1. Мета і завдання спеціальних навчальних закладів для дітей із відхиленнями у психофізичному розвитку та поведінці
Навчання і виховання дітей з відхиленнями у психофізичному розвитку та (чи) поведінці вимагає спеціальних психолого-педагогічних заходів впливу, спрямованих на коригування наслідків порушень у розвитку дитини та її соціальну і трудову адаптацію.
У загальноосвітній школі ці заходи часто не можна забезпечити через обмежені можливості індивідуалізації навчального процесу, неможливість забезпечити реабілітаційні заходи, яких потребують діти такої категорії.
Тому для дітей з відхиленнями у розвитку та поведінці існує система відповідних шкіл.
Зараз у системі Міністерства освіти і науки України функціонують:
- школи для розумово відсталих (допоміжні) - з легким степенем розумової відсталості;
- школи для глухих та дітей, які погано чують;
- школи для дітей з тяжкими порушеннями розвитку мови;
- школи для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату;
- школи для дітей із психоневрологічними захворюваннями;
- школи для дітей із затримкою психічного розвитку.
Для дітей із комбінованими дефектами при спеціальних школах різного типу створюються спеціальні класи: допоміжний клас при школі для глухих дітей, клас для дітей із затримкою психічного розвитку при школі для дітей з тяжкими порушеннями мови.
Діти з інтелектуально-мнестичною недостатністю за чинним законодавством не підлягають навчанню у спеціальних школах. їх направляють в інтернатні системи Міністерства соціального забезпечення.
Для дітей з імбецильністю головна увага приділяється розвитку навичок самообслуговування та мови.
Діти з ідіотією потребують в основному догляду персоналу.
Мета спеціальних шкіл - створення оптимальних умов для навчання і розвитку аномальних дітей, підготовка їх до життя в суспільстві. Дитина, перебуваючи у спецшколі серед таких, як і вона, не фіксує уваги на своїх дефектах. Це знімає відчуття дискомфорту.
Завдання спецшколи:
- виховання, навчання і лікування дітей із відхиленнями у розвитку;
- забезпечення тренінгових заходів;
- створення умов для прилучення дітей до культури, розширення їх світогляду, особистісного зростання.
Для цього використовуються:
- спеціальні навчальні програми;
- тренінгові та психокоригуючі заняття;
- медикаментозне та фізіотерапевтичне лікування;
- спеціальне обладнання (наприклад, пристосування у приміщенні школи та її території, що полегшують пересування дітям з порушеннями опорно-рухового апарату).
Дітей дошкільного віку з порушеннями слуху, зору, моторики, мови чи інтелекту направляють до спеціалізованих дитячих садочків.
У великих містах при масових дошкільних дитячих закладах відкривають спеціальні коригувальні групи.
Для дітей і підлітків з відхиленнями у поведінці створюють закриті навчальні заклади, оскільки вони несуть соціальну небезпеку. У спеціальних закритих школах навчаються діти 11-14 років, у спеціальних професійних училищах - з 15 до 18 років. Режим перебування вихованців передбачає позбавлення волі.
Мета закритих спеціальних навчальних закладів:
- коригування особистості соціально дезадаптованих дітей і підлітків;
- ізоляція таких дітей і підлітків від суспільства для попередження правопорушень, злочинів та інших соціально небезпечних дій, які вони можуть вчинити.
У спеціальних навчальних закладах закритого типу навчання проводиться за програмами звичайної масової школи чи відповідного профучилища. 2-3 год на день вони зайняті виробничою працею. Термін перебування залежить від того, як поводиться вихованець.
До закритих навчальних закладів не приймають дітей, які страждають деякими аномаліями психофізичного розвитку чи певними психоневрологічними захворюваннями. Існують обмеження щодо соматичних захворювань.
3. Закриті спеціальні навчальні заклади для неповнолітніх із відхиленнями у поведінці
4. Проблеми та перспективи організації спеціальних форм навчання й виховання дітей із відхиленнями у розвитку та поведінці
Список використаної та рекомендованої літератури
РОЗДІЛ 1 МІСЦЕ ПЕДАГОГІЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ В СИСТЕМІ НАУКОВОГО ЗНАННЯ
1.1. Педагогічна психологія як галузь психологічної науки
1.2. Проблеми і завдання педагогічної психології
1.3. Зв'язок педагогічної психології з іншими науками
1.4. Історичний нарис виникнення і становлення педагогічної психології
РОЗДІЛ 2. НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ ЯК ФЕНОМЕНИ ПЕДАГОГІЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ