На сьогодні питання психологічної допомоги дітям і підліткам з порушеннями у розвитку розроблені недостатньо. На практиці психологи та педагоги часто використовують різноманітні психотехнічні прийоми без урахування форми захворювання, рівня розвитку пізнавальних процесів і особливостей емоційно-вольової сфери дитини.
Брак чітко розроблених диференційованих методів і напрямів психологічної допомоги, неадекватний підбір психотехнічних прийомів можуть негативно відобразитися на подальшому психічному розвиткові дитини.
Багаторічний досвід учених свідчить, що правильно підібрані методи психологічної допомоги з урахуванням індивідуально-психологічних особливостей дітей і підлітків з проблемами у розвитку позитивно впливають на динаміку їх розумового й особистісного розвитку.
Дослідники (І.І. Мамайчук, М.Н. Ільїна та ін.) розглядають психологічну допомогу дітям і підліткам із проблемами у розвитку як складну систему клініко-психолого-педагогічного впливу.
Психологічну допомогу не завжди надають власне психологи. Серед фахівців, діяльність яких пов'язана з наданням такої допомоги, можуть бути лікарі-психіатри, психотерапевти, психоневрологи, педагоги, соціальні працівники. Психологічна допомога, яка спирається на закономірності психічного розвитку дитини, полягає в аналізі особливостей формування пізнавальних процесів й особистості дитини та розробці адекватних методів різноаспектного психологічного впливу.
Психологічну допомогу розглядають у широкому й вузькому розумінні цього поняття.
У широкому розумінні психологічна допомога — це система психологічних впливів, спрямованих на виправлення у дітей недоліків у розвитку психічних функцій та особистісних характеристик.
У вузькому розумінні психологічна допомога — це один із способів психологічного впливу, спрямований на гармонізацію розвитку особистості дитини, її соціальної активності, адаптацію, формування адекватних між особистісних стосунків.
Контрольні запитання і завдання
1. З'ясуйте роль соціальних факторів у психічному розвиткові дітей.
2. У чому полягає сутність поняття "психологічна корекція"?
3. Зробіть історичний екскурс у проблему психологічної корекції дітей із порушеннями в розвитку.
4. Розкрийте основні принципи психологічної корекції дітей із первинно зумовленими вадами мовленнєвого розвитку.
5. Охарактеризуйте прийоми та методи психокорекційної роботи з дітьми, які мають вади мовлення.
6. Запропонуйте комплекс заходів з метою корекції мовленнєвих порушень на ранніх етапах дизонтогенезу.
7. З метою первинної психопрофілактики і психологічного консультування розробіть план і зміст бесід із батьками, які виховують дитину з вадами мовленнєвого розвитку.
8. З'ясуйте сутність психологічного супроводу родини, яка виховує дитину-логопата.
9. У чому полягають основні прийоми психологічної підтримки дитини шкільного віку, яка має стійкі порушення мовлення?
10. Розробіть напрями і використайте знання з психологічної допомоги дітям із первинними вадами мовлення під час проходження педагогічної практики. Складіть звіт про результати роботи.
Рекомендована література
1. Вех І.Д. Виховання особистості. — К., 2003.
2. Бурменская Г.Л., Караванова ОА., Лидере А.Т. Возрастно-психологическое консультирование. Проблемы психического развития детей. — М., 1990.
3. Волковская Т.Л., Юсупова Г.Х. Психологическая помощь дошкольникам с общим недоразвитием речи. — М.,2004.
4. Давыдов В.В. Проблемы развивающегося обучения. — М., 1986.
5. Датешидзе Т.А. Система коррекционной работы с детьми с задержкой психического развития. — СПб., 2004.
6. Діти з особливими потребами у початковій школі: Поради батькам / За ред. В.І. Бондаря, В.В. Засенка. — К., 2006.
7. Жукова Н.С., Мастюкова Е.М. Если ваш ребенок отстает в развитии. — М., 1993.
8. Калягин ВЛ. Когда ребенок плохо говорит. Советы психолога. — СПб., 2004.
9. Коробейников ИЛ. Нарушения развития и социальная адаптация. — М., 2002.
10. Мамайчук И.Л. Психология дизонтогенеза и основы психокоррекции. — СПб., 2000.
11. Мамайчук И.Л. Психологическая помощь детям с проблемами в развитии. — М., 2001.
12. Мамайчук И.Л. Психологическая помощь семье. — Л., 1984.
13. Мамайчук И.Л. Психокоррекционные технологии для детей с проблемами в развитии. — СПб., 2003.
14. МамайчукИЛ., Ильина МЛ. Помощь психолога ребенку с задержкой психического развития. — М., 2004.
15. Мастюкова Е.М. Лечебная педагогика. — М., 1997.
16. Мастюкова ЕМ., МосковкинаАХ. Они ждут нашей помощи. — М., 1991.
17. Основы специальной психологии / Под ред. Л.В. Кузнецовой. — М., 2002.
18. Психокоррекция: теория и практика / Под ред. О.Н. Усановой. — М., 1995.
19. Психология детей с нарушениями и отклонениями психического развития / Под ред. В.М. Астапова, Ю.В. Микадзе. — СПб., 2002.
20. Ребенок. Раннее выявление отклонений в развитии речи и их преодоление / Под ред. Ю.Ф. Гаркуши. — М.,2003.
21. Семенович А.Л. Нейропсихологическая диагностика и коррекция в детском возрасте. — М., 2002.
22. Сиротюк А.Л. Нейропсих о логическое и психофизиологическое сопровождение обучения. — М., 2003.
23. Специльная психология / Под ред. В.И. Лубов-ского. — М.,2003.
24. СпиваковскаяАС. Психотерапия. Игра, детство, семья. — М., 1999.
25. Тинголе-Михаэлис К. Дети с недостатками развития. — М., 1988.
26. Ульенкова УЛ., Лебедева ОЛ. Организация и содержание специальной психологической помощи детям с проблемами в развитии. — М., 2002.
27. Усанова О.Л. Специальная психология. — М., 2006.
28. Эмоциональные нарушения в детском возрасте и их коррекция / Под ред. В.В. Лебединского, О.С- Никольской, Б.Р. Басиской, М.М. Либлинга. — М., 1990.
29. Ясюкова Л.А. Психологическая профилактика проблем в обучении и развитии школьников. — СПб., 2003.
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
ВСТУП
1. ІСТОРИЧНИЙ НАРИС
1.1. Конфлікти в докласовому суспільстві та їх відображення в міфології
1.2. Конфлікти у стародавніх суспільствах
СТАРОДАВНЯ ІНДІЯ
СТАРОДАВНІ ГРЕЦІЯ ТА РИМ
СТАРОДАВНІЙ КИТАЙ
СТАВЛЕННЯ ДО КОНФЛІКТУ І НАСИЛЬСТВА У СВІТОВИХ РЕЛІГІЯХ