На етапі оцінки споживач оцінює марки і формулює наміри стосовно придбання товару. У цілому рішення зводиться до того, щоб придбати товар тієї марки, яка найвище оцінена споживачем. Купівля - це укладання угоди між споживачем та продавцем, оформлення замовлення, оплата та отримання товару [14].
Вплив на поведінку споживачів на цьому етапі передбачає знання та використання маркетологом трьох основних факторів:
1. Намір покупця здійснити купівлю. Придбання, класифіковані за цим критерієм, розміщені в порядку зростання можливостей впливу на вибір споживача (за даними [14]):
1.1. Специфічні заплановані (придбання конкретної марки, заплановані до відвідання магазину).
1.2. Покупки, заплановані в цілому (заплановані на рівні продуктової категорії, а не конкретної марки).
1.3. Покупки-замінники (ті, що замінюють заплановані товари).
1.4. Внутрішньомагазинні рішення.
2. Вибір джерела купівлі. Процес вибору джерела купівлі дуже схожий на процес вибору товару чи товарної марки. Маркетолог повинен знати, які фактори впливають на вибір споживачем магазину і на його рішення зробити придбання після того, як він опинився в магазині.
Основними факторами, що впливають на вибір магазину є:
2.1. Розташування. Близькість або зручність розташування магазину підвищує імовірність, за інших рівних умов, користування таким магазином.
2.2. Магазинне середовище. Дизайн, внутрішнє оздоблення, меблі, покриття підлоги, музикальне оформлення магазину тощо роблять свій внесок у настрій, з яким споживач підходить до здійснення купівлі, і таким чином впливають на процес прийняття рішення. Відомо, що умови, створені в магазині, стимулюють всі органи почуттів, особливо зір та слух, і впливають на поведінку споживачів.
Примітка
Люди проводять в магазині менше часу, але ж витрачають таку саму кількість грошей, якщо увімкнено голосну музику. Вони також повільніше переміщуються по залу та витрачають більше коштів, якщо грає повільна музика. Покупці витрачають більше коштів, якщо музика відповідає їх смаку.
Поряд із зовнішнім та внутрішнім виглядом магазину розміщення товару, освітлення відділів тощо можуть викликати у споживачів відчуття дешевизни або розкоші.
2.3. Стимулювання активності споживача. У випадках, коли рішення про купівлю приймається в самому магазині, важливими інструментами реалізації товару є мерчандайзинг (вдале розташування товару в торговому залі та безпосередньо на полицях, що має на меті спонукати покупця до незапланованої чи імпульсивної купівлі) та стимулювання збуту (проведення акцій в місцях продажу, знижки, купони, пробні зразки тощо).
2.4. Якість обслуговування. Поведінка торгового персоналу значно впливає на поведінку покупців товарів високого залучення. Тому велику увагу при їх продажу слід приділяти навчанню персоналу. Для товарів низького залучення використовується самообслуговування.
3. Характеристики покупця [14].
3.1. Мотивація до відвідання магазину - все різноманіття спонукальних мотивів, що є підставою для відвідання споживачем магазину, можна звести до наступного:
- особисті мотиви (виконання ролі, самовинагорода, підвищення почуття власної значимості, інформація про доступні товари, стимуляція почуттів (вигляд, звуки, запахи тощо));
- соціальні мотиви (соціальні контакти у пошуках товару; розширення спілкування, комунікації з людьми подібних інтересів; відвідування магазинів реалізує прагнення належати до референтної групи).
3.2. Розрізняють такі види купівельної орієнтації споживачів за ставленням до процесу купівлі товарів:
- покупець, який керується принципом доцільності при купівлі товарів або послуг - раціональний, цілеспрямований покупець, який зацікавлений передусім у максимально ефективній витраті своїх грошей;
- персоніфікований покупець - відчуває прихильність до персоналу магазину;
- індиферентний покупець - не любить купувати і розглядає цей процес як необхідну, але неприємну рутинну роботу;
- покупець, який ставиться до купівлі як до відпочинку або розваги.
3.3. Сприйняття ризику [14]. Сприйманий покупцем ризик купівлі впливає на вибір джерела купівлі: покупці, не схильні до ризику, віддають перевагу традиційним магазинам, більш ризиковані - інноваційним джерелам купівлі (пряма розсилка, телемаркетинг).
Існують такі види ризику, що сприймаються покупцями ([2] з авторськими уточненнями):
- фінансовий ризик (товар непридатний і необхідна його заміна або ремонт за рахунок покупця);
- ризик втрати часу (повторне звернення до продавця, ремонт);
- фізичний ризик (споживання або використання товарів виявляється потенційно шкідливим для здоров'я);
- психологічний ризик (загальне незадоволення);
- соціальний ризик (втрата престижу).
Фахівці з маркетингу вживають різних заходів, що знижують сприйманий ризик: надають клієнтам телефонний сервіс кваліфікованого технічного персоналу; дають гарантії щодо якості і повернення грошей; зниження психологічного ризику забезпечують кваліфікованим штатом продавців, соціального - популярністю марки.
Слід також зазначити, що перетворенню наміру про покупку в рішення можуть перешкодити два фактори:
1) ставлення інших людей;
2) непередбачені обставини. Споживач формує намір про покупку, ґрунтуючись на очікуваному доході, очікуваній ціні й очікуваній користі від придбання товару. Очікуваний дохід може змінитися такими непередбаченими обставинами, як втрата роботи, необхідність у придбанні іншого товару. На очікувану користь від придбання товару може вплинути розчарування друзів у тій моделі товару, що вибрав для себе споживач.
Таким чином, не завжди перевага або навіть намір купити приведе до фактичного придбання товару [16].
Отже, існують індивідуальні відмінності споживачів (їх мотивації, купівельної орієнтації, ставлення до ринку тощо), що роблять поведінку більш складною для вивчення та розуміння.
Тема 6. ПРОЦЕС ПРИЙНЯТТЯ РІШЕНЬ ОРГАНІЗАЦІЙНИМ СПОЖИВАЧЕМ
6.1. Основні характеристики ринку організаційних споживачів
6.2. Модель поведінки організаційного покупця
6.3. Учасники процесу купівлі товарів організацією та фактори впливу на них
6.4. Здійснення закупівель для потреб підприємства
Тема 7. ПОВЕДІНКОВА РЕАКЦІЯ ПОКУПЦІВ
7.1. Залучення до процесу прийняття рішення про купівлю
7.2. Сприйняття інформації про товарні марки
7.3. Засвоєння інформації про товарні марки