування методології:
сигнал (С) подається на фоні шуму (Ш) (умова "С + Ш");
для детекції наявності сигналу подається тільки шум (умова "Ш"),
Форма реакції досліджуваного — вербальна:
"так", якщо сигнал сприймається;
"ні" — якщо досліджуваний не сприймає сигналу.
Теоретичні основи методології:
умови "С + Ш" та "Ш" дають нормальний розподіл сенсорних ефектів (тобто рівень внутрішньої стимуляції у спостерігача), причому крива "С + Ш" має вищу середню кількісну характеристику сенсорного ефекту;
при реагуванні на стимульні ситуації спостерігачі орієнтуються на певний критерій або відносну вірогідність співвідношення С/Ш;
оскільки криві розподілу для умов "Ш" та "С + Ш" перехрещуються, реакції типу "так" і "ні" можуть спостерігатися як в умовах "С + ПІ", так і в умовах "Ш".
Залежні змінні:
концептуальна — перцептивна сенситивність (чутливість);
операційні: d'—-. відмінність між середніми двох розподілів типів сигналів, зареєстрованих в умовах "С + Ш" та "Ш".
Можливі форми сигналів у реакціях на стимульні ситуації:
правильне розпізнавання сигналу в умовах "С + Ш";
"помилкова тривога" — повідомлення про наявність сигналу в умовах "Ш";
пропуск сигналу в умовах "С + Ш";
повідомлення про відсутність сигналу в умовах "Ш".
Критерії прийняття рішень щодо вибору форм реакції:
Жорсткіший критерій характеризує поведінку, якщо досліджуваному необхідно відчути сильний ефект внутрішньої сенсорної стимуляції для прийняття рішення щодо форми реакції.
М'якший критерій характеризує поведінку, якщо спостерігач каже "так" при мінімальній внутрішній стимуляції. За таких умов вірогідність реакцій правильного розпізнавання сигналу і "помилкових тривог" буде високою.
Фактори, що впливають на вибір зазначених критеріїв реагування:
характеристики стимуляції, тобто реальне співвідношення різних типів стимульних ситуацій;
оцінка спостерігачем схвалення тієї чи іншої форми реагування з боку експериментатора.
Комплексна форма фіксації поведінки в умовах розпізнавання сигналу — крива операційної характеристики одержувача сигналів (ROC curve) (співвідношення кількості точних розпізнавань сигналу і "помилкових тривог").
Практичне застосування методології розпізнавання сигналу: для операторів систем спостереження за сигнальною апаратурою (наприклад, радарних установок).
Ідеографічний опис методу середньої помилки
Мета застосування методу— для безпосереднього визначення:
характеристики суб'єктивної тотожності;
постійної помилки під час одного випробування.
Стимульний матеріал:
стандартний стимул;
стимул, який порівнюється зі стандартним.
Експериментальна процедура із застосуваннями методу: досліджуваному пропонують підігнати кількісні ознаки стимулу, який він сприймає, до ознак стандартного стимулу (стимули можуть мати різні модальності).
Процедуру повторюють кілька разів, щоб зібрати статистично надійні дані. Характеристики стимулу, який необхідно підігнати до стандартного, при кожному випробуванні варіюються.
Залежні змінні:
суб'єктивно визначена характеристика тотожності, тобто фізична характеристика стимулу, який суб'єкт вважає тотожним стандартному;
відмінність між суб'єктивною оцінкою тотожності стимулів і реальною кількісною оцінкою стандартного стимулу, тобто постійна помилка. Можливі сфери застосування методу:
при вивченні ілюзії Мюллера-Леєра;
у багатьох практичних сферах діяльності, пов'язаних з калібруванням апаратури (з метою профпідбору).
Психофізичне шкалування
Цей спосіб шкалування використовують для кількісного оцінювання перцептивного досвіду і відкриття математичного закону, за допомогою якого можна описати співвідношення між фізичними характеристиками стимуляції та їхніми перцептивними еквівалентами. Оцінювання інтенсивності перцептивної стимуляції є безпосереднім методом шкалування, оскільки суб'єкти приписують кількісні ознаки фізичним стимулам, пропорційним інтенсивності їх сенсорної стимуляції.
Найчастіше геометричне середнє використовують для усереднення кількох оцінювань одного й того самого стимулу.
С. Стівенс на цій основі встановив, що співвідношення між змінами інтенсивності стимуляції при сприйнятті різних фізичних характеристик стимулів можна описати за допомогою експоненціальної функції S = kl (закон Стівенса).
Результати досліджень Стівенса свідчать про те, що перцептивна характеристика має власну специфічну експоненту (й), яка описує, у який спосіб інтенсивність сенсорної стимуляції змінюється залежно від змін фізичних характеристик інтенсивності: експоненти, менші за 1, свідчать про те, що інтенсивність перцептивної стимуляції підвищується меншими темпами, ніж фізичної, і навпаки, експоненти, більші за 1, свідчать про те, що перцептивна стимуляція збільшується швидше, ніж інтенсивність фізичних характеристик відповідних стимулів.
Українсько-англійський словник основних понять розділу
основні психофізичні методи — basic psychophysical methods
метод граничних вимірювань — method of
метод постійного стимулу — method of constant stimulus
метод середньої помилки — method of average error
методологія розпізнавання сигналу — signal detection methodology
методи шкалування — scaling methods
перцептнвні реакції — perceptual responses
залежні змінні при експериментальному дослідженні перцептивних реакцій — dependent variables in the experimental study of perceptual responses
абсолютний поріг — detection threshold (or absolute threshold)
поріг диференціації, або ледь помітна відмінність — difference threshold or just nolicible difference
верхній поріг — upper threshold
нижній поріг — lower threshold
суб'єктивна тотожність —point of subjective equality
помилка — constant error
інтервал невпевненості — interval of uncertainty
незалежні змінні при дослідженні перцептивних реакцій — independent variables in studying perceptual responses
стандартний стимул (еталон) — standard stimulus
порівняльний стимул — comparison stimulus
серія зростаючої інтенсивності стимулів — ascending series of stimulus magnitude
розпізнавання сигналу на фоні шуму — signal detection against the background of noise
сенсорні реакції — sensory responses
правильне розпізнавання сигналу в умовах "С + Ш" (сигнал — шум) — hit
помилкова тривога — false alarm
пропуск сигналу в умовах "С + Ш" — miss
повідомлення про відсутність сигналу (коли його справді не було) — correct rejection
нормальний розподіл сенсорних ефектів — normal distribution of sensory effects
критерії прийняття рішень при розпізнаванні сигналів — recognition criteria
жорсткий критерій — stringent criterion
поблажливий критерій — lenient criterion
операційна характеристика одержувача сигналів — receiver operating characteristic
крива — curve
психофізичні закони — psychophysical laws
закон Вебера — Weber's Law
константа Вебера — Weber's fraction
закон Фехнера — Fechner's Law
закон Стівенса — Stevens's Law
РОЗДІЛ 11. МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ "ПРОСТОГО НАВЧАННЯ" (ФОРМУВАННЯ УМОВНИХ РЕАКЦІЙ)
11.1. Класичне зумовлювання
Ідеографічний опис методологи класичного зумовлювання
11.2. Оперантне зумовлення
Ідеографічний опис методології оперантного зумовлювання
11.3. Спроба теоретичного узагальнення основних концептуальних положень класичного та оперантного зумовлювання в теорії Халла-Спенса
РОЗДІЛ 12. ОКРЕМІ МЕТОДИ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ ВЕРБАЛЬНОГО НАВЧАННЯ І ПАМ'ЯТІ
12.1. Характеристика класичних підходів до вивчення вербального навчання і пам'яті
Запам'ятовування парних асоціацій