Психологічне консультування та корекція - Цимбалюк І. М. - Модуль 2. Професійні вимоги до особистості консультанта

1. Особистість консультанта як основна складова процесу консультування

У цій частині нашого курсу спробуємо відповісти на запитання ."Хто такий психолог-консультант як людина і як професіонал?"

Особистість консультанта (психолога) вирізняється майже у всіх теоретичних системах і наукових працях як найважливіший цілющий засіб у процесі консультування. Разом із тим, на наш погляд, при викладі такої теми не слід придумувати ще один варіант, як то кажуть велосипеду, а використовувати базові цінності психологічної науки, коментуючи їх для кращого сприйняття майбутніми професійними психологами. Тому у цьому модулі нами використано деякі матеріали з книги Кочунас Р. (Основы психологического консультирования. Пер. с литовского. M.: Академический проэкт. - 1999. - 240 с.) У відповідності до праці зазначеного автора, подано посилання на прізвища цитованих ним авторів.

Відомий представник гуманістичної психології К. Rogers (1961), наголошував, що теорія і методи консультанта не менш важливі, ніж здійснення своєї ролі. A. Gombs і співроб. (1969; цит. по: George, Cristiani, 1990) на підставі декількох досліджень установили, що успішного консультанта відрізняють від невдахи риси особистості.

S. Freud на питання про критерії успішності психолога відповів, що психоаналітикові не обов'язкова медична освіта, а необхідна спостережливість і уміння проникати в душу клієнта.

Отже, власне кажучи, основна техніка психологічного консультування - це "я - як прилад", тобто основним засобом, що стимулює удосконалювання особистості клієнта, є особистість консультанта (A. Adber: "техніка лікування закладена у Вас").

A. Storr (1980) відзначає, що психотерапію і психологічне консультування прийнято вважати незвичайними професіями, оскільки багатьом людям важко уявити, як можна цілими днями вислуховувати чужі історії про нещасливе життя і труднощі. Тому представників цих професій вважають або ненормальними, або мирськими святими, що перебороли людську обмеженість. Ні перше, ні друге не є вірним. Звідси питання: "хто такий консультант, а точніше, що являє собою консультант як людина, які вимоги ставляться до нього як до особистості, що робить його професійним помічником у невирі-шених проблемах інших людей?".

Насамперед варто сказати, що ніхто не народжується психологом або консультантом. Необхідні такі професійні якості: людей у силу їхнього буття, а не тому, що деякі з них шизофреніки або психопати:

o чутливість до настанов і поведінки інших людей;

o емоційна стабільність і об'єктивність;

o здатність викликати довіру інших людей;

o повага прав інших людей.

У 1964 р. Комітет із нагляду і підготовки консультантів США установив наступних шість якостей особистості, необхідних консультантові (цит. по: George, Cristiani, 1990):

o довіра до людей;

o повага цінностей іншої особистості;

o проникливість;

o відсутність упереджень;

o саморозуміння;

o свідомість професійного обов'язку.

L. Wolberg (1954) акцентує такі особливості: чуйність, об'єктивність (неототожнення себе з клієнтами), гнучкість і відсутність власних серйозних проблем.

Особливо шкідливими, для консультанта рисами він вважав: авторитарність, пасивність і залежність, замкнутість, схильність використовувати клієнтів для задоволення своїх потреб, невміння бути терпимим до різних спонукань клієнтів, невротичну настанову у ставленні до грошей.

А. Gombs у своєму дослідженні установив, що успішний консультант, звичайно, сприймає інших як здатних вирішувати власні

проблеми і приймати на себе відповідальність, що пропонує ототожнюватися з людьми, а не з предметами.

Н. Strupp (1969; цит. по: Schneider, 1992), що досліджував риси "гарного консультанта" із позиції клієнтів, указує на уважність, уміння вислухати, теплоту, сердечність, мудрість у дружніх порадах.

На думку А. Storr (1980), ідеальним психологом або консультантом має бути симпатична людина, відверта і відкрита почуттям інших; здатна ототожнюватися з різними людьми; тепла, але не сентиментальна, яка не прагне до самоствердження, однак, маючи свою думку, здатна її захистити; яка вміє служити на благо своїм клієнтам.

У повсякденній практиці психологічного консультування і психотерапії доводиться мати справу з найважливішими аспектами життя людини. Ми не зможемо наперед визначити стратегії поведінки психолога-консультанта у певних ситуаціях. Однак загальні напрями цієї поведінки можна вказати.

Консультант разом із клієнтом обговорює незначні й істотні проблеми свого підопічного і прагне допомогти йому:

o розібратися в мотивуванні повсякденних виборів рішень і їх наступних наслідків;

o вирішувати безліч емоційних проблем у складних міжособистісних стосунках;

o перебороти почуття внутрішнього хаосу - зробити незрозуміле і мінливе позитивним і доцільним.

Тому сам консультант повинен усвідомлювати, хто він, ким може стати і яким його сподівається сприйняти клієнт. Тут виникає питання про необхідність визначення ролі консультанта. Як уявляє собі консультант клієнта як друга, або професійного порадника, чи учителя, експерта.

Багатьох, особливо консультантів-початківців, турбує відсутність універсальної відповіді на запитання про роль консультанта в процесі надання психологічної допомоги. Ця роль, звичайно, залежить від приналежності консультанта до певної теоретичної орієнтації, його кваліфікації, особистісних рис, нарешті, від очікувань клієнта.

Ефективність діяльності психолога-фахівця багато в чому обумовлена тим, наскільки чітко він уявляє своє місце в консультуванні. Якщо немає такої ясності, консультант у своїй роботі буде керуватися не визначеними теоретичними принципами, а лише чеканнями і потребами клієнта, іншими словами, буде робити лише те, на що сподівається і чого хоче клієнт. Клієнти ж найчастіше очікують, що консультант візьме на себе відповідальність за успіх їхнього подальшого життя і розв'яже певні проблеми: де навчатися, як улагодити конфлікти на роботі, чи розлучатися з чоловіком і т. д.

Самолюбству консультанта-початківця може лестити, скажімо, і те, що люди, які шукають відповіді на складні питання свого життя, звертаються саме до нього. Тут існує небезпека, що консультант, який вважає себе знаючим відповіді на всі питання клієнта або ще гірше - буде нав'язувати клієнтові свої рішення. У цій ситуації неправильне розуміння консультантом своєї ролі лише збільшить залежність клієнта від нього і перешкодить наданню допомогти клієнтові в самостійному прийнятті рішень.

Ніякий консультант не має права вказувати як кому жити. У практиці психологічного консультування і психотерапії варто частіше згадувати слова відомого психолога J. Bugental (1987) про таємницю і знання: "Таємниця охоплює знання, у ній схована інформація. Таємниця нескінченна, знання має межу: коли зростають знання, ще більше стає таємниць... Психологів підстерігає спокуса вступити в змову з клієнтами і відкинути таємницю. У цій огидній угоді мається на увазі, де рідко розкривається ілюзія, існують відповіді на всі життєві проблеми, що можуть розкрити значення кожного сну або символу і що ідеальною метою здорового психічного життя є раціональний контроль. Психологи зобов'язані багато знати, але одночасно випробувати покірність перед таємницею. Будемо відверті - ми ніколи не володіємо і не здатні мати повноту знань. Робити вигляд, що ми знаємо недоліки клієнта і можемо підказати йому правильний вибір, - отже зрадити клієнта. У будь-якій терапії варто допомогти клієнтові тримати таємницю в собі і нашій загальній таємниці..."

Щодо відповіді на питання про роль консультанта, то вона полягає в розумінні сутності процесу консультування.

Основне завдання консультанта полягає в тому, щоб допомогти клієнтові у виявленні Його внутрішніх проблем і в усуненні їх.

Клієнтам під час консультування також варто щиро оцінювати свою поведінку, стиль життя і вирішити, яким чином і в якому напрямку вони хотіли б змінити своє життя.

М. Сохнув (1988) називає це "структуруванням процесу терапії", що може бути первинним і вторинним. Під первинним структуруванням мається на увазі особиста присутність консультанта (психолога) у психологічному просторі і значення цієї присутності для клієнта. Вторинне структурування - це діяльність консультанта, що забезпечує максимальний рівень розкриття клієнтів. У першому випадку ми відповідаємо на запитання, ким є консультант, а в другому - що він робить. Характеризуючи психологічний процес, консультант надає клієнтові ініціативу саморозкриття. Іноді ініціативу доводиться обмежувати, якщо консультант почуває, що в даний момент клієнт занадто енергійний. Іншими словами, консультант активує і контролює "потенціал розкриття" клієнтів.

Керуючись таким розумінням процесу консультування, С. Wrenn (1965) сформулював найважливіші рольові функції консультанта:

o побудова стосунків із клієнтом на взаєморозумінні;

o виявлення альтернатив саморозуміння і способів діяльності клієнтів;

o безпосереднє "входження" у життєві обставини клієнтів і їхні стосунки з людьми;

o створення навколо клієнтів здорового психологічного клімату;

o постійне удосконалювання процесу консультування.

1. Особистість консультанта як основна складова процесу консультування
Вимоги до консультанта
2. Професійна підготовка, кваліфікація, функції, комунікативні техніки та засоби впливу консультанта
Автентичність
Відкритість власному досвідові
Розвиток самопізнання
Сила особистості й ідентичність
Толерантність до невизначеності
Прийняття особистої відповідальності
Близькість стосунків з іншими людьми
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru