Вивчивши цю тему, Ви повинні знати:
· сутність планування;
· зміст МСА 300 "Планування";
· необхідність планування аудиторської діяльності;
· переваги аудиторської діяльності при застосуванні планування;
· методологію планування;
· методику планування;
· технологію планування;
· види планів;
· сутність стратегічного, поточного та оперативного планів;
· сутність інтуїтивного і формального планування;
· як скласти план обсягу аудиторських послуг;
· розділи плану із праці;
· алгоритм складання плану із праці;
· інформаційну базу для розробки плану із праці;
· як спланувати кількість персоналу;
· структуру планового фонду заробітної плати;
· вихідні дані для розроблення фінансового плану;
· як скласти план доходів і витрат;
· необхідність у плануванні конкретної перевірки;
· мету планування аудиту;
· чинники, які впливають на формування загального плану аудиту;
· етапи планування аудиту;
· як оцінити систему внутрішнього контролю;
· основні положення загального плану аудиторської перевірки;
· як скласти програму аудиту.
На основі набутих знань Ви повинні вміти:
· відрізняти планування аудиторської діяльності від планування аудиту;
· визначити переваги, які створюються при застосуванні планування в умовах ринку;
· дати визначення методології, методики і технології планування;
· скласти план обсягу аудиторських послуг;
· скласти план із праці і заробітної плати;
· скласти план доходів і витрат;
· скласти план конкретної перевірки;
· скласти програму аудиту.
План
(логіка викладення і засвоєння матеріалу)
3.1. Необхідність у плануванні аудиторської діяльності
3.2. Планування аудиторської діяльності
3.3. Планування конкретної аудиторської перевірки
Ключові терміни та поняття:
· МСА 300 'Планування';
· планування аудиторської діяльності;
· планування аудиту;
· методологія планування;
· методика планування;
· технологія планування;
· інтуїція;
· формальне планування;
· інтуїтивне планування;
· нормативно база планування;
· дослідні норми і нормативи;
· звітно-статистичні методи
· розроблення норм і нормативів;
· стратегічне планування;
· поточне планування;
· оперативне планування;
· план обсягу аудиторських послуг;
· план із праці й заробітної плоти;
· планування кількості персоналу;
· планування фонду заробітної плоти;
· план доходів і витрат;
· мета планування аудиту;
· чинники, які впливають на формування загального плану аудиту;
· загальний план аудиту;
· програма аудиту.
При підготовці до заняття слід використовувати такі нормативні документи:
♦ МСА 300 "Планування".
♦ МСА 310 "Знання бізнесу".
♦ МСА 320 "Суттєвість в аудиті".
3.1. Необхідність у плануванні аудиторської діяльності
Обов'язковою умовою успішної діяльності будь-якого підприємства є планування. Це стосується не тільки аудиторських фірм, а й окремих аудиторів, котрі провадять аудиторську діяльність як приватні підприємці.
Нормативна база з аудиту (МСА 300 "Планування") регламентує лише порядок планування аудиторської перевірки, визначає порядок підготовки загального плану і розроблення програми проведення аудиту і не визначає порядок планування аудиторської діяльності. У літературі з аудиту питання планування аудиторської діяльності також майже не висвітлювалось. Ф. Я. Дефліз, Г. Р. Дженік, В. М. О'Рейллі, М. Б. Хірш у книзі "Аудит Монтгомері" дають таке визначення: "Планування — це процес здійснення рішень аудиторської стратегії" [68, с. 148]. Ідеться про планування аудиторської перевірки, а не про планування аудиторської діяльності, оскільки аудиторська діяльність не обмежується лише аудитом. В. С. Рудницький у своїй монографії "Методологія і організація аудиту" [ 138, с. 109] поділяє процес планування на два види: планування аудиторської діяльності та планування аудиту Й інших видів послуг. Проте першому виду планування приділено досить мало уваги, більш детально висвітлені питання планування аудиторської перевірки.
Аудиторська діяльність - це безпосередня, самостійна, систематична, на власний ризик підприємницька діяльність із надання аудиторських послуг із метою отримання прибутку.
Для виконання досягнутої мети суб'єкти аудиторської діяльності повинні отримати відповідь на такі запитання:
♦ Де на ринку послуг знаходиться на даний момент суб'єкт аудиторської діяльності, які підсумки й умови його діяльності?
♦ Яка його стратегічна мета?
♦ Куди і як він збирається рухатися на ринку послуг?
♦ Як і за допомогою яких ресурсів можуть бути досягнуті стратегічні й поточні цілі суб'єкта аудиторської діяльності?
Щоб відповісти на ці запитання, необхідно: зробити аналіз стану фірми і конкурентного середовища; розробити місію фірми і її стратегію; визначитися, за допомогою яких ресурсів буде досягнута поставлена мета, тобто необхідно правильно спланувати діяльність.
Планування — це один із методів управління, який полягає в розробці й практичному здійсненні планів, котрі визначають майбутній стан економічного суб'єкта, шляхи, способи і засоби його досягнення.
Відсутність планування ставить суб'єктів аудиторської діяльності в таке становище, коли вони:
♦ не розуміють майбутніх завдань;
♦ не вміють розглядати господарювання як невпинний процес, де поточні дії органічно пов'язані з майбутніми;
♦ втрачають орієнтацію в конкурентному середовищі, тому що керуються тільки короткостроковими інтересами і не розуміють загального змісту подій, які відбуваються;
♦ не в змозі визначити основні потреби ринку аудиторських послуг;
♦ виявляються в більш слабкій позиції порівняно з іншими учасниками ринкової діяльності;
♦ не в змозі забезпечити персонал регулярною роботою через сезонність обов'язкового аудиту.
Застосування планування в аудиторській діяльності створює вагомі переваги, особливо в умовах ринку, коли фірми працюють у конкурентному середовищі:
♦ дає можливість підготуватися до використання майбутніх сприятливих умов;
♦ з'ясовує проблеми, які виникли;
♦ готує фірму до раптових змін у зовнішньому середовищі;
♦ стимулює керівників до реалізації своїх рішень у подальшій роботі;
♦ поліпшує координацію дій в аудиторській фірмі;
♦ створює передумови для підвищення освітньої підготовки та перепідготовки аудиторів;
♦ збільшує можливості в забезпеченні фірми необхідною інформацією;
♦ сприяє раціональнішому розподілу трудових ресурсів;
♦ чітко формує обов'язки і визначає відповідальність аудиторів;
♦ поліпшує контроль якості аудиторських послуг.
Методи планування
Нормативно база планування
Види планів
План обсягу аудиторських послуг
Зміст і завдання плану праці й заробітної плати
Планування кількості персоналу
Планування фонду заробітної плати
Розробка плану доходів і витрат
3.3. Планування конкретної аудиторської перевірки