Взаємодію учасників конфлікту визначає ціла низка факторів конфліктної ситуації:
1) загальний контекст конфліктної ситуації;
2) наявність у конфліктній ситуації факторів, які ускладнюють або пом'якшують гостроту протистояння сторін;
3) позиція та поведінка партнера ситуації.
Сам собою конфлікт може розвиватися у двох контекстах: конкурентному або кооперативному.
М. Дойч у своїх працях показав, що учасники з кооперативною орієнтацією прагнуть не лише задовольнити власні інтереси, а й зберегти добрі стосунки на майбутнє. У разі переважання конкурентної орієнтації індивід більше зацікавлений власною користю у цій конкретній ситуації, аніж перспективою збереження подальших стосунків.
Але кооперативність чи конкурентність стосунків визначається не лише об'єктивним характером взаємодії, а й тим змістом, якого їй надають самі учасники.
Щодо умов, які ускладнюють чи пом'якшують конфлікт, зазначимо, що психологічні та соціологічні дослідження свідчать: гострота та руйнівний характер конфліктів залежать від жорсткості соціальної структури, у межах якої вони виникають. Справді, конфлікти у тих сім'ях, де переважає авторитарний стиль спілкування батьків із дітьми, є найгострішими.
Важливим фактором є також наявність у оточенні конфліктних людей, які, не будучи безпосередніми учасниками конфлікту, зацікавлені у його посиленні або послабленні. Такий вплив доволі часто виявляється в молодих сім'ях, які проживають разом з батьками когось із подружжя.
Ситуаційний контекст взаємодії
Поведінка учасників конфлікту, їхній взаємний вплив один на одного та на вибір чи зміну стратегії реагування також були предметом досліджень М. Дойча. У його експериментах один з учасників конфліктної взаємодії повинен був застосовувати задану експериментатором одну з трьох стратегій. Стратегія "підстав іншу щоку" передбачала, що на погрози і нападки партнера помічник експериментатора реагував у альтруїстичній манері, демонстрував кооперативну поведінку. "Некаральна" стратегія полягала у самозахисті у відповідь на атаки. "Стримувальна" стратегія передбачала загрозливу реакцію у відповідь на будь-які некооперативні дії, контратаки у відповідь на атаки, кооперативну реакцію - на кооперативні дії. Решта стратегій були варіаціями стратегій на зразок "грішник, який виправився": спочатку асистент експериментатора грав дуже загрозливу та агресивну роль, а після 15 спроб різко починав вдаватися до однієї з вищезазначених стратегій.
М. Дойч вважав, що перераховані стратегії спрямовані на стимулювання кооперативної взаємодії.
За результатами експериментів він зробив такі висновки:
1) некаральна стратегія виявилася найефективнішою у стимулюванні кооперативної поведінки і приводила до найкращих результатів спільної діяльності учасників ігрової процедури;
2) щодо стратегії "підстав іншу щоку", то виявилася її значна залежність від міри конкурентності ситуації: що конкурентній прагнення учасників ситуації, то більше вони схильні експлуатувати того, хто вдавався до цієї стратегії;
3) стримувальна стратегія приводила до більш агресивної та само-захисної поведінки та зменшувала кооперативність поведінки партнера.
Численні експерименти дали змогу М. Дойчу сформулювати закон соціальних відносин:
"Характерні процеси та ефекти, які викликаються певним типом соціальних відносин, мають тенденцію викликати цей тип соціальних відносин".
Іншими словами, демонстрація кооперативної поведінки викликає у іншої сторони готовність співпрацювати, допомагати, вирішувати проблему. Навпаки, конкурентна поведінка виникає і спонукає внаслідок застосування тактики погроз і примусу прагнення отримати перевагу, посилення ворожості, жорсткість у конфлікті.
Н.В. Гришина також доповнює описані Дойчем ситуативні фактори. Вона вважає, що суттєвою детермінантою конфліктної взаємодії партнерів є попередній досвід взаємин конфліктних сторін. І справді, по допомогу до психолога щодо розв'язання конфліктів звертаються зазвичай люди, які пов'язані між собою більш чи менш тривалими стосунками - подружніми, батьківсько-дитячими, діловими чи іншими. Н. Гришина зазначає, що позитивний досвід відсутності суперечок або їх успішне вирішення в минулому стає позитивним фактором з точки зору учасників конфлікту на нову ситуацію неузгодженості, а негативний досвід попередніх стосунків має негативний вплив на розвиток нового конфлікту.
Психологічні орієнтації учасників конфлікту
Вибір стратегії поведінки у конфлікті значною мірою залежить від психологічних орієнтацій, чи настанов, його учасників.
Психологічна настанова (установка) - це відносно стійкий комплекс когнітивних та мотиваційних орієнтацій на дану ситуацію, який виконує функцію регуляції вибору стратегії поведінки та реакцій у цій ситуації.
Когнітивна орієнтація - це комплекси уявлень (очікувань), які допомагають нам на когнітивному рівні зорієнтуватися у тій ситуації, в якій ми опинилися.
Мотиваційні орієнтації пов'язані із різними типами соціальних взаємин, оскільки вони можуть містити можливість або неможливість задоволення потреб індивіда.
Моральні орієнтації пов'язані із взаємними зобов'язаннями і правами людей і передбачають, що стосунки розглядаються не лише з точки зору особистої перспективи, а і з позиції соціальної перспективи, яка враховує інших у цих взаєминах. Кожна людина зобов'язана поважати і підтримувати соціальні норми, які визначають, що є справедливим чи несправедливим у взаємодії та її результаті. Однак слід враховувати, що кооперація та конкуренція викликають різні типи моральних орієнтацій.
Особистісні фактори
Не варто забувати також і про те, що на характер орієнтацій людини у ситуаціях соціальної взаємодії впливають і її особистісні особливості. Однак ми часто схильні перебільшувати їх роль у виникненні конфліктів.
Так, дослідження, проведене Н. Гришиною, показало, що у тому випадку, коли людина опиняється у сприятливих обставинах, це не дає підстав для прояву конфліктних тенденцій її характеру або пом'якшує їх. Навпаки, загальна несприятлива ситуація може привести до конфліктної поведінки навіть цілком "миролюбних" людей. А це дозволило їй зробити висновок про те, що соціально-психологічні фактори переважають над індивідуально-психологічним серед суб'єктивних чинників виникнення конфліктів.
Соціально-перцептивні регулятори
Більшість соціально-психологічних явищ існує об'єктивно, незалежно від того, як вони сприймаються та переживаються їх учасниками. Однак конфлікт як такий починається саме з усвідомлення його учасниками розбіжностей у думках, поглядах, прагненнях. Власне кажучи, сам конфлікт залежить від суб'єктивного відображення його учасниками.
У разі виникнення конфліктної ситуації у людини формується ї образ, який є відносно цілісним.
Л.А. Петровська зазначає, що саме ці образи, ідеальні картини конфліктної ситуації, а не сама реальність, є безпосередньою детермінантою конфліктної поведінки учасників. Образ конфліктної ситуації включає в себе уявлення учасників про себе (свої мотиви, цілі, цінності, можливості і т. ін.), уявлення про іншу сторону (відповідно її мотиви, цілі, цінності, можливості) та уявлення про середовище, у якому складаються конфліктні відносини. Образ іншого, який виникає у людини в конфліктній ситуації, може сприяти успішному вирішенню конфлікту, а може і заважати йому.
Результати досліджень свідчать про те, що зазвичай образи "іншого" упереджені і відображають тенденцію покладання відповідальності за конфлікт на "іншого" та приписування йому "поганих" рис. Завдяки цьому відбувається знецінення позиції партнера та посилюється власна позиція. Тому протиставлення "Я - Інший" (або "Ми - Вони") виконує захисну функцію.
Правила взаємодії у конфліктних ситуаціях
Культурні норми взаємодії у конфлікті
Етичні норми взаємодії у конфлікті
8.5. Моделі розвитку міжособистісної конфліктної ситуації
Розділ III. Теорія та практика розв'язання конфліктів
9. Вирішення та розв'язання конфліктів
9.1. Становлення практики керування конфліктами
9.2. Основні поняття керування конфліктами
9.3. Психопрофілактика та попередження конфліктів