Що надає людській фігурі стрункості?
Гармонійно розвинена мускулатура, яка висвічує енергію життя, красу і багатство душі, створюючи джерело зовнішньої привабливості. А що це значить для людини, говорити не треба.
Людина має бути красивою тілесно. Отже, психомоторика, статура, краса тіла стають засобом впливу на інших людей, засобом усвідомлення себе самодостатньою і впевненою в собі людиною.
Який дивовижний механізм - мірка людини, що дає змогу так точно все вимірювати і за посередництвом рухів і дій створювати шедеври духовності! Згадаймо про чутливість шевця, сталевара, механіка, спортсмена, художника, актора та ін.
Це стає можливим завдяки почуттю гармонії. Гармонії власного тіла і душі. Почуття особистого стану в кожний конкретний момент, кожний проміжок часу.
Як цей процес розуміти?
Розшифровується це просто: якщо наше тіло гармонійне- а це так! - воно обов'язково повинно породжувати гармонійні рухи. Тобто рухи, засновані на принципі гармонії, яка в формі образу живе в кожній здоровій людині.
В тому, що наше тіло побудоване природою гармонійно, не треба нікого переконувати. Але вам, певно, цікаво дізнатися про декілька фактів, що підтверджують це.
Довжина гомілки дорівнює довжині стегна.
Довжина передпліччя - довжині ступні (до речі, це було відомо ще стародавнім: "лікоть" і "стопа" були мірами довжини; не випадково ж фут як міра живе до цього часу: вони послужили не лише засобами вимірювання, а й пізнання).
Висота від перенісся до маківки голови дорівнює висоті від центру гомілкостопного суглобу до опори ногою на землю. Цей ряд можна продовжувати і далі.
У нашому тілі існують і інші ряди чисел, які відображають його природну гармонію, їх три:
— метричний ряд - 7-7-7-7-7,
— ряд чисел арифметичної прогресії- 5-10-15;
— і пропорції "золотого перерізу" (Божественна пропорція, за Леонардо да Вінчі) - 7-11-18.
Ряд Фібоначчі виражається числами- 1-1-2-3-5-8-13-21-34 і т. д. - сума двох попередніх чисел дорівнює наступному числу цього дивовижного ряду. Відношення суміжних чисел у ряді Фібоначчі дорівнює 1,618, або 0,618, коли процес або явища змінюються у зворотному порядку, зменшують інтенсивність.
Використання цих прогресій у технічних системах, в архітектурі або будівництві навряд чи кого-нсбудь здивує. Але ці ряди чисел характеризують і розміри людського тіла. На це звернули увагу ще стародавні греки, а, можливо, й шумери або єгиптяни (жезл або канон Хесіри, який жив у XXVII ст. до нашої ери (!!!), містить у собі всю систему точок "золотого перерізу").
Антична скульптура випробувала на собі вплив такого уявлення про гармонію. За її канонами створювалися шедеври класичної грецької пластики, у мертву матерію втілювалися пропорції людського тіла. Гармонія, яка так яскраво і наочно проявляється у творах мистецтва, має своє приховане об'єктивне, математичне відтворення, яке переживається людиною в формі естетичних почуттів.
З далеких часів в архітектурі, живопису, музиці "золотий переріз" довжин і інтервалів брав участь у створенні шедеврів.
Висновок: дотепер ще не можна точно сказати, що було домінуючим інструментом у творчості:
1) свідоме використання законів гармонії - і її метричного інваріанту "золотого перерізу", а також відповідні математичні розрахунки відношень розмірів предмета,
2) чи природа людських почуттів, мислення та уяви диктувала митцям свої умови, підштовхувала інтуїцію творців до пропорцій "золотого перерізу" і оптимальних рішень.
Імовірний третій варіант - використовувались обидва способи: властивості природи і міра стану тіла і душі. Художники за цими мірками (інтуїтивними або свідомо математично вирахуваними) втілювали проекти в дійсність і використовували гармонію природи для перебудови самої природи.
Якщо психомоторика дисгармонійна, розладнана або недосконала, то якість роботи механізму творчості низька, а людина в такому стані є аварійною: працюючи, припускається помилок або травмує себе.
Психомоторика - орган дійового мислення
Регулятори і продукти психомоторики
Механізми регуляції психомоторної дії
Регуляція рухів предметом
Регуляція рухів образом
Регуляція дії думкою
Регуляція дій символом
Запитання і завдання для самостійної роботи
Альтернативно-тестові завдання для самоконтролю