Психологію управління розглядають як комплексну психологічну науку, що вивчає психологічний аспект управлінських відносин, котрі функціонують у процесі міжособистісної і міжгрупової взаємодії людей, залучених у трудову діяльність. У цій науці використовують основні положення загальної, соціальної психології, ергономіки, психології праці, інженерної, диференціальної, педагогічної та інших психологічних наук. Психологія управління також ґрунтується і на відповідних знаннях науки управління, зокрема соціального управління.
У навчальному посібнику розглянуто різні сторони психології управління. Передусім проаналізовано теоретичні проблеми цієї науки, які мають прикладне значення.
Вважаємо важливим висвітлити таке питання, як дослідження колегіального підходу до прийняття управлінських рішень. Не без підстав виділяємо питання про механізми регуляції управлінської діяльності. Цих питань у літературі з психології управління практично немає.
Навчальний посібник складається із 12 розділів.
У першому розділі розглянуто теоретичні основи психології управління, специфіка, зміст психології управління, об'єкт і предмет, а також зв'язок з іншими науковими дисциплінами, зокрема із психологією менеджменту.
Другий та третій розділи — це аналіз особистості в організації та специфіки її трудової діяльності, механізми мотивації та регуляції.
У четвертому розділі описано соціальні та психологічні аспекти керівництва. Проаналізовано різні підходи до виділення функцій керівника, вказано психологічні особливості їх виконання.
Особливе місце в посібнику відведено розгляду психологічних чинників оцінювання управлінських кадрів (п'ятий розділ).
У шостому розділі досліджено найважливіші функції керівника: планування, прогнозування і прийняття управлінських рішень. Зокрема, підкреслено роль та характер використання інформації при виконанні цих функцій.
У сьомому розділі розглянуто колегіальність як соціально-психологічний феномен та вказано її роль у прийнятті управлінських рішень.
У восьмому розділі висвітлено управлінське консультування та бізнес, основні психологічні особливості, етапи роботи консультантів.
Дев'ятий і десятий розділи — це аналіз лідерства та керівництва й теорій лідерства в західній психології управління. Зокрема, розкрито поняття "лідерство" та "керівництво", спільні та відмінні ознаки, розглянуто теорії Ф. Фідлера, П. Херсі та інші.
Одинадцятий розділ присвячено психологічній підготовці управлінських кадрів до нововведень в організації, що є дуже актуальним сьогодні у зв'язку з трансформаційними змінами в економіці України. Зокрема, наведено типові реакції на нововведення і психологічні бар'єри, вказано шляхи їх подолання.
У дванадцятому розділі описано психологічні конфлікти та шляхи їх вирішення в системі управління.
Навчальний посібник має на меті допомогти читачеві оволодіти знаннями з основ психології управління, творчо переосмислити теорії і досвід західних і вітчизняних дослідників, звернути увагу на ті головні проблеми управління, результати рішення яких багато в чому визначають ефективність діяльності керівника й успішність та конкурентоспроможність організації.
Кожен розділ поділений на окремі питання, містить план та подальше його розкриття, у кінці кожного розділу наведено запитання для того, щоб організувати самоконтроль засвоєних знань.
Навчальний посібник призначено для студентів економічних спеціальностей, що навчаються за фахом менеджменту організацій, студентів — психологів (соціологів), що спеціалізуються з психології (соціології) управління та менеджменту, економічної психології (соціології), а також для тих, хто цікавиться сучасними проблемами психології управління.
1.1. Поняття про науку управління
1.2. "Організація" і трактування цього поняття наукою управління
1.3. Психологія управління як наука. Її об'єкт і предмет
1.4. Психологія управління на Заході
Розділ 2 ОСОБИСТІСТЬ В ОРГАНІЗАЦІЇ
2.1. Соціальна позиція та роль особистості в організації
2.2. Рівень домагань особистості та їх значення в управлінських відносинах
2.3. Соціальні норми як регулятори поведінки особистості
Розділ 3 ТРУДОВА ДІЯЛЬНІСТЬ ОСОБИСТОСТІ В ОРГАНІЗАЦІЇ, її ОСОБЛИВОСТІ ТА МЕХАНІЗМИ РЕГУЛЯЦІЇ